Hamvas Béláról sok minden elhangzott a rendszerváltozás óta, vagyis amióta hozzáférhetővé váltak a művei. A rendszerváltozás előtt tiltott szerzőnek számított, elvétve jelent csak meg egy-egy rövidebb esszéje, azok is inkább az országhatárokon kívül. Hogy miért nem adták ki a műveit a kommunista hatalomátvétel után, annak igen egyszerű oka volt.
1948-ban Lukács György kiadta rá a kilövési engedélyt,
ürügyként pedig éppen jól jött Hamvasnak a feleségével, Kemény Katalinnal közösen írt könyve, a Forradalom a művészetben. Ezt a könyvet minősítette ideológiailag károsnak Lukács, a többi pedig már ment magától.
Hamvastól nem jelenhetett meg semmi életének utolsó húsz évében. Mindez persze nem akadályozta meg őt abban, hogy életének ebben az utolsó két évtizedében ne írja meg legfontosabb könyveit, többek között a Karnevál című regényét, a Scientia Sacrát vagy a Patmosz esszéit. Írt Szentendrén, ahol egy ideig földművesként dolgozott és élt, írt Inotán, Tiszapalkonyán és Bokodon, raktárosi és gondnoki éveinek helyszínén. Mai ésszel szinte elképzelhetetlen, hogy ilyen körülmények között, a társadalom peremére száműzve képes volt arra, hogy folyamatosan írjon, fordítson, könyvtárazzon és tanuljon. Mégis megtette. Azért tette meg, azért volt képes rá, mert
nem irodalmi ambíciók fűtötték elsősorban.
Ha ezek fűtötték volna, valószínűleg összeroppan és elkallódik, ahogy oly sokan. Vagy megköti a felszínen maradásához elengedhetetlen kompromisszumokat, ahogy oly sokan.
Hamvas Béla író volt, mégsem irodalmi ambíciók fűtötték elsősorban. Ez elsőre elég ellentmondásosnak tűnhet. De talán mégsem olyan ellentmondásos mindez, ha ismerjük valamelyest a műveit. Hamvas jelentősége, szinte egyedülvalósága a 20. századi magyar irodalomban és szellemi életben leginkább abban áll, hogy az írói létet nem egészen úgy képzelte el, ahogy a legtöbben. Vagyis nem csupán arra törekedett, hogy esztétikai értelemben kimagasló írásokat alkosson, hanem arra is, hogy amit leírt, azt megpróbálja átültetni a gyakorlatba is. Magyarul
ne csak a szája járjon, hanem életgyakorlattá is tegye
mindazt, amiről beszél. Ebben az értelemben Hamvas nem volt „igazi” író. Ezért is maradt társtalan a magyar irodalomban az a hang, az a szellemi orientáció, amit képviselt. Ezért is. És azért is, mert amiről egész életében beszélt és írt, az homlokegyenest más, mint amit a kor uralkodó szellemi áramlatai sugalltak. Művei persze szűk körben ismertek voltak Kádár János Magyarországán is, rossz minőségű másolatokban terjedtek (erről itt, itt vagy itt beszélnek a Mandinernek korábban interjút adó művészek, többek között).