Nem egészen értem. Elvileg ez szenzitív adat, nem? Joga sincs az embernek rákérdezni.
Igen, ez is egy csapda. Hogy egyrészt vegyem figyelembe, másrészt nem is szabad megkérdezni; a férfi-nőt még csak-csak. De statisztikailag is értelmetlen a dolog: egy 3500-as európai mintában vajon hány, magát 2 Spirits identitású ember található? Kétmillióból lenne egy, és még az is bőven a statisztikai hibahatáron belül van, de még az is, ha a mintából ketten jeleznék, hogy igazából nők, férfitestben. Emiatt az összes létező módszertant megváltoztatni nagyon problémás. Azt, hogy nevetséges, el tudom engedni, a pénzt már nehezebben, de a módszertani bohóckodásoknál végképp elegem lesz, mert megbénítja a kutatást. Én még csak-csak tudom publikálni a dolgaimat, mert már relatíve befutottam, de
aki most akar elkezdeni mondjuk geopolitikai egyenlőtlenségeket nézni, és nem rakja bele a gendert, akkor meg van bénítva a pályája.
Lehet ezzel bohóckodni, van vagy ötszáz specifikusan gender studies folyóirat, ezek közül 150 nemzetközileg is jegyzett, na, azokban.
Tehát 500 szerkesztőséget eltart ez az egész?
Meg hány szerzőt, és a legtöbb nyugati egyetemen van ilyen tanszék is. Ezek közül nagyon sokan rendkívül fontos kérdésekkel foglalkoznak, köztük jó barátaim , kollégáim is, például egy kedves szerzőtársam a nők vallási elnyomását kutatja afrikai országokban, maga is nehéz körülmények között élve évekig. Az ostoba vadhajtások sajnos rányomják a bélyegüket azok munkájára is, akiket pedig tisztelnünk kellene.
De mégis miért ragaszkodnak ehhez a kérdéshez, ha sokszor teljesen értelmetlen?
Szerintem van emögött egy neoliberális filozófia, amelynek lényege, hogy az ember akkor tud kulturális krediteket felhalmozni, hogyha képviseli ezeket a nézeteket. Minél elfogadóbb valaki, annál kulturáltabbnak számít,
egyfajta verseny van ebben, és ha az illető felfedez valamit, amire rá tudja húzni, hogy ott elnyomás van, az igazi főnyeremény.
Például ez a romantikus orientáció, amellyel nem egy újabb gendert adott hozzá a kitalálója, hanem egyenesen megduplázta, micsoda progresszió!
Sőt, négyzetre emelte, ha a variációkat nézzük, akkor már 8100-féle megoldás van genderkérdésre.
A szórakozásnak itt vége-hossza nincsen, és vannak olyan területek, ahol ezzel komolyan krediteket lehet szerezni – és akkor nyilván az emberek ebbe az irányba fognak menni. Biztos vagyok benne, hogy az ezzel foglalkozók 90 százaléka magasról tesz az ügyre, és igen kevesen vannak, akik mondjuk azért ilyen harciasak, mert a hőskorszakban kezdték, vagy maguk is érintettek, és elhatározták, hogy megmutatják a világnak, de ez legfeljebb egy kis része a nagy masszának, a többi az csak versenyzik abban, hogy ki a toleránsabb.
De mi a cél ezzel? Oké, én vagyok a legtoleránsabb, remek. És miért jó ez nekem?
Például mert tudom morális alapon osztani az észt azoknak, akik nem annyira toleránsak, és különösen azoknak, akik ebbe a versenybe nem szállnak be. Sok liberális barátommal is röhögünk ezen, egyébként én is annak tartom magam, szigorúan nem gazdaságpolitikai értelemben persze. De szerintem nem tud egy olyat se mondani, aki agyánál van, nem teljesen agymosott, és azt mondja, hogy nem röhög, amikor látja, hogyan nyúlnak ezek a betűszók, olyan „identitásokkal”,
mintha leült volna egy közepesen tehetséges középiskolás, és erőlködve megpróbált volna kitalálni dolgokat.
Hogyan hat ez a tudástermelés egészére?
Elviszi a fókuszt egy sor fontos kérdésről, módszertanilag nehezen védhető csapdahelyzetekbe hajszolja a kutatókat, sőt, a végén már kvantitatív, számszerűsíthető kutatásokat nem is tudunk végezni, a kvalitatívokból meg nem tud az ember megállapítani semmit, mert egyrészt nem reprezentatív, másrészt folyamatosan nyomás alatt van tartva az interpretáció során, hogy egyre több és több marhaságot vegyen figyelembe.
Mi van, ha az ember egy kisebb mintán elkészít egy kvalitatív felmérést ezekről a kérdésekről, ezzel ki van pipálva a feladat, közben nagy mintán meg azt csinál, amit akar?
De nem tud reprezentatív mintát venni. Persze, ilyet szoktak csinálni, behívnak nyolc embert egy fókuszcsoportos beszélgetésre, de ezeknek tudományosan szerintem nincs sok értelme, ezek ilyen bölcsészkedő dolgok, mindig meg szoktam mondani, amikor felvetik nekem, hogy nagyon jó ötlet, csináljátok meg ti nyugodtan. De
eleve problémás, hogy kötelező egy kutatónak belevenni valamit, amit nem akart, mert nem fontos a témájához, vagy nem érdekli.
A sokszínűségbe annak is bele kellene férnie, ha valaki nem akarja a sokszínűséget kutatni, illetve nem azt akarja kutatni. De itt van az akadémiai előmenetel, amit én kutatok. Ha ide bead az ember egy önéletrajzot, a brit nyílt akadémiai álláspályázatoknál már azt is jelölni kell, ha az ember interszexuális vagy mentálisan sérült. Dolgoztunk ki mi is diverzitásindexeket is, és képtelen voltam elfogadtatni a megrendelővel, hogy vegyük ki, hogy az LGBTQQIA – tudta, hogy most már két Q is van, az egyik a queer, a másik a questioning, ki ne felejtsük! – 1,2-szeres szorzót kapjanak az indexben. Hiába érveltem, hogy nem derül ki az ember önéletrajzából, ha valaki mondjuk interszexuális, mégis hogyan szenvedhetne akkor hátrányt a kiválasztásnál? Ha az ember nő, az persze látszik, ha kelet-európai vagy fekete, az is, a fényképről vagy a névről, de hogy valaki 2 Spirits, azt jóisten se állapítaná meg egy önéletrajzból vagy kéziratból.
Mi volt a válaszuk erre?
Azt, hogy oké, de egy LGBTQQIA-satöbbi ember sokkal többet szenved az életében, és nem tud kellőképpen a tudományra koncentrálni, ezért kompenzálni kell.
De így?
Én megkérdeztem, hogy mi van azokkal, akiknek mondjuk alkoholisták a szülei, verték otthon vagy elhagyták, de erre azt mondták, hogy az nem számít itt, mert az nem strukturális probléma, hanem egyéni szociális.
Hát, ha az alkoholizmus nem strukturális probléma…
Nem úgy, mint a 2 Spiritsek elnyomása, olyan strukturális semmi nem tud lenni… (nevet) A természetes az lenne, hogy mindenki azonos névértéken legyen kezelve, attól függetlenül, hogy milyen a szexuális, romantikus vagy bármilyen orientációja, mert ezek teljesen irrelevánsak például egy álláspályázatnál.
Számítson a teljesítmény, és csak az!
Még a nőknél megértem, nekem is vannak gyerekeim, látom, hogy a nőknek mennyivel több dolguk van, de hogy a transzneműeknek miért kéne megszorozni a pontjait, azt én nem látom be, elnézést. De látható, hogy ez egy teljesen átfordult helyzet, a józan ész ritka vendég errefelé.
Viszont legalább a baloldali-liberális felszabadítósdi megvalósult. Mindenkinek jut kollégiumi szoba, például…
Ugyan. Elvileg normális egyetemeken láttam kiírva, hogy külön kollégiumi szobákat tartanak fenn 2 Spirits személyeknek, nekik és csak nekik. Vajon mekkora az esélye, hogy betántorog valaki azon az ajtón, azzal, hogy ő indián, homoszexuális és kétlelkű, és külön szobát szeretne. Normális dolog, baloldali dolog, hogy miközben százezrével vannak azok az emberek, akik nem tudják a gyereküket egyetemre járatni, meg tönkremegy az egész családjuk, hogy fizesse a kollégiumot, akkor azzal van elfoglalva egy intézet, hogy hogy alakítsunk ki egy szobát a 2 Spirits személyeknek, meg azzal vannak elfoglalva kutatók, hogy a másikon számonkérjék, foglalkozott-e ezzel a vetülettel… Nem mondom, ha mindenki eljuthatna egyetemre, aki akar és jutna bőséggel mindenből, akkor elővehetnék ezt a kérdést.
S addig?
Addig viszont ez csak egy drága luxustermék, morális csillámpóni, és semmi más.
Nyitókép: Felvonuló a leszbikusok, melegek, biszexuálisok és transzszexuálisok tüntetők Pristinában 2019. október 10-én. (MTI/EPA/Valdrin Xhemaj)