Hidegzuhany az autósokra: jelentős változások jönnek a fővárosi parkolásban – mutatjuk hol lesz drágulás!
Több baloldali vezetésű kerületben is emelkednek a parkolási díjak.
A fejlesztésről, annak jelentőségéről Szatmáry Kristófot, a térség kormánypárti országgyűlési képviselőjét kérdeztük.
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter márciusban jelentette be, hogy a kormány 4,6 milliárd forintot biztosít a 2-es metró és a gödöllői HÉV Örs vezér téri összekötésének, valamint a HÉV-vonal korszerűsítésének kiviteli terveire. A nagyvolumenű elővárosi fejlesztés – amely a metró- és HÉV-vonalak összekötésén túl magába foglalná az Örs vezér terének felújítását, a gödöllői és a csömöri HÉV teljes rekonstrukcióját és az új szerelvények beszerzését – régóta terítéken van; s ugyan 2010-et követően megindultak a tervezési, egyeztetési folyamatok, a 2019-es helyhatósági választásokat követően a Karácsony Gergely-féle fővárosi városvezetés kifarolt a projekt mögül.
Az új lendületet kapó fejlesztésről és annak jelentőségéről Szatmáry Kristófot, a térség kormánypárti országgyűlési képviselőjét, miniszteri biztost kérdeztük.
***
1950. január elseje óta, amikor is hozzácsatolták Budapesthez a külső kerületeket, nem történt meg a belső, illetve a külső városrészek közlekedési integrációja, elmaradtak az infrastrukturális fejlesztések – fogalmazott a Mandinernek Szatmáry Kristóf. Mint mondta, ha volt is valamiféle városfejlesztés ’90 előtt, az nemhogy javította, rontotta a külső és a belső kerületek összeköttetését, elég arra gondolni, hogy korábban a gödöllői HÉV nem az Örs vezér teréig járt (akkortájt még ez a közterület sem létezett), hanem a Keleti pályaudvarig. A helyzet a rendszerváltást követően sem javult, a külső városrészeket ugyanis a belső kerületekhez képest másodrendűként kezelték, csupán 2010-et követően kezdődtek el azok a tervezési, egyeztetési folyamatok, „amelyek megpróbálják ledolgozni ezt a 60 éves hátrányt” – fűzte hozzá.
Elkezdődtek a tervezések, de Karácsony Gergelyék visszavonulót fújtak
A külső kerületek lobbijának köszönhetően a Fővárosi Önkormányzat elindította a HÉV-Metró projekt tervezését, a projekt komplexitását pedig jól jelzi, hogy nem csak az infrastruktúrához kell hozzányúlni, a szerelvényeket is cserélni kell. De a gödöllői HÉV-nél két problémát is meg kell oldani: ez a korábban hibásnak bizonyult döntés korrekciója – a HÉV és a metró, tehát a belvárosi kapcsolat összekötése –; valamint a szintbeli kereszteződések megszüntetése – magyarázta a miniszteri biztos, jelezve,
Szatmáry Kristóf szerint már az is óriási teljesítmény volt, 2014 és 2019 között odáig eljutottak, hogy a főváros több milliárd forintot fordított a tervezésre: a forrásokért már akkor is különböző közlekedés-fejlesztési koncepciók versengtek. Ennek – az időközben félbeszakadt – tervezési folyamatnak az egyik manifesztuma volt az a 2017-es koncepció, amely bár még nem volt engedélyköteles, mégis ezt kellett leegyeztetni az érintett feleknek: a fővárosnak és a kerületeknek. Ennél a fázisnál jöttek elő szakmai olyan szakmai problémák, minthogy miként valósuljon meg például a Keresztúri úti és a Kerepesi úti kereszteződés, s hogy milyen formában történjen a HÉV és a metró összekötése. „Ha az egyeztetések lezárultak volna ’19 őszéig – folytatta a térség országgyűlési képviselője –, akkor lettek volna meg az engedélyek, és ezt követően indulhattak volna el a kivitelezési tervek előkészületei.”
A miniszteri biztos emlékeztetett, Kovács Péter kertvárosi polgármester a Fővárosi Közgyűlésben több alkalommal is arra kérte a baloldali városvezetést, hogy biztosítsanak forrást a tervezési folyamatokra, ám ezeket a grémium vagy leszavazta, vagy napirendre sem tűzte.
A magyar kormánynak köszönhetően új lendületet kapott a fejlesztés
„Ugyan részben nagyon szomorú vagyok, hogy majd két évet csúszik a projekt ütemezése a baloldali városvezetés miatt, de ha valaki azt mondja, hogy ebből a tetszhalott állapotból vissza tudjuk húzni a fejlesztési előkészületeket, hogy a főváros hajlandó lesz átadni a terveket, hogy a kerületekkel sikerül a korábban vitás műszaki megoldásokat leegyeztetni, hogy a kabinet hajlandó mindezt átvenni, tovább tervezni, uniós forrást biztosítani, akkor az elvesztegetett idő mellett elégedett is vagyok” – jelentette ki Szatmáry Kristóf.
A HÉV-Metró összekötésére immár minden érintett önkormányzat zöld utat adott – előbb a kertvárosi, majd a kőbányai és a zuglói képviselő-testület hagyta jóvá a műszaki megoldásokat –, most pedig már a támogatási szerződés megkötése előtt áll a projekt. Ha ez megtörténik, akkor a fejlesztés átkerül a Budapesti Fejlesztési Központhoz (BFK), a megszakadt munka ismét elindulhat – például a módosított engedélyezési tervek és a kivitelezési tervek elkészítésével. „Nem akarok nagyon előre szaladni, de ha ezeket a dokumentumokat jóváhagyják, ezt követően ki lehet írni a feltételes közbeszerzést” – mondta az országgyűlési képviselő, megjegyezve azt is: „Ha nincs az a pár megszállott ember a XVI. kerületben, akiket, ha az ajtón kidobtak, az ablakon keresztül másztak vissza, jelezve, hogy márpedig erre a tervre szükség van,
A politikus hangsúlyozta továbbá: ennek az elképzelésnek a valós megvalósítására csak akkor van esély, ha a mostani EU-s költségvetési ciklusban lesz erre forrás. Ha ez biztosított – konkrét ajánlatok érnek be, lefut a feltételes közbeszerzési eljárás –, akkor a jelenlegi tervek szerint olyan összeköttetés jönne létre Gödöllő és a belváros között, amely segíthet kiváltani az agglomerációból érkező autós forgalmat, s amely lehetővé tenné Budapest központjának fél órán belüli elérését.
„Egy olyan szintű infrastruktúra-fejlesztési beruházásról van szó, amely pozitív értelemben, alapvetően alakítja át Kelet-Pest közlekedését” – mondta a miniszteri biztos, jelezve: a projekt az M0-ás körgyűrű megépítéséhez mérhető. Szatmáry Kristóf úgy összegzett, nagyon sok múlik a jövő évi országgyűlési választások kimenetelén, mert a baloldal láthatóan eddig sem tett semmit az ügy érdekében, a projekt pedig értelemszerűen ciklusokon átívelő fejlesztés lenne.
Nyitókép forrása: Budapest Fejlesztési Központ