Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter márciusban jelentette be, hogy a kormány 4,6 milliárd forintot biztosít a 2-es metró és a gödöllői HÉV Örs vezér téri összekötésének, valamint a HÉV-vonal korszerűsítésének kiviteli terveire. A nagyvolumenű elővárosi fejlesztés – amely a metró- és HÉV-vonalak összekötésén túl magába foglalná az Örs vezér terének felújítását, a gödöllői és a csömöri HÉV teljes rekonstrukcióját és az új szerelvények beszerzését – régóta terítéken van; s ugyan 2010-et követően megindultak a tervezési, egyeztetési folyamatok, a 2019-es helyhatósági választásokat követően a Karácsony Gergely-féle fővárosi városvezetés kifarolt a projekt mögül.
Az új lendületet kapó fejlesztésről és annak jelentőségéről Szatmáry Kristófot, a térség kormánypárti országgyűlési képviselőjét, miniszteri biztost kérdeztük.
***
1950. január elseje óta, amikor is hozzácsatolták Budapesthez a külső kerületeket, nem történt meg a belső, illetve a külső városrészek közlekedési integrációja, elmaradtak az infrastrukturális fejlesztések – fogalmazott a Mandinernek Szatmáry Kristóf. Mint mondta, ha volt is valamiféle városfejlesztés ’90 előtt, az nemhogy javította, rontotta a külső és a belső kerületek összeköttetését, elég arra gondolni, hogy korábban a gödöllői HÉV nem az Örs vezér teréig járt (akkortájt még ez a közterület sem létezett), hanem a Keleti pályaudvarig. A helyzet a rendszerváltást követően sem javult, a külső városrészeket ugyanis a belső kerületekhez képest másodrendűként kezelték, csupán 2010-et követően kezdődtek el azok a tervezési, egyeztetési folyamatok, „amelyek megpróbálják ledolgozni ezt a 60 éves hátrányt” – fűzte hozzá.
Elkezdődtek a tervezések, de Karácsony Gergelyék visszavonulót fújtak
A külső kerületek lobbijának köszönhetően a Fővárosi Önkormányzat elindította a HÉV-Metró projekt tervezését, a projekt komplexitását pedig jól jelzi, hogy nem csak az infrastruktúrához kell hozzányúlni, a szerelvényeket is cserélni kell. De a gödöllői HÉV-nél két problémát is meg kell oldani: ez a korábban hibásnak bizonyult döntés korrekciója – a HÉV és a metró, tehát a belvárosi kapcsolat összekötése –; valamint a szintbeli kereszteződések megszüntetése – magyarázta a miniszteri biztos, jelezve,
ezzel nem csak a kerületek közti átjárás lenne könnyebb, de a forgalmi dugóktól is mentesülne ez a városrész.