Józan ész, megőrzés, fenntartás: a jobboldal mibenlétéről vitáztak a Kommentárnál
2019. június 05. 11:58
Az ellenforradalom a józan észt képviseli – hangzott el a Kommentár folyóirat legújabb számának bemutatóján a Petőfi Irodalmi Múzeumban. Szóba került baloldali és konzervatív forradalom, a jogállam és az ökokonzervativizmus is.
A jobboldal sok esetben a romokon napozik, pusztulás esetén sem hagyunk fel az építkezéssel. A konzervativizmus nem lehet múzeumi darabok őrzője – mondta a Kommentár folyóirat legújabb, Mi a jobb? című számának a budapesti Petőfi Irodalmi Múzeumban tartott bemutatóján a lap főszerkesztője, Békés Márton.
Békés a mostani szám szerzői közül Turgonyi Zoltánnal, az MTA Filozófiai Intézetének munkatársával, aki Molnár Tamásról és az ellenforradalomról írt; Szalai Zoltán kultúrtörténésszel (a Mathias Corvinus Collegium igazgatója, a Mandiner lapigazgatója és a Kommentár szerkesztője) a német konzervatív forradalomról; Orbán Balázs jogász-politológussal, a Miniszterelnökség miniszterhelyettesével a jogállam fogalmáról; és Uri Dénes Mihály debreceni irodalomtörténésszel az ökokonzervativizmusról beszélgetett.
Ellenforradalom
Büszkén vállalom, hogy ellenforradalmár vagyok – jelentette ki Turgonyi Zoltán, aki Molnár Tamás nyomán úgy határozta meg a forradalmat, mint életidegen, spekulatív elgondolások ráerőltetését a társadalomra. Ennek következtében
az ellenforradalmat pozitív fogalomnak tartja, ami pusztán a józan ész útjára próbál visszatérni.
Ezért aztán – vélekedett Turgonyi – az ellenforradalom mindig unalmasabb, mint a forradalom, mivel evidens dolgokat védelmez, szemben a forradalmi eszmerendszerrel, ami jóval eladhatóbb. Az ellenforradalom olyan hétköznapi ésszel magától értetődő dolgokat védelmez, minthogy van objektív valóság; ennek kijelentéséért ugyanakkor mérvadó szakmai filozófuskörökben kiröhögik az embert.
Molnár Tamás szerint mivel az ember társas lény és tekintélyre van szükségre, ezért egy egészséges társadalomban három intézménynek kell jelen lennie: az államnak, a szervezett, intézményes vallásnak és a civil társadalomnak. A mai korral épp az a baj, hogy a civil társadalom a másik kettő felé kerekedett, és az állam a civil társadalom ügyintézőjévé vált. Márpedig a társadalomnak szüksége van a szakrális alapra, a civil társadalom pedig hajlamos az anarchiára.
A ma divatos jelszó, hogy magunk alkossunk magunknak normákat – mutatott rá Turgonyi Zoltán –, azért is hibás, mert feltehetjük a kérdést: a magunk alkotta normákat miért is tartsuk be? Ha a társadalomfenntartó elvárásokat nem kapjuk, hanem választhatunk, nyilván sokan a könnyebbik utat fogják választani, például családalapítás helyett a szabad szerelem életmódját, amivel ugyan senkinek nem ártanak közvetlenül, de nyomában idővel kihal a társadalom, amint azt ma is látjuk a nyugati világban.
Ernst Jünger
Konzervatív forradalom
A konzervatív forradalom egy második világháború után megszületett tudományos kifejezés, s az általa jelölt mozgalommal ma sokan foglalkoznak nyugaton – hangsúlyozta Szalai Zoltán. Hozzátette: még a ’68-asok is szerettek Ernst Jüngert és Carl Schmittet olvasni,
ők voltak számukra „az obszcenitás titkos tippjei”.
Szalai elmondta, hogy amikor a német konzervatív forradalom témakörét választotta doktori disszertációja témájául, akkor egy telefonbeszélgetés alkalmával Nemeskürty István lebeszélte erről, mondván, a téma nagyon érdekes, de aki ezzel foglalkozik, az romba dönti a karrierjét.
Mára ez hála az égnek megváltozott – jelentette ki Szalai, aki bátorított a témával való foglalkozásra.
Jogállam, de milyen?
Mindenki jogállamban szeretne élni, mindenki szereti a demokráciát és az emberi jogokat. Ugyanakkor igen nehéz a jogállamot definiálni – mutatott rá Orbán Balázs. Orbán kifejtette: a fogalom onnan ered, hogy Albert Venn Dicey brit alkotmányjogász a 19. század végén megpróbálta lefordítani Arisztotelész „nomarchia” kifejezését, s ebből lett a „rule of law”, azaz a joguralom, ami nem azonos a jogállammal – a fogalom ugyanis a németben már „Rechtsstaat”. De például Aquinói Szent Tamás a nomarchiát az isteni rend szerint való berendezkedésnek értelmezte. Dicey pedig úgy gondolta, joguralom csak a gentleman’s agreementek Nagy-Britanniájában lehetséges, sehol máshol.
Orbán szerint a történelemben még
nem sikerült a nemzetállamok feletti szinten megvalósítani a jogállamiság, a demokrácia és az emberi jogok kiegyensúlyozott uralmát,
az Európai Unió például épp a demokrácia ellenére hangsúlyozza a másik kettőt. A három harmonikus összehangolására csak a nemzetállam képes.
Roger Scruton
Ökokonzervativizmus
Természetes, de nem zavartalan a konzervatív gondolat és az ökológiai szemlélet összekapcsolódása – vélekedett Uri Dénes. Szerinte a baloldali ökológiai gondolkodást a technológiai fejlődés és a természettudományos-gazdasági szemlélet uralja, valamint, hogy globális, egységes megoldásokat keresnek.
A globális problémára azonban nem lehet globális választ adni, csak lokálisat
– szögezte le.
Uri felidézte Roger Scruton angol konzervatív gondolkodó Zöld filozófia című kötetének fontosabb kitételeit is, és ennek nyomán megjegyezte: a napelemek és szélerőművek azért nem jelentenek igazi megoldást, mert általuk „esztétikai környezetszennyezést” valósítunk meg, az általuk uralt táj nem élőhely.
A konzervatív zöldek technoszkeptikusabbak a baloldaliaknál, s hangsúlyozzák az otthon szeretetének, az oikofíliának a fontosságát.
A megoldás nem előrefelé, hanem visszafelé található, a konzervatív habitus ezért jobban passzol az ökogondolathoz, mint a baloldali, hiszen
a megőrzés és fenntartás konzervatív fogalmak
– mutatott rá Uri Dénes, hozzátéve: sajnos azonban a jobboldali ökogondolatnak még nincs meg a nyelvezete, s így feladat a konzervatív habitusnak megfelelő ökonyelvezet kialakítása.
Mi a jobb?
Békés Márton a beszélgetés végén feltette a kérdést: kinek mit jelent a jobboldal?
„A jobboldaliság annyit jelent, hogy hiszek valami örök változatlanban” – idézte Halasy-Nagy Józsefnek a Kommentárban is idézett mondását Uri Dénes.
Orbán Balázs a rend, hagyomány, közösség, örök értékek, megőrzés és más konzervatív fogalmak mellett hangsúlyozta a szabadság, a közösség szabadságának fontosságát.
Szalai Zoltán is az örök változatlant emelte ki, de mellé hangsúlyozta a valóság ismeretének fontosságát, amin a reális lehetőségek felmérését értette. Jó lenne, ha hirtelen senki nem használna többé petpalackot, de ez nem fog bekövetkezni – illusztrálta egy példával, hogy mire gondol. Úgyszintén hangsúlyozta, hogy
a konzervatívoknak napirendre kell térniük a felvilágosodás megtörténte felett,
mérlegelni, hogy abból mi jó és mi rossz, és kialakítani vele egy egészséges viszonyt.
Turgonyi Zoltán szerint a jobboldal célja a civilizáció megmentése. Turgonyi rámutatott: a liberálisok szerint a végső világnézeti kérdések nem dönthetőek el, ezért rá sem kényszeríthetőek ilyen álláspontok a társadalomra. Ha ez így van, akkor viszont az egyéni jogok doktrínája sem tartható. Nincs viszont automatikus társadalomfenntartó mechanizmus, ezért a liberálisokat saját maguktól is meg kell menteni. A jobboldaliság az, hogy tudatosan figyelünk a közjóra, erényes embereket nevelünk, hogy ne csak az egyén jogai számítsanak, s meg tudjuk menteni a civilizációt.
Mi lesz most Gyurcsány örökségével? Milyen esélyei vannak a jelenlegi politikai helyzetben Dobrevnek? Mit tud minderre lépni Magyar Péter? Erre kerestük a választ szakértőkkel összeállításunkban.
A házelnök szerint a parlamentben megszűntek az érdemi viták: azonnali kérdések órája helyett azonnali sértések órája lett. Ukrajna pedig akár unión kívül, akár belül lesz, vazallus állammá válik. Kövér Lászlóval Szalai Zoltán beszélgetett.
Európa hanyatlik, Magyarország erősödik. Eközben Brüsszel pedig gőgösködik, fenn hordja az orrát, és közben olyan döntéseket hoz, amelyekkel saját magát szúrja hasba – mutat rá Orbán Balázs. Beszámolónk a csopaki a Polgári estről.
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 38 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Zokni
2019. június 05. 23:10
"...„A jobboldaliság annyit jelent, hogy hiszek valami örök változatlanban..." - írják.
Érdekes, az ember, aki a vélemény nyilvánítás szabadságát képviseli, azt gondolja, hogy a jobboldal eszméinek is van létjogosultsága,
Csak azok az eszmék nem olyanok, amit hisznek róluk. Például nálunk azt gondolják, hogy a jobboldal legfőbb jellemzője a nemzeti szempont.
De egy jobboldali kormány simán mozgósítja a haza védelmében a baloldali érzelmű polgárokat is, tehát az elvárás szerint nekik is fontos a hazájuk védelme, vagyis a hazaszeretet nemcsak a jobboldal kiváltsága.
Akkor mi is a jobboldaliság?
"úgy határozta meg a forradalmat, mint életidegen, spekulatív elgondolások ráerőltetését a társadalomra."
Mint ahogy nálunk is történt 1848-ban és 1956-ban...
Csípem a Kommentárt - még akkor is, ha vannak benne vitatni valók, vagy nem teljesen konzekvens gondolatok. De legalább gondolkodnak, nem holmi műanyagokon és műtermékeken rágódnak.