Nyitásnak itt van mindjárt Buji Ferenc Poeta sacer Hungaricus. Hamvas Béla arcai című esszéje, amely a szerzőtől megszokott módon higgadt, alapos és mély írás. Buji a „helyére teszi” teszi Hamvast ebben az esszében, azaz nincs itt sem alul-, sem felülértékelés, hanem van helyette világos beszéd arról, hogy miért egyszeri és megismételhetetlen alakja ő a magyar szellemtörténetnek.
Buji Ferenc egyébként is egyike a legkiválóbb magyar esszéistáknak, az általa képviselt hang fájóan ritka manapság, ezért külön öröm, hogy az Új Forrásban, úgy tűnik, otthonra talált. A „nagy dobás” ezután következik, mert helyet kap a lapszámban Hamvas három, eddig kötetben nem megjelent rövid írása, pályájának első szakaszából. A gyanakvó porkoláb 1928-ből, a Szavak születése 1929-ből és A kéztudomány 1930-ból. Mindhárom igazi csemege a Hamvast ismerők számára és mindhárom íráson látszik, hogy Hamvas már ekkor mennyire „készen” volt és csupán a finomhangolás évtizedei voltak hátra írói munkásságában.
Kortárs zeneszerzőink egyik legkiválóbbja, Dukay Barnabás szintén rendszeres szerzője az Új Forrásnak, tőle egy meditatív, a hamvasi atmoszférához közel álló verset olvashatunk. Dukay (Gadó Gáborhoz hasonlóan) szintén méltatlanul kevéssé ismert alakja a kortárs magyar zenei kultúrának, pedig az a minőség és világszemlélet, amit képvisel, fajsúlyában semmivel sem marad el Hamvasétól. Monostori Imre Hamvas és Németh László kapcsolatáról, Stamler Ábel a kiváló „pannon” költő, Takáts Gyula és Hamvas szellemi közösségéről, Kelényi Béla Hamvas tiszapalkonyai éveiről írt remek esszéket. Kelényi esszéjében a tiszapalkonyai erőmű raktárosaként dolgozó Hamvasról készült fotók is helyet kaptak. Ezek a fotók döbbenetesek a maguk módján. Drasztikus látleletei annak, hogy Hamvas mennyire nem volt a helyén, hogy
a diktatúra korlátolt és gonosz szisztémájában számára csak itt, egy infernális erőmű-építkezésen jutott hely.
És közben az is látszik – ami talán még drasztikusabb tapasztalat –, hogy Hamvas itt is a helyén volt, mert abból a nézőpontból, ahonnan ő szemlélte a világot, ez a hely is sorsának magától értetődő helyszíneként értelmezhető.