Nem létezhet egységes mérce a tudomány mérésére – Fekete Balázs a Mandinernek

2021. július 24. 08:01

A természettudományok, valamint a bölcsészet- és társadalomtudományok hagyományai és gyakorlatai eltérőek, ezek egy mérce szerinti értékelése a valóság megerőszakolása lenne – vallja Fekete Balázs a Társadalomtudományi Kutatóközpont főmunkatársa. Az ELTE jogi karának docensével a tudománymérés problémáiról, a magyar tudomány láthatóságáról és a nemrég egy oxfordi kiadónál megjelent jogelméleti könyvéről beszélgettünk.

2021. július 24. 08:01
null
Rajcsányi Gellért
Rajcsányi Gellért

Nyitókép: A tudomány kellékei (Jean Baptiste Simeon Chardin festménye)

 

Több más kutatóhoz hasonlóan ön is kritikusan fogadta a magyar bölcsészettudományok teljesítményének méréséről nyilatkozó Tóth János és Demeter Márton kijelentéseit. Mit lát problematikusnak?

Elsőként azt szeretném megjegyezni, hogy szerintem egy ilyen kezdeményezéssel önmagában semmi probléma sincs,

nagyon fontos, hogy a tudomány világa is átláthatóan és elszámoltathatóan működhessen,

és ennek megteremtésében az ilyen teljesítménymérések fontos szerepet játszhatnak. Azonban, mégis, mind a vonatkozó tanulmány, mind szerzőik megállapításai, fogalmazzunk finoman, nem győztek meg, és érteni vélem, többek között, Zsoldos Attila álláspontját, noha én nem a bölcsészettudományok, hanem a jogtudomány és a társadalomtudományok területén dolgozom.

Alapvető problémám a fenti kutatással – amiben én is érintett vagyok, de nekem úgy tűnik, nem megfelelő Scopus-profilt használtak a szerzők, és esetemben az mtmt-t sem megfelelően nézték át – de ez most nem releváns, csak az érintettséget szerettem volna jelezni –, hogy rendkívül leszűkítő módon tekint a tudományos munkára, annak csak egy szűk szeletét veszi figyelembe. Fontosak az idegen nyelvű, magas presztízsű szakfolyóiratokban jegyzett cikkek egy tudós teljesítményének értékelésénél, de legalább ilyen fontosak a monográfiák, a szerkesztett kötetek – szerintem a szerkesztés is nagyon komoly munka, ami ráadásul láthatatlan, hiszen egy másik szerző írásának a minősége javul –, és a magyar nyelven megjelent publikációk is – ha csak a publikálást nézzük. De, nem szabad amellett sem elmenni, hogy egy kutató teljesítménye szempontjából ezentúl még lényegesek a különféle konferencia-előadások, az oktatási teljesítmény, vagy az elnyert ösztöndíjak és tudományos pályázatok is. És, mindezek mellett, egyre fokozottabb kommunikációs elvárások is megjelentek a kutatókkal szemben, kutatási eredményeiket a nagyközönség számára is hozzáférhetővé kell tenniük – ezt tette például Tóth János, amikor interjút adott a Mandinernek. Egyszóval, szerintem az a megközelítés, hogy kinek hány jegyzett nemzetközi tanulmánya van, szükségképpen csak torz képet adhat csak egy adott kutató teljesítményéről, tudomásom szerint ezért nem is alkalmaznak ilyen értékelést sehol sem a nyugati egyetemeken és kutatóintézetekben. 

Hogyan minősítik magukat a folyóiratokat?

Ha jól tudom, ezek a különféle Q-s minősítések kizárólag csak a folyóiratok minősítését jelentik, és így magukról a cikkek minőségéről, egy bizonyos sztenderdizált tényközlésen túl – ebben és abban a folyóiratban jelent meg valami, és az a folyóirat a rangsorban valahanyadik helyen áll – nem mondanak semmit.

Minden tudományos tanulmánynak önálló élete van,

habet sua fata, és ebben központi szerepet játszik a tudományos közösség értékítélete, ami gyakran csak évekkel később válik „mérhetővé”, hivatkozások, továbbgondolások vagy vállveregetések formájában.

Továbbá, azt is szeretném megemlíteni, hogy mégha el is fogadjuk, amit a szerzők a tanulmányukban állítanak, akkor is erősen kétséges, hogy a következtetéseik – nagyon gyengén teljesítnek a volt akadémiai és más intézetek az általuk felállított mérce szerint – megalapozottak-e. A gyenge teljesítményt mindig csak valamivel összehasonlítva tudjuk szerintem megállapítani, és jelen esetben nem látom a bázist, hogy mihez képes gyenge a 2014-2018 közötti teljesítmény. Sem longitudinálisan, sem regionális összehasonlításban nem közölnek adatokat a szerzők. Így pedig, ez az állítás a levegőben lóg.

Továbbá, mégha gyenge is ez az intézményi teljesítmény, akkor is érdemes lenne ezt az állítást kontextualizálni. Vajon összemérhető-e a legmagasabb szintű – D1/Q1 – folyóiratokat megcélzó, ebbe a közegbe szervesen „beleszocializálódott” angol anyanyelvű, valamelyik elit amerikai vagy angol egyetem végzett kutató és egy magyar kutató teljesítménye? Vannak-e esetleg itthon olyan tényezők – például a közismert, évtizedek óta fennálló forráshiányos állapot, az itthoni akadémiai tradíciók másmilyensége, vagy az eltérő nyelvi orientációk – a magyar jogtudomány például hagyományos német orientációjú –, amelyeket legalábbis érdemes lenne figyelembe venni, egy ilyen – alapvetően számszerű, majd arra építve értékítéletet közlő – állítás megfogalmazásánál?

És összemérhetők?

Végső soron, szerintem létezik egy ki nem mondott előfeltévés a fenti szerzőpáros gondolatmenetében, ami rendkívül törékennyé teszi azt: a számosság egyben minőséget is jelent. Ha valaki sokat ír magasan jegyzet folyóiratokba, akkor biztosan minőségi munkát végez. Ez az összefüggés megállhat, sok esetben meg is áll, de számos példával találkozhatunk a tudománytörténetben, melyek az jelzik, hogy

a mennyiség és a minőség között nincs közvetlen okozati összefüggés.

Kedvenc példám erre a 20. század két jelentős nyelvfilozófusának munkássága. Ludwig Wittgenstein és John L. Austin legendásan keveset írt, az sem biztos, hogy ezzel a túlhajtott mai mércével mérve akár tanársegédek lehetnének egy magyar egyetemen, és mégis: megkérdőjelezhetetlen hatalmas hozzájárulásuk a filozófiai és ezen keresztül a tudományos gondolkodás fejlődéséhez.

Fekete Balázs

Lehet egy mércével, egy rendszerben mérni a természet- és bölcsészettudományokat vagy társadalomtudományokat?

Itt látom az alapvető problémát. A folyóirat-publikáció kiemelkedő szerepe a természettudományok egyik fontos tudományszociológiai sajátossága, aminek meg van a maga rációja: gondoljunk bele, milyen hihetetlen lendülettel fejlődik egy-egy terület, és itt tényleg fontos lehet az eredmények minél gyorsabb megjelentetése.

A bölcsészet- és társadalomtudományok hagyományai azonban eltérőek,

e területen, – amint erre már Borhi László is rámutatott – a monográfiák, mégha nem is 30 centisek, írásának is kiemelt szerepe van. Azaz, a tudományos tevékenység e két tradíciója nagyon eltérő, és szerintem nem alkalmazhatók az elvárásaik egymásra. Azaz szerintem nincs és nem is létezhet egységes mérce a tudományos tevékenység mérésére, hanem sokkal célravezetőbb az egyes területeket a saját tudományos közösségeik önálló mércéi alapján megítélni. Ezektől a mércéktől sem kell tartani, hosszú idő, akár évszázadok, alatt alakultak ki és idomulnak folyamatosan a tudományterület változásaihoz, és a teljes szakmai közösség őrködik a betartásuk felett. A kutatói hiúság pedig szerintem minden hivatali ellenőrzésnél hatékonyabb a tudományos teljesítmények megítélésében és ellenőrzésében. Egyébként is, egy autonóm tudósközösség sokkal hatékonyabban képes tagja teljesítményt megítélni, és adott esetben az azokkal kapcsolatos problémákra különféle módokon reagálni, mint bármiféle, kívülről vett és rájuk erőltetett mérce hangoztatása külső szereplők által.

Személy szerint azt gondolom, hogy nincs egységes tudomány,

noha például a Bécsi Kör filozófusai a századelőn komoly intellektuális erőfeszítéseket tettek az egységes tudomány eszméjének megalapozására az igazolás kérdéskörének kutatásán keresztül. El kell fogadni, hogy a tudomány világában fontos választóvonal a természettudományok és az emberi jelenségekkel foglalkozó tudományok között fennálló tagadhatatlan különbség, és a tudomány világa – főleg a bölcsészet- és társadalomtudományok területén – tovább töredezik nyelvi vagy nemzeti alapon, melyek gyakran eltérő tudományos tradíciók létét is jelentik. Ezt a sokszínűséget lehetetlen tagadni szerintem, és ebből a szempontból egy általános és egyfókuszú értékelési rendszer leginkább a valóság megerőszakolása a tudományon kívüli érdekek, például finanszírozási ügyek alapján.

Mivel lehetne a legpontosabban mérni a bölcsészettudományos és társadalomtudományos teljesítményeket?

Elsőként – sose gondoltam, hogy ezt hangsúlyozni kell – el kell ismerni a nemzeti nyelven, esetünkben a magyarul született, tudományos teljesítményeket, hiszen

e tudományterületeknek alapvetően számunkra van mondanivalója,

a mi kultúránkhoz és vitáinkhoz kapcsolódnak, és a forrásaik is ezeken a nyelveken elérhetőek leginkább. Ezt követően érdemes az angol nyelvű tudományos publikációs teljesítményekről beszélni, melyek rendkívül fontosak a hazai eredmények nemzetközi láthatósága szempontjából, de a hazai kutatók nem indulnak egyenlő esélyekkel e területen, elég csak a nyelvi hátrányra gondolni. Továbbá, mindenképpen figyelembe kell venni a tudományos munka korábban már említett komplexitását – publikáció, előadás és oktatás, pályázatmenedzsment, kommunikáció –, és ezeknek az elemeknek is megfelelő hangsúlyt kell kapniuk a teljesítményértékelésében. A Társadalomtudományi Kutatóközpontban Körösényi András által kidolgozott teljesítményértékelési rendszer szerintem egy jó példa arra, hogy ez a komplexitás igenis kezelhető, ha van rá akarat.

A nemzeti egyediség különösen fontos tényező a bölcsészettudományokban és a társadalomtudományokban: más lehetőségei vannak egy angolszász nagyhatalom és egy egyedi nyelvű közép-európai kis nemzet társadalomtudósainak – mit lehet tenni az egyenlőtlen kiindulási feltételek ellensúlyozására?

Elsőként tudatosítani kell ezt a helyzetet, azaz nem kell „a pápánál is pápább” lenni, nem kell rögtön mindent reflexió nélkül átvenni.

Nem csak a feltételek egyenlőtlenek, hanem gyakran az érdeklődés is más,

ami nem véletlen, hiszen a mi történelmünk és társadalmaink más típusú tapasztalatokkal is rendelkeznek, mint a nyugatiak, és ez a kutatási érdeklődésben is megjelenik. 

Már a fiatal kutatói pályakezdésétől tudatosítani kell ezt a helyzetet, és meg kell tanulni a nemzetközi tudományos életben is mozogni, ami nyelvi és kulturális kompetenciák elsajátítását is jelenti. Nem elég, ha jól tudunk angolul, azt is kell tudni, hol találhatunk konferencia-felhívásokat és hogyan kell azokra jelentkezni, adott esetben kinek érdemes írni és így tovább. Ebből a szempontból kiemelkedő szerepe a doktori tanulmányoknak, és nagyon fontos lenne, hogy a reménybeli fiatal tudósok a doktori tanulmányaik egy részét külföldön töltsék, mert ez alatt az időszak alatt szerezhetnek meg számos fontos tapasztalatot és kezdhetik el kapcsolati hálójuk – aminek óriási jelentősége van ezen a területen is – kiépítését. Örömmel látnék például egy olyan szabályozást, ami a doktori cím megszerzését legalább egy év külföldi tanulmányhoz vagy kutatáshoz köti.

Azt is szeretném jelezni, nekem egyértelműen ez a tapasztalatom, hogy a nyugati vagy nemzetközi tudományosság nem valami zárt és elkülönülő tömb, ahova nekünk valamilyen alacsonyabb helyzetből „be kellene törni”, mivel számos olyan diskurzus létezik a társadalomtudományok világában, ahol nagy örömmel veszik a közép- és kelet-európai hozzászólásokat és hozzájárulást. Csak meg kell találni ezeket és el kell érni, hogy magyar közreműködőket is hívjanak egy projektbe –

ehhez kellenek a korábban már említett kulturális kompetenciák – és némi nemzetközi láthatóság sem árt.

Ha már láthatóság: önnek most jelent meg az európai összehasonlító jog területén egy új kötete – adja magát a kérdés, hogy a téma kutatása kapcsán magyar szemszögből, vagy ezt teljesen félretéve egy általános európai szemszögből vizsgálta a területet?

Ez a kötet kifejezetten európai szemszögből igyekszik a jogtudomány történetének egy apró szeletét bemutatni, ami az esetemben francia, angol, német, olasz és skandináv források felhasználását jelentette. A „történet” vonatkozó magyar részének több töredékét már angol tanulmányokban megírtam, az egyiket például egy magasan jegyzett nemzetközi folyóiratban.

Miről szól pontosan a kötete?

A kötet célja, hogy bemutassa a modern európai összehasonlító gondolkodás történetének egy lehetséges értelmezését. Számos tanulmány született már erről korábban a szakirodalomban, de egységes monográfia még nem, és ezt szeretném ezzel a kötettel pótolni. Egy tudományterület története szerintem fontos az adott terület önreflexiója számára – általában is érdemes reflektíven és kritikusan viszonyulni tudományos előfeltevéseinkhez –, mivel

történeti perspektívába helyezve napjaink tudományos problémái is összetettebben ítélhetőek meg.

Rájöhetünk például arra, hogy a minket foglalkoztató kérdésnek komoly vannak előzményei, és már korábban is mondtak lényeges dolgokat az adott problémáról. A tudománytörténet emellett szerintem szerénységre tanít, és segít, hogy jobban lássuk saját területünket, ezáltal pedig a tudományos tudatosság fejleszthető, ami a módszertani tudatosság szempontjából kulcskérdés.

A könyv főszereplője Thomas Kuhn tudományfilozófus, akihez a paradigmaváltás fogalma kapcsolódik: miért lényeges az elméletének hatása az összehasonlító jog vizsgálatára?

Annyiban finomítanék, hogy egyik fontos szereplője Kuhn, mert ugyanilyen fontos szereplők azok az – egyes esetben elfelejtett, vagy a tudományos emlékezetben már a perifériára került – jogtudósok (komparatisták), akiknek a műveivel a kötet diskurzust kezdeményez, amikor értelmezi azokat és beilleszti egy tudománytörténeti elképzelésbe.

Kuhnt rendkívül fontos filozófusnak tartom, nem is véletlen, hogy milyen széles körben vált a tudományos diskurzus részévé, és hogy elképzelései milyen sok területen hatottak valamilyen formában a tudományos gondolkodásra. Nem szabad azt sem elfelejteni, hogy számos vita kísérte tevékenységét. Azt is fontos jelezni, hogy Kuhn életműve egyáltalán nem adja magát könnyen: több kérdésről mást gondolt fiatalabb korában, mint a pályája vége felé, számos kulcsfogalmát,  például paradigma vagy inkommenzurábilitás – az egyes tudományos állítások összemérhetősége – részben a kritikák hatására folyamatosan átdolgozta, finomította. Talán a legszimbolikusabb e folyamatban, hogy utolsó alkotói korszakában az általa elterjesztett paradigma-fogalom teljes elvetését javasolta – nem tetszett neki, ahogy mások használják, szerinte több pontos is félreértették –, és inkább a lexikon fogalmával, evolucionalista alapon próbálta a tudományos közösségek „életét” megragadni.

De mindezek ellenére 

Kuhn szerintem alapvető fontosságú a modern tudomány jelenségének megértésénél,

beleértve a társadalomtudományokat is, mivel egy olyan minőségileg eltérő nézőpontot kínál, ami sokkal többet tud megmutatni a tudományról – például rámutat a hagyomány szerepére, felveti a forradalmi változások lehetőségét, a tudományos közösségekre irányítja a figyelmet az egyén helyett –, mint a hagyományos logikai pozitivista felfogás, mely a tudományos tudás fejlődését egyenes vonalú és környezettől független történetként tekintette. Ez a kuhni nézőpont pedig sok olyan dimenzióját is megmutathatja egy tudományterület történetének, melyek a hagyományos felfogásban láthatatlanok maradnának.

Egy „megszelídített” kuhni nézőpontból kiindulva érvelek amellett a könyvemben, hogy a modern európai jogösszehasonlítás története is felfogható különböző paradigmák, néha önálló, néha egymásba fonódó történeteként. Három paradigma azonosítható, melyek közül van korszakonként egy domináns, de a korábbi is gyakorolhat korlátozott hatása: az első a történeti-összehasonlító jogtudomány, mely keretei között angol és német szerzők a jogfejlődés általános törvényszerűségeinek feltárására törekedtek, döntően az első világháború előtt. A második a két világháború közötti időszakban lendületesen fejlődő ún droit comparé, melyben francia szerzők játszották a vezető szerepet, és a jogösszehasonlítás fókuszát a kortárs kontinentális jogokra szűkítették és kifejezetten törekedtek a magánjogi jogegységesítés elméleti megalapozására – hol vagyunk még az Európai Közösség első hasonló kezdeményezéseitől! A harmadik a második világháborút követő időszak jogösszehasonlítása, ahol a hangsúlyt a jogrendszerek csoportosítására, beleértve a szovjet érdekkörbe tartozó országok jogrendszereit is, és a módszertan funkcionális megújítására helyezték. 

Könyve az oxfordi Hart kiadónál jelent meg: milyen folyamat előzte meg azt, hogy magyar jogtudósként egy oxfordi kiadónál tudja megjelentetni könyvét?

Hosszabb folyamat előzte meg. Elsőként el kellett készítenem a kéziratot, ami nem volt rövid idő, noha egy részét már magyar nyelven korábban megírtam, de

elég sok munka volt, mire egy jó, a nemzetközi angol nyelvű tudományosság mércéinek is megfelelő szöveget vehettem a kezembe

– szeretném itt is megköszönni az MTA Bolyai ösztöndíjának támogatását. Ezzel párhuzamosan kiegészítő kutatásokat is végeztem, teljesen új fejezeteket is írtam, és a korábbi koncepciómat számos ponton kiegészítettem és finomítottam. Ezt követően a kiadó sorozatszerkesztőjével – egy belga professzorral – vettem fel a kapcsolatot, ebben kaptam segítséget egy barátomtól, akinek tetszett a kézirat, de jelezte, hogy még további munkára lenne szükség. Tőle kézírással javítva és megjegyzésekkel ellátva kaptam vissza a kéziratot. Ezt is elvégeztem, ezt követően került a kiadóhoz, ahol először lezajlott a review folyamat és a pozitív anonim vélemények után döntött a Hart kiadó a kötet megjelentetéséről. Ezután már csak olyan örömteli feladatot vártak rám, mint a borító megtervezése, egy újabb lektori kör, és a levonatok többszöri átnézése, valamint a kötet marketingjének előkészítése.

Milyen tanácsot tud adni ezek nyomán a nemzetközi megjelenést megcélzó magyar tudósoknak?

Nem érzem magam felhatalmazva arra, hogy bárkinek is tanácsokat adjak, de ha mégis kellene valamit mondanom, akkor azt javaslom, hogy

legyenek kitartóak, és fogadják el, hogy a kiadók szabályai szerint kell játszani,

és ezekből nem kell hiúsági kérdést csinálni. Ha a profi angol lektor például harmadszorra is visszaküld valamit egy apróság miatt, akkor az nem egy felesleges nyűg, amivel szívatják az egyébként nagyszerű tudóst, hanem ajándék, hogy ilyen szinten foglalkozik valaki a munkánkkal. Másrészt fontos, hogy olyan témán dolgozzunk, amihez van valami érzelmi kötődésünk, mert ezt a hosszú folyamatot – az írástól a publikálásig – lehetetlen érzelmi hajtóerő nélkül végigcsinálni. Szükségszerűen kudarcok – nem megy a munka, kedvezőtlen véleményt kapunk – is lesznek ezen az úton, és ilyenkor kell az az érzelmi többlet, ami továbblendít minket.

Összesen 90 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
DFK
2021. július 26. 12:45
Valóban nem lehet ugyanazzal a mércével mérni a természettudományokat ás a bölcsészet/társadalomtudományokat. Csak ugye akkor ne is tessenek ugyanazt az ellenértéket várni... Megnézném, egy bölcsész mivel tudott volna hozzájárulni a járvány megfékezéséhez.
annamanna
2021. július 24. 12:33
Az előzőt folytatva: Ugyanezt láthatjuk Szókratész esetében is, akit senki sem fizetett meg (alapvetően a felesége vagyona volt a megélhetési forrása) - ezért szabad maradhatott arra, hogy amit gondol és tud, azt ne rendelje alá hatalmi érdekeknek. És mivel ezen szabadgondolkodás hatására összeütközött a hatalmi elittel, ezért végül ki is végezték. Szókratész azokkal is összeütközésbe került, akik a tudást pénzre váltva, a jutalmat az ismeretnél fontosabbnak tartva azt tanították, hogyan lehet torzítani, homályossá és zavarossá tenni egy kérdést, ahelyett, hogy a felvetett probléma valós megértésére törekednének (ők voltak a gazdag elitet kiszolgáló szofisták). Az egész későbbi történelem során ez a két nézőpont ütközött és keveredett egymással, és vezetett el egyrészt a nyomorgó tudós és művész toposzához, amit olyan művekből ismerhetünk, mint pl Arany Jánostól a Tudós macskája: "Nagy lett volna a tudósnak Az ő tudománya, De mi haszna, ha kevés volt A vágott dohánya. Könyvet irt a bölcseségről - S hajna! Akkor esett ez a bolond História rajta." https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/Verstar-verstar-otven-kolto-osszes-verse-2/arany-janos-B084/1847-1852-B089/a-tudos-macskaja-B0FC/ És ezzel szemben az a zsíros, elhízott, az elnyomó hatalmi osztályt kiszolgáló, az egyszerű ismereteket is féltékenyen őrző, a társadalmi fejlődést akadályozó, magába zárkózó, az elitet újratermelő, alapvetően egyházi elit, aminek a történelmi megítélése ma már az, hogy a társadalmat sötétben és butaságban, babonaságban, szorongásban tartotta, megfélemlítette, kiszolgáltatta a zsarnoki hatalomnak stb, tehát alapvetően retrográd szerepe volt, és ezen okok miatt később, amikor nehéz harcok árán "legyőzték", akkor az általuk féltékenyen őrzött tudást is kihajították az ablakon, mintegy a fürdővízzel együtt a gyereket is kiöntve. A helyzet a mai napig sem rendeződött, mert a fenti erővonalak mentén mindig újrarendeződik, és újra ugyanazon anomáliák alakulnak ki. Tehát valaki vagy a tudásért küzd és lemond a létbiztonságáról, ezzel nagyon sokat kockáztatva (és ugyanakkor nagyon sok fejlődési lehetőségtől eleve biztosan elvágva magát, hiszen nagyon sok kutatás rendkívül sok támogatást és anyagi erőforrást igényel, nagyon sok tudásra nem lehet tisztán spekulatív úton eljutni) - szóval valaki vagy ebbe az irányba ugrik, vagy egyfajta "lukács györgyi" úton elindulva totálisan kiszolgál bármilyen hatalmat, minden módon bebiztosítja a saját egzisztenciáját, és ezzel összességében azt kockáztatja, hogy a tudása rendkívül sötétté és romlottá válik. A társadalom természetesen önként és dalolva is támogathatja azokat, akik az ismeretek megszerzésére hajtanak, de a fenti szikláknak való nekicsapódást, Szküllát és Kharübdiszt nagyjából lehetetlen elkerülni, pláne azért is, mert ez a dilemma nem csak a tudományos elit sorsát befolyásolja, hanem valamilyen módon szinte minden ember szembekerül vele, és valamilyen módon minden embernek válaszolnia kell arra a kihívásra, hogy mennyi létbiztonságot hajlandó kockára tenni az "igazság" érdekében (azon "igazság" érdekében, amit ő maga igaznak tart., és ami szembemegy a hatalom elvárásaival, legyen szó bármilyen témáról is). És emellett a kérdés egy másik aspektusával is szembekerül szinte minden ember, mégpedig azzal, hogy mennyire hajlandó finanszírozni mások "tudásra" "ismeretre" való törekvését, esetleg mások ismeretközlő, tudást terjesztő tevékenységét. Mennyire látja a maga szempontjából ennek értelmét és célját, hasznát. Az nyilvánvaló, hogy az emberiség hajnalán a bányászkodás, a fémművesség, az építészet, a hajózás, a különböző technikai találmányok, az utazás és kereskedelem igen hamar szükségessé tették a racionális ismeretek fejlődését, így azok kezdték finanszírozni a tudás keresőit, akiknek ez az iparos tevékenységükhöz jól jött. Akiknek nem jelentett plusz értéket és segítséget, akiknek nem könnyítette meg az életét, azok nem is finanszírozták azt. De ehhez hasonlóan a művészetet és a transzcendens dolgokat is azok finanszírozták, akiknek ez számított. És meglepő módon már nagyon korán számított, tehát egy közösség már nagyon korán hajlandóvá vált a "tudás" finanszírozására, jelentsen ez bármit is, idézem: "42 ezer éves lehet a világ egyik legkorábbinak tartott figurális ábrázolása, a Sváb-Alpok egyik barlangjában talált Oroszlánember. (...) A szobrot elefántcsontagyarból, kovakőkéssel faragták ki, majd bőrrel és emberi nyállal csiszolták fényesre. Az újabb kutatások azóta azt is kiderítették, hogy a szobor elkészítése összesen 400 munkaórát vett igénybe, a nemes feladatra pedig külön kijelöltek valakit, ami azt sugallja, hogy a cro-magnoni közösség megbecsülte a napi vadászatokból és gyűjtögetésekből ily módon kivont művészeket." http://jovonkamultunkbankeresendo.blogspot.com/2013/03/42-ezer-eves-lehet-vilag-egyik.html Ahhoz, hogy a fenti alkotót a közösség hajlandó legyen eltartani, arra volt szükség, hogy a közösség tagjai megbízzanak benne, és ő is megbízzon a közösségben, hogy kölcsönösen egyik sem csapja be a másikat. Se ő nem nyerészkedik és nem akarja elnyomni a többit, sem a többiek nem csapják be őt. Természetesen az is elképzelhető, hogy az együttműködés nem a kölcsönös bizalomra épült, hanem a fenyegetésre, elnyomásra, zsarolásra, megfélemlítésre, kizsákmányolásra, hazugságra, mert ilyen alapon is elképzelhető az, hogy valakit eltartanak azért, mert "vallási ismereteket közvetít". Ebben az esetben az erőfölénnyel rendelkező "katonai" vezető mellé áll a "sámán", aki valamennyire tisztában van azzal, hogy vetít, szédít, becsap másokat, és amit előad, annak a nagy része üres és hamis frázis. A fenti szobrocska azonban olyannyira régi, hogy önmagában az elvontsága is meglepő,ezt még cinizmussal is megfejelni szinte lehetetlen. Sokkal könnyebb azt elgondolni, hogy a 42 ezer évvel ezelőtt élt emberek őszinte bizalmi kapcsolatban álltak egymással, és a transzcendens elképzeléseik, rituáléik, művészi alkotásaik előrevitték a közösséget és a fejlődésüket szolgálták. A fejlődéshez pedig arra volt szükség, hogy kölcsönös bizalmi alapon hajlandóak legyenek támogatni azt, aki az élet "könnyebbik" végét választva lemondott az izzadságos és veszélyes vadászatról, a vadállatokkal való szembeszállásról. Mivel ez utóbbi tényleg életveszélyt jelent, ezért persze az is feltehető, hogy az illető mégis inkább egy ravasz és másokat manipuláló, hazug élősködő volt, aki tudta vagy sejtette, hogy amit csinál, az teljesen üres színjáték, placebo hatáson kívül nincs értelme. Ezek szerintem nagyon ősi és nagyon fontos dilemmák, a Szörényi-féle Kőműves Kelemen rockballada https://www.youtube.com/watch?v=alPglaX7DBk is azon dilemmázik, hogy ugyanazt a feladatot (egy mérnöki, bravúros teljesítményt) el lehetne érni szorgalommal és alázattal, racionális megértéssel is, de el lehet érni becsapással, bűnnel, titokkal, manipulációval is. És ha a vár áll, akkor már utólag mégis kit érdekel, hogy kik és milyen módon jutottak el oda, hogy felépítsék. Tehát végül is lehetséges egyfajta fejlődésre úgy is eljutni, hogy nem a tudás és ismeret lesz a lényeg, hanem a jutalom (a balladában is az arany, amit a mesterek bezsákolnak a végén). Tehát fejlődés így is van, de nagy kérdés, hogy ez összességében milyen hatással van az egész közösségre. És ha egy érintett mossa is a kezeit, hogy ő ebben a kérdésben nem kompetens és tehetetlen, azért nagy általánosságban mindenkinek érdemes átgondolnia, hogy önként, a saját jószántából mennyi kockázatot hajlandó bevállalni az ismeretek elérése, és mások ismeretre jutásának támogatása érdekében. A saját lelkiismeretével alapvetően mindenkinek magának kell elszámolnia, még akkor is, ha mindenki képes megmagyarázni a saját bizonyítványát. https://www.youtube.com/watch?v=lOv53ditJ9E
annamanna
2021. július 24. 11:44
A legalapvetőbb probléma szerintem az, hogy önmagában tudás jelentősége az emberiség történelmében félrecsúszott. Ezt persze kezdhetjük az Éden kerti félrecsúszással is, de elég, ha arra utalok, hogy amíg egy gyerek eleinte őszintén törekszik arra, hogy minél több dologra képessé váljon, minél több mindent tudjon és ismerjen a világból, mert ez számára borzasztóan izgalmas (és a legnagyobb jutalma a törekvésének az, hogy tényleg tudja is azt, amit korábban nem tudott) - addig egy iskolába bekerülve azzal szembesül, hogy nem a tudása az érték, és nem a tudásra törekvése, hanem az, hogy lehetőleg pontosan és szolgai módon visszaböfögje azt, amit a tekintélyszemélyek elvárnak tőle. És hozzászokik, hogy a jutalom fontosabb, mint az ismeret. (Ez persze családban is jellemző lehet). Abban az esetben, amikor valaki már csak a jutalomra hajt, és nem önmagában az a tudás és ismeret és készség és képesség érdekli, amit elsajátít, akkor minden kifordul a medréből, minden átértékelődik, minden elveszíti a jelentőségét és minden alapvetően hamissá válik. Konkrétan a szellemi elitre szűkítve a problémát (ami amúgy a versenysporttól kezdve mindenhol jelentkezik) - szóval, ha csak a szellemi elitre szűkítjük, akkor azt látjuk, hogy már az ókorban felütötte a fejét az a probléma, hogy a saját megélhetésüket féltő "értelmiségi" emberek igyekeztek magukat fontosnak, nélkülözhetetlennek láttatni, másoktól elzárni azt a tudást, amit ők maguk birtokoltak, annak elsajátítását megnehezíteni, és így annyit biztosan elértek, hogy amit tudtak, az belterjessé és öncélúvá vált, a fejlődése lefékeződött, leállt, a társadalmi hatása lenullázódott, maga az egész társadalom is megrekedt, és összességében a szerepük mások kizsákmányolása lett, a kizsákmányolásban lettek érdekeltek, tehát kvázi élősködőknek is nevezhetők. Hogy ezt konkrét példán is bemutassam, idézek: "Az egyiptomi írást fejlettségének köszönhetően már nagyon korán alkalmazták a közigazgatásban, a gazdasági életben, a vallásban és az irodalomban egyaránt. Az írnokok egy művelt elitet alkottak, melybe jórészt csak bizonyos társadalmi háttérrel lehetett bekerülni. Szolgáltak templomokban, katonai egységeknél és tagjai voltak a birodalom bonyolult közigazgatási rendszerét irányító hivataloknak. Az írást nehéz volt megtanulni, és az írnokok szándékosan tovább bonyolították, hogy megőrizzék társadalmi helyzetüket. (...) körülbelül 800 hieroglifát használtak, a görög-római korban ez a szám mintegy 5000-re nőtt. Az egyiptomi hieroglif írásnak nagyon korán, nem sokkal az i. e. 3. évezred kezdetét követően kialakult a kurzív változata, az úgynevezett hieratikus írás, az i. e. első évezredben pedig a hieratikusból létrejött a démotikus írás. Ezek az írásmódok egymás mellett működtek; a legszebb, legszentebb és leghivatalosabb azonban mindvégig a hieroglif írás maradt, amelyet művészi kidolgozásának köszönhető sokan a világ legszebb írásának tartanak." Az idézetből látszik, hogy nagyon korán rájöttek arra, hogy az írást lehetne egyszerűsíteni, ezzel az elsajátítását megkönnyíteni, a tudást kiterjeszteni - de ez a törekvés ellentétben állt a megélhetésre, a kivételezett pozíció megtartásra való törekvéssel, ami miatt az írnok elit összezárt, és az írást nemhogy egyszerűbb és elérhetőbbé tették volna, hanem bonyolították. Az is nyilvánvaló, hogy az elnyomó elithez való eltéphetetlen kötődésük azt is eredményezte, hogy maga az egész egyiptomi civilizációs fejlődés is leállt, megrekedt, és végül is elporladt, lecsúszott, jelentéktelenné vált, nem volt versenyképes és lesüllyedt. Ahhoz, hogy a civilizáció megőrizhesse a frissességét, arra lett volna szükség, hogy az írástudók a maguk ismereteit minél könnyebben elérhetővé tegyék, de ezzel kockára tették volna a saját létbiztonságukat. A tudás fejlesztése (konkrétan ebben az esetben az írástudás fejlesztése) így olyanokra maradt, akik "kontárként" (vagy "lázadóként") kimaradtak az elitből, és mivel senki sem biztosította a kipárnázott, stabil megélhetésüket, így kénytelenek voltak az írást a lehető legdurvábban leegyszerűsíteni - és pont ez a gesztus volt a későbbi fejlődés "gyulladáspontja", idézem: "A legismertebb legrégibb ábécét kánaánita türkizbányászok használták az i. e. 19. században. (...) i. A 30 betű legtöbbje hieroglifákra vezethető vissza, de vannak újabb formák is. A betűk mássalhangzókat jelölnek, nem teljes szavakat. Azonban a 12.-9. századig a betűírás nem terjedt el." Tehát az egyiptomi hieroglifák töredékeit felhasználva áttértek a szóírásról a betűírásra, ami sokkal könnyebb és sokkal több fejlődési lehetőséget rejt magában. A betűírás elterjedése is azokhoz köthető, akiknek nem biztosított stabil megélhetést önmagában az írástudás: "A föníciaiak nagyszerű tengerészek és kereskedők voltak, akik a Földközi-tenger mentén számos országgal kapcsolatban voltak" Idézetek innen: https://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%8Dr%C3%A1s - természetesen ez most rendkívül zanzásított összefoglaló, a lényege fontos csak, annak a megértése, hogy amikor a tudás valami könnyített, elitista, biztonságos élet zálogává válik, akkor abban a pillanatban azok válnak érdekeltté benne, akiknek a biztonság és felsőbbrendű, elitista életszemlélet fontosabb magánál a tudásnál, és minden módon arra fognak törekedni, hogy annak a terjedését és fejlődését gátolják. Mesterségesen bonyolítják, bepörgetik jelentéktelen problémák felé, kitérítik az útjából, homályba burkolják, megnehezítik az elérését, ezzel az egész közösség fejlődését is akadályozzák. Ennek a drámaiságát a Biblia jeleníti meg, ahol az elit részévé vált hivatásos papi elit (akik általában "A" tudást birtokolták) sikeresen elszabotálták a közösség fejlődését, megerősödését, összességében kiszolgáltatták az elnyomóknak, a hódítóknak (és ők maguk is kiszolgálták az elnyomókat és hódítókat). Mindenkit, aki ennek ellenében a (vallási) ismereteket megpróbálta olyan irányba terelni, hogy az széles körben elérhetővé váljon és a társadalom fejlődését szolgálja, azt minimum "körön kívül álló outsider"-nek tekintették (mint Keresztelő Jánost), de amennyiben lehetőségük nyílt rá, elbántak vele (mint azt Jézus Krisztussal is tették). Nagyon fontosnak tekinthető részletkérdés, hogy Keresztelő és Jézus (és mások) életén is azt látjuk, hogy ők a megélhetésük biztonságáról mondtak le, a stabilitásukat kockáztatták annak érdekében, hogy az "ismeret" sokkal fontosabb maradhasson, mint a "jutalom". És ez a gesztus teszi lehetővé az ismeretek nagyon széles körű terjesztését is, hiszen az ismeret birtokosának nem fűződik érdeke ahhoz, hogy abból bárkit is kirekesszen, és saját magát nélkülözhetetlenül fontosnak tüntesse fel. Ez kitérőnek tűnhet, de a görög tudományosság fejlődésében ugyanezt az ívet láthatjuk: eleve, ha a mítoszoknál maradunk, akkor Prométheusz története az alap kiindulás, akit az olümposzi homályban és magasságban elzárkózó istenek megbüntettek amiatt, hogy a tudást "lelopta" az emberek számára. Prométheusz tehát a létbiztonságáról mondott le annak érdekében, hogy az ismeret mások számára is elérhetővé váljon. Ennek újrafogalmazása Szókratész barlanghasonlata, ahol az ismeretek birtokába jutott ember önként visszamegy a sötétben ülőkhöz - akiket mások erőszakkal is sötétben és butaságban tartanak, leláncolva a homályban - és mivel a háttérben álló "vetítőknek" érdekükben áll a tudás elzárása a tömegtől, ezért az önkéntes "felvilágosítót" megverik vagy akár meg is ölik, és minden módon hihetetlennek és nevetségesnek állítják be azt, amit mond. A görög tudományosság fejlődésében azt is látni kell, hogy a tudósoknak jó pár esetben nem volt létbiztonságuk, erre híres példa Thalész, akit a rabszolgák is kinevettek (súlyosbító tényező, hogy rabszolganők), annyira legalul állt a társadalmi rangsorban, annyira nincstelen volt. Az ő létbiztonságát tehát nem valami elit biztosította, ezért a tudását sem vásárolhatta meg senki, így nem állt érdekében azt valami homályos, elérhetetlen, zavaros módon torzítani.
Akitlosz
2021. július 24. 11:04
Nagyon egyszerű a magyarázat. Amit a riportalany úgy hív, hogy természettudomány az a tudomány. A tudósok dolga a világ megismerése és megértése. Nem ők maguk találják ki., hogy mi hogyan legyen a világban. Hanem csak kutatják és megismerik. Megfigyelésekkel, tényekkel dolgoznak, nem emberi kitalációkkal és emberi véleményekkel. A többi "tudomány", amelyeket nem lehet mérni nem tudomány, hanem csak emberi kitalációk és vélemények halmaza, amelyek felgyűltek az idők folyamán. Jog, közgazdaságtan, meg a többi vitatkozós, soha egyet nem értős, mérhetetlen "tudomány". Kémikusok nem állnak le vitatkozni egymással a vízmolekula képletén. A közgazdászok jogászok meg a többi hasonló akkor sem értenek egyet, ha ugyanazt tanulták ugyanazon az egyetemen ugyanabban az osztályban. Az egyik ügyvéd lesz a másik ügyész, az egyik szerint ártatlan a vádlott, a másik szerint bűnös ugyanabból a tényállásból. Márpedig a vélemény az nem tudomány. A Holdon semmit nem érnek ezek az emberi "tudományok". A kémia, a fizika, a matematika, a csillgaászat stb. azok igen, azok tudományok.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!