Ennek a beszédszabályozási képességnek a mögöttes igazolása a szerző által „álláspont-ismeretelmélet”-nek nevezett gondolat. Eszerint a csoportidentitás olyan egyedi bölcsességet ad tagjainak, amellyel más, kevésbé elnyomott csoportok nem rendelkeznek.
„Az álláspont-ismeretelmélet feltételezi, hogy a valóságot, amilyet ma ismerünk, fehér nyugati heteroszexuális férfiak alkották. Ezért minél elnyomottabb valaki, annál egyedibb perspektívákat vonhat le a fehér ember világának igazságtalanságai feltárásához. Az elnyomás tekintélyt generál, és a leginkább elnyomott személy válik a leghitelesebbé az „igazságtalanságok” meghatározásában és leküzdésében. Amikor az identitás ebben az értelemben elsődleges, akkor a racionális nézeteltérés elvi alapja eltűnik – soha nem lehet menekülni az elnyomás elől. Csak kegyelemért lehet könyörögni, mivel még a jóhiszemű másként gondolkodókat is emlékeztetni fogják arra, hogy az antirasszizmus ellen irányuló bármilyen bírálat maga is rasszista”
Habi Zhang szerint – aki a kulturális forradalom következményeit gyermekként személyesen is tapasztalta – komoly párhuzamokat vél felfedezni korunk eseményei és Mao utolsó nagy politikai–forradalmi akciója, a kulturális forradalom között, mely radikálisan alakította át Kína hagyományos társadalmi szerkezetét.
„A baloldal találékonyan igényel magasabb erkölcsi alapokat az „izmusok” leple alatt, ezek pedig intuitív módon az ember természetes igazságérzetére és együttérzésére apellálnak. Kínában is ezt láttuk Mao 1950-es évekbeli földreformjában. Becslések szerint a „verjék meg a földesurakat és vegyék el a földjeiket”, parancsára 8 millió „földesurat” és családjaikat ölték meg. Ne feledjük, hogy ők nem voltak az európai feudalizmusból ismert földesurak osztályához hasonlóak. Többségük szabad paraszt volt, akik kis telkekkel rendelkeztek. A „kizsákmányoló osztályként” számon tartott és becsmérlő propagandával démonizált földtulajdonosokat és családjaikat viszont lelőtték, megfojtották, feldarabolták néhol élve eltemették. A szerencséseket tömeggyűléseken ölték meg, míg mások kényszermunkatáborokban pusztultak el, miután kimondhatatlan kínzásokat kellett elszenvedniük”
– emlékeztet a szerző, egyúttal idézve Philip Short megfigyelését, miszerint egy olyan embercsoport, mint a szabad parasztság megszűnésével, amely a Han korszak óta a vidéki Kína meghatározó társadalmi osztálya volt, alapvetően deformálták a társadalom hagyományos szerkezetét, végletesen lecsúsztatva és a városoknak szolgáltatva ki a kínai vidéket.