A budapesti múzeumokat ne vigyék sehova!
Az országos múzeumokról való döntés a kormány kompetenciája.
Kérdéses a megállapodás a naponta félmillió utast szállító M3-as befejezéséről.
„Nem alátámasztott az M3-as metróvonal alagúti rekonstrukciós szerződésesének áremelése” – idézi a Világgazdaság az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) végkövetkeztetését.
Már negyedszerre módosítják a szerződést
A BKV és a Swietelsky Vasúttechnika között tervezett, a vágányépítési és alagúti munkákra, a biztosítóberendezések felújítására, valamint a vasúti távközlési és központi diszpécser rendszerek korszerűsítése kötött szerződés újbóli, immáron negyedik módosítása jogilag igazolt a minisztérium szerint, ám a 9,5 milliárd forintos áremelés szakmailag túlzott.
A BKV az év elején nyújtotta be a drágulásról szóló tervezetet jóváhagyásra első körben az ITM-nek, mint Irányító Hatóságnak (IH). Az M3 projektje 217,5 milliárd forint támogatási összeggel rendelkezik, ebből 172,72 milliárd IKOP finanszírozás, 44,77 milliárdot pedig a központi büdzsé áll. A forrásokat az ITM illetékes helyettes államtitkársága kezeli, így az uniós elszámolási szabályok alapján a szerződésmódosításhoz az IH, illetve a Miniszterelnökség Közbeszerzési Felügyeleti Főosztályának (KFF) engedélye szükséges. A 3-as metróvonal beruházása alapvetően négy nagy kivitelezési szerződést tartalmaz, az egyik az alagúti munkálatoké.
A beruházás eddig csak drágul és csúszik
A főváros ennek kapcsán a költségvetés terhére próbált nagyvonalú gesztust tenni a vállalkozó felé és azt akarta elérni, hogy a 47,8 milliárd forint ellenértékű szerződést
A csaknem 20 százalékos drágulás okaként főképp a metróvonal középső szakaszán zajló állomásfelújítás elindulásának csúszását, valamint a déli szakasz nem tervezett azbesztmentesítésének a munkálatok ütemére gyakorolt hatását jelölték meg.
A Világgazdaság szerint már 2019 november végén, a középső állomások felújítására vonatkozó szerződés megkötésekor egyértelmű volt, hogy az alagúti rekonstrukciója nem fejezhető be az eredeti, 2020. július 24-i határidőre. A lap úgy tudja, az új dátumot a BKV és a Swietelsky Vasúttechnika 2023. január 6-ra tűzte ki. A 29 hónapos hosszabbítást, és az alagút középső szakaszán még el nem végzett munkálatokat a kivitelező a már említett plusz milliárdokért vállalná.
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán