Nem hisszük el, hogy meghalunk, ez az igazság.
A dolgok pedig nem oldódnak meg, hanem itt maradnak félbehagyva vagy el sem kezdve. Mostanában sokszor jut eszembe egy régi túra. Azon kevés alkalmak egyike volt ez, amikor apámmal ketten jártunk egyet az erdőn. Ennek a túrának voltak olyan percei, amikor azt éreztem, hogy most végre képesek lennénk beszélni egymással. Nem csak elbeszélnénk egymás mellett, mint szinte mindig az együtt töltött évtizedek során, hanem a szavaink valóban eljutnának a másikhoz udvariaskodás és színészkedés nélkül.
De ezeket a perceket sem használtuk ki igazán, mindketten megtorpantunk és nem mertük átlépni azt a mezsgyét, amely a folyamatos magányt elválasztja a valódi együttléttől. Leélünk egy életet valaki mellett, és szinte semmit sem tudunk róla, évek tucatjai telnek el úgy, hogy a másik ismeretlen marad.
Apám úgy ment el, hogy életének lényeges és fontos tartalmait magával vitte, nem osztotta meg senkivel. Azzal sem, akivel több mint ötven évet élt együtt. Persze nem olyan egyszerű megmondani, melyek ezek a lényeges és fontos tartalmak. Megoszthatók-e egyáltalán. Vagy nem az van-e inkább, amit Ady ír:
„Sem rokona, sem ismerőse
Nem vagyok senkinek,
Nem vagyok senkinek.
Vagyok, mint minden ember: fenség,
Észak-fok, titok, idegenség,
Lidérces, messze fény,
Lidérces, messze fény.”
Ady persze nem tudott és nem is akart lidérces, messze fény maradni. Azt akarta, hogy „látva lássák”. Végső soron pedig azt, hogy szeressék. Hogy szeresse valaki.
És talán itt van a lényeg, ez az a pont, ahol a legtöbben elakadunk. Közhely, hogy ez a világ minden jel szerint alig tud már valamit a szeretetről. Persze többé-kevésbé az is fikció, hogy korábban olyan sokat tudott volna róla. Szeretet nélkül csak őrjöngés van, céltalan „karnevál”, ahogy Hamvas írja. Sokáig tartott, amíg megértettem ennek az egyszerű mondatnak az igazságát.
Addig vagyunk lidérces, messze fények a másik számára, amíg nem fogjuk fel, hogy az út a másikhoz csak önmagunk meghaladása által lehetséges.