János is így halad valamilyen meghatározhatatlan úti cél felé, vagy legalábbis
úgy tesz, mint akit időre várnak valahol egy életbe vágóan fontos ügyben, amely nem tűr további halasztást.
Rendkívül nyugtalanító látvány. Rajtam legalábbis mindig úrrá lesz valamiféle belső remegés, heves szívdobogás és enyhe (vagy nem is olyan enyhe) szorongás, amikor meglátom. Nem a személye váltja ki mindezt, hanem sokkal inkább a sebessége, ez az őrült tempó, ez a határozottságot tökéletesen imitáló (vagy tényleg határozott) mozgása valami felé. Vagy valami elől, teszem hozzá azonnal, mert Jánosnak ez a már-már démonikusan eltökélt menetelése ugyanúgy tűnik menekülésnek valami elől, mint őrült igyekvésnek valami felé.
Vagy menekül valahová vagy menekül valahonnan, ezt képtelenség eldönteni. És talán nem is lehet. Vagy nem is kell, mert egyszerre igaz mindkettő.
Illetve adódhat ennek az egésznek a megkerülése és rövidre zárása annyival, hogy egyszerűen azt mondjuk, hogy János őrült. Ez nyilván a legegyszerűbb és biztosan van is benne némi igazság. A hajléktalanszállón töltött éveim során sok olyan figurával találkoztam, akik úgynevezett őrültek voltak, némelyiknek papírja is volt róla. Az Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézet (OPNI) 2007-es bezárása után némi túlzással tömegével kerültek utcára olyan emberek, akiknek nem volt hová menniük, miután az intézmény (rejtélyes módon) végleg lehúzta a rolót.
Többen közülük nálunk kötöttek ki. Volt, aki villával a kezében akart rám rontani majdnem teljes sötétben a pincei hálótermek egyikében, és volt olyan is, aki egyszer azzal állt oda az éjszaka közepén az ügyeleti iroda ajtajába, hogy
egy hang azt szajkózza a fejében, hogy öljön meg valakit, ezért inkább engedjük ki, mert minket nem szeretne megölni,
és hátha a friss levegőn kiszellőzik a hang a fejéből.
Remélem, kiszellőzött.
Szóval lehet, hogy János egy egyszerű őrült. Amennyiben léteznek egyszerű őrültek. De nekem, amikor meglátom, soha nem ez jut eszembe róla, tehát nem az őrültsége az, amit észlelek, hanem valahogy azt, ami az őrültsége mögött van, ami ezt az őrültséget hajtja, ami ezt a tempót soha le nem merülő elemként folyton maximális fordulatszámon tartja. Furcsa módon Jánoson sokkal inkább az őrültsége mögötti személytelen erőt látni, mint a rögtön szembeötlő őrültségét. Ami nyilvánvaló, az sokkal kevésbé feltűnő rajta, mint az, ami a háttérben, a homályban dolgozik benne.