Kamukivonulás Oroszországból: a nyugati cégek elképesztő profitot termelnek Putyinnál, és eszük ágában sincs elmenni

Cserébe az ukránok listáztak, az OTP is rajta van.

Nutelláért dulakodnak, Daciára fanyalodnak Franciaország leszakadó rétegei, akik másodrendű utakon döcögnek másodrendű autóikkal, hogy a másodrendű üzletekben másodrendű termékeket vásároljanak. Valahogy így fest az alsó-középosztály élete egy francia elemző új tanulmánya szerint. Epizódok egy a globalizáció új hullámának kitett nyugati nagyhatalom vidéki valóságáról.
Az elmúlt hónapokban sokszor előkerül a francia sajtóban Jérôme Fourquet politikai elemző, közvélemény-kutató neve, aki L’Archipel français című könyvében statisztikákra támaszkodva mutatja be,
Fourquet néhány hete a Jean Jaurès Alapítvány internetes oldalán új tanulmányt tett közzé, amelyben a középosztály lecsúszását és a sárgamellényes mozgalom kialakulásának okait elemzi – megállapításai nemcsak Franciaországról, hanem a fejlett világ középosztályát kísértő rossz közérzetről is sokat árulnak el. Meg persze arról, miért törtek át a „populistának” titulált pártok szerte nyugaton, így Franciaországban is, ahol a Nemzeti Tömörülés immár másodszorra nyerte meg az EP-választásokat.
Jérôme Fourquet szerint a második világháborút követő évtizedekben a fogyasztói kultúra kialakulása a francia társadalom homogenizálódásához vezetett: a szegényebb néprétegek, azáltal, hogy immár megengedhették maguknak a polgári életmódot jelképező, egyre inkább sztenderdizált fogyasztói cikkeket, a társadalmi ranglétra aljáról felkapaszkodhattak a középosztályba. A szupermarketek feltűnése a konzumerista egyenlőség korszakát hozta el: ha nem is mindenki ugyanazokat az árukat pakolta be a bevásárlókocsijába, annyi biztos volt, hogy mindenki ugyanott vásárolt, ugyanabból a kínálatból válogatott.
Húsz-harminc éve azonban ez a folyamat megtorpant: magyarázza ezt egyrészt az üzemek bezárása, a kevésbé biztos életpályát kínáló szolgáltatói szektor felfutása, de az is, hogy a középosztálybeli háztartásokat elözönlő, új technológiai eszközök – számítógépek, okostelefonok, laposképernyős tévék – beszerzése rendkívüli összegeket emészt fel.
olyannyira, hogy a lakosság jelentős része nem engedheti meg magának, hogy lépést tartson vele – nem olyan nehéz megérteni a sárgamellényesek javát adó társadalmi rétegek frusztrációját.
1. Diszkontfranciák
Az alsó-középosztálybeli franciák leszakadása egy „másodrendű piac” kialakulásához vezetett Fourquet szerint. A tehetős és a lecsúszott rétegek közötti elkülönülés az élet minden szintjén megjelenik, nézzük akár a tömegkommunikációt (az elit a Twittert használja, míg a sárgamellényesek a Facebookon szervezkedtek) vagy éppen a közlekedést: míg az előbbiek a fizetős autópályákon vagy TGV-n hasítanak, a másodrendű franciák – azok, akik az otthonuktól egyre távolabb találnak munkát, így ingázni kényszerülnek – az ingyenes másodrendű utakon döcögnek. (Nem véletlen, hogy a sárgamellényes mozgalom éppen a közlekedési csomópontokat és az autópályák fizetőkapuit vette célba: ezek valamiféle prémium életmódot testesítenek meg a szemükben.)
Az Aldi 1988-ban nyitotta meg első üzletét az országban, a Lidl néhány hónappal később követte: ma már az Aldi 900, a Lidl 1500 bolttal van jelen, és a diszkontáruházakban folytatott vásárlások a kiskereskedelem 10%-át teszik ki. Eközben felfutóban vannak a bizományi boltok, az outletek, a néhány eurós árakkal operáló háztartási üzletek, és fokozott kereslet mutatkozik az áruházak olcsóbb, sajátmárkás termékei iránt.
Fourquet ismerteti egy felmérés eredményeit, amely szerint a magukat sárgamellényesnek érző franciák 66%-a végzi el bevásárlásai jelentős részét diszkontáruházakban, a magukat a sárgamellényes mozgalom támogatóinak vallók körében 49% ez az arány, míg a mozgalomtól elhatárolódóknál csupán 30%. Persze nem csak a mérsékelt árak, hanem az országot sűrűn pettyező diszkontüzletek benzinkímélő közelsége is nagy szerepet játszik a leszakadó franciák választásában, az üzletláncok pedig ügyes reklámszlogenekkel fejezik ki támogatásukat a helyi termelők mellett, ezzel nyerve meg az emberléptékű kereskedelemben hívő másodrendű franciákat.
A globalizációt megtestesítő multinacionális nagyáruházak viszont nem tarthatnak igényt a rokonszenvükre: sokatmondó, hogy Saint-Brieuc-ben a Mulliez-csoporthoz tartozó üzletek – így például az Auchan és a Decathlon – elé szervezték blokádokat, a túl magas áraik, illetve a termelőket és az alkalmazottakat kizsákmányoló üzletpolitikájuk ellen tiltakozva.
A november 23-i „fekete péntek” alkalmából ugyancsak több helyen lezárták a nagyáruházakat vezető utakat, komoly veszteségeket okozva ezzel a vállalatoknak – Fourquet úgy véli, a tüntetők ezen akciójukkal
Árulkodó a Vaterához hasonló Le Bon Coin nevű online piactér sikere is, amely lehetővé teszi a fogyasztóknak a „parazitának” tartott viszonteladók megkerülését. Fourquet szerint a sárgamellényesek által kiugróan nagy számban látogatott, az egy régióban élő eladók és a vevők közvetlen interakcióját, kvázi-cserekereskedelmét biztosító oldal összhangban van a mozgalom világképével – a lokalitással, a begyökerezettséggel, az emberközeliséggel.
A fogyasztás hideg logikája helyett itt a személyességen és a kölcsönös bizalmon van a hangsúly – az elemző idézi a középkorszakértő Jacques Le Goffot, aki szerint „bizonyos szempontból a Le Bon Coin az a 21. században, ami a vásár volt a középkorban: visszatérés egyfajta homogenitáshoz és a csereüzletek szívélyességéhez egy behatárolt területen”. A globalizáció behemótjai közé tartozó Amazon és eBay ezekkel éppen ellentétes értékeket képvisel – a sárgamellényesek többször is célba vették az Amazon franciaországi telephelyeit.
2. Dacia-láz
Igen: a Renault által megvett és modernizált román autómárka jelenleg a harmadik legnépszerűbb autótípus Franciaországban, jóllehet a Renault szándéka a Dacia feltámasztásával elsődlegesen az volt, hogy meghódítsák a fejlődő országokat az olcsó, sallangmentes, de strapabíró kocsikkal. Ennek megfelelően különösebb hírverés nélkül vezették be 2005-ben a Dacia Logant a francia piacra –
A Capital számol be arról, hogy egy időben a használt Loganek drágábban keltek el, mint az újak, a hatalmas kereslet miatt ugyanis igencsak megnyúlt a kiszállítási idő, a vásárlók csak több hónap elteltével vehették kezükbe az újan vásárolt autó kulcsát.
2008-ban aztán piacra dobták a Sanderót, a következő évben a Dustert, a Dacia sikersztorija pedig megállíthatatlannak tűnik. Míg 2005-ben mintegy 10 ezer Dacia-autót adtak el, tavaly már 142 ezret – tizenhárom év alatt összesen egymilliót. És hogy mit jelent a Dacia sikere? Egyfelől bizonyára az, hogy a lakosság egy része már nem annyira státuszszimbólumként, hanem szimpla használati tárgyként az autóra. Másfelől azt, hogy az autópiacon is megjelent egy, a leszakadó franciák anyagi lehetőségeihez szabott „másodrendű” márka – húzza alá Fourquet.
3. A Nagy Francia Nutellalázadás
2018. január 25-én az Intermarché nevű szupermarketlánc 4,70 euró helyett 70 százalékkal olcsóbban, 1,14 euróért árulta a Nutellát, számos üzletben pedig a harmadik világra emlékeztető tömegjelenetek alakultak ki, ahogy a polcokat megrohamozó vásárlók lökdösődve és egymás hajába kapva próbáltak minél többet begyűjteni a leárazott mogyorókrémből.
volt, ahol az sem várták meg, amíg a polcra kipakolják az árut, egyenesen a dobozból szolgálták ki magukat. (Magyarországon sem ismeretlenek a hasonló balhék: 2009-ben például a leértékelt trappista sajt miatt tört ki őrjöngés egy kaposvári Penny Marketben.)
Fourquet úgy gondolja, a nutellalázadás a lakosság egy részének elszegényedését tükrözi, de azt is mutatja, hogy társadalmi státuszunknak fontos aspektusa az, képesek-e vagyunk megvásárolni azokat az árukat, amelyek a lakosság központi rétegéhez való tartozásunkat bizonyítják. Ahogy egy vásárló fogalmaz: „a hónap végén gyakran már csak húsz-harminc euróm marad, a Nutella pedig luxustermék, ahogyan az igazi Cola is az”.
A hagyományos márkák által fémjelzett mainstream árukínálat mellett
ahonnan a leszakadó, minden egyes euróért megküzdő Franciaország kényszerül ellátni magát.
A Le Parisiennek nyilatkozó beauvais-i vásárlók arról beszéltek, hogy ki akarják használni azon ritka alkalmakat, amikor szert tehetnek egy, a mainstream kínálatba tartozó termékre, amivel örömet szerezhetnek családtagjaiknak és különösképpen gyerekeiknek. Annál is inkább, mert – ahogyan Fourquet rámutat – a szegényebb társadalmi rétegekben a gyerek elkényeztetése ok a büszkeségre, a szülői kiválóság jele.