Hatvanöt éve süllyedt el a Pajtás a Balatonon

2019. május 30. 00:30

A budapesti hajós tragédia másnapja épp a balatoni tragédia évfordulója.

2019. május 30. 00:30

2019. május 29-én, szerda este elsüllyedt a Hableány hajó Budapesten a Dunán, halálos áldozatokkal járó tragédia történt.

Egy napra rá egy másik szomorú évfordulóra emlékezhetünk.

A Pajtás nevű gőzhajó 1917-ben épült Budapesten az újpesti Schlick hajógyárban, 1918-ban állt szolgálatba és 1987-ig szolgált. 1954. május 30-án felborult a Balatonon, 22 halálos áldozatot követelve.

1954. május 30-án, gyermeknapon a hajó Siófokról indult Tihanyba Balatonfüred érintésével menetrend szerint, a hatfős személyzet kb. 170-175 utast szállított. Amikor Füredet készült elhagyni a hajó, az épp akkor rendezett vitorlásverseny tárult az utasok elé, akik a hajó bal oldalára mentek át, hogy lássák a viadalt. A túl magasra átépített hajó hirtelen balra billent, majd imbolyogni kezdett. A megrettent utasok a jobb oldalra szaladtak, mire a hajó jobbra dőlt. A pánikba esett utasok ekkor ismét átszaladtak a bal oldalra. Erre a hajó ismét, ezúttal végleg balra dőlt, és fel is borult, Heisz János kapitány minden ellenkormányzási kísérlete ellenére. Ebben a pillanatban Vámosi Gyula fűtő kiengedte a gőzt, megmentve ezzel a túlélők nagy részét, de őt magát a tó hullámsírba temette.

A hajó felborulásának igazi oka korábbi átépítése lehetett, amivel a hajó erősen labilissá vált. A versenyben részt vevő vitorlások és sok más hajó és csónak azonnal megkezdte a mentést, ennek ellenére a tragédiának 22 (egyes források szerint 27) halálos áldozata és több mint 50 sérültje volt, főleg gyerekek.

A kapitányt a baleset után azonnal letartóztatták, nyolc és fél hónapig volt vizsgálati fogságban, első fokon öt társával együtt összesen 30 év börtönre ítélték. A legfelsőbb bíróság társait felmentette, és Heisz János büntetését nyolc és fél hónap börtönre változtatta, melyet a vizsgálati fogsággal letöltöttnek minősítettek.

A tragédiáról nem volt szabad a valóságnak megfelelően beszámolni. Az ÁVH éppen ott tartózkodó emberei a segítségnyújtás helyett a szemtanúk fényképezőgépeinek összeszedésével törődtek. 

A baleset után a hajót ismét kiemelték, motorhajóvá alakították, átkeresztelték Siófokra, később pedig Dömsöd néven újból a Dunán járt az 1987-es nyugdíjazásáig. 2002-ben magántulajdonba, majd nem sokkal később a pilismaróti roncstemetőbe került.

(Forrás: Wikipedia)

Összesen 8 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kakambuki
2019. május 31. 21:58
Hatvannyolc éve 1951 nyarán világháborús víziaknára futott a Dömös személyszállító gőzhajó a Dunán Fajsz térségében. Hivatalosan 22 halottat említettek, de számuk meghaladta a harmincat. Ezt a katasztrófát is emberi felelőtlenség okozta. Megszegték a kitűzött útvonalon való kötelezően előírt haladást, illetve hogy a Dunát a vonatkozó szovjet álláspont szerint aknamentesnek kellett tekinteni.
Peter8811
2019. május 30. 09:57
A Borsonline 75 évet ír de az 1944-re esik, akkor éppen Gyurcsány Feri bácsi druszája Szálasi Feri bácsi volt hatalmon.
bunko_jobbos
2019. május 30. 08:55
Azért jó lenne tudni, hogy melyik fakezű építette át.
Ikloorvat
2019. május 30. 00:57
Pesten még keresik épp a hullákat.... Ezt most dramaturgizálni elég ízléstelen, nem?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!