Paksa Rudolf történész a Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpont Történettudományi Intézetének kutatói pozícióját tölti be, primer kutatásokkal alkalmanként alátámasztott írásai elsősorban a szélsőjobboldal történetét firtatják. Nemrég esszét jelentetett meg egy frissen megjelent tanulmánykötet (Terror, 1918-1919) hasábjain, melyben a következő megállapítást találta tenni a Mandiner.hu portál hasábjain zajlott, az 1919-es vörösterror relativizálásával kapcsolatos közéleti vitáról:
„A vita kirobbantóinak [azaz nekem és Czopf Áron történésznek] pártossága jól látható, a Szamuelyről írt szövegek kifogásolói ugyanis nem mindenféle politikai erőszakot ítéltek el: annak például nem érezték szükségességét, hogy Domonkos említett Héjjas-életrajzával kapcsolatban is kifogást emeljenek.”
Itt Paksa Domonkos László Héjjas-életrajzára utal, melyben a szerző súlyosan relativizálja Héjjas Iván antiszemita gyilkosságait.
Azonban az állítás, miszerint „ne ítélném el” az antiszemita jobboldali politikai erőszakot, vagy hogy ne szólaltam volna fel a fehérterrort relativizáló törekvések ellen (is), nem csupán méltatlan és családi hátteremet is sértő támadás Paksa részéről, de tárgyilagosan téves is.
Az igazság az, hogy a Mandineren megjelent publicisztikámban ezt írom:
„A relavitizálás valójában az, mikor a tömeges atrocitást irreleváns részletek kontextusában tárgyalják azon célból, hogy az összkép pozitívabbnak tűnjön. Ilyen példának okáért Sopron visszaszerzésének emlegetése Héjjas Ivánnál, vagy a revízió emlegetése Horthynál. Ez nem azt jelenti, hogy a teljes életrajznak ezen események nem részei, vagy hogy ne lehetne ezeknek a magyar nemzeti szemszögéből pozitív olvasatát adni, hanem hogy az adott atrocitások – fehérterror, holokauszt – történetének kontextusában teljességgel irrelevánsak. Mondanom sem kell, hogy bármelyiket is követi el a fentiek közül egy történész, azzal igen hamar a bevett tudományos körökön kívül találja magát, hitelességét és történészi nívóját könnyen eljátssza.”