megkövettem mindazokat, akiket az általam használt kifejezéssel megbántottam,
de nem változtattam meg a korban használatos kifejezéseket másra, ezek a tények.
Ha egy ország illetékes hatóságai kiutasítnak valakiket az adott ország területéről, nem tudhatják, hogy mi lesz azon személyeknek a sorsa a későbbiekben. Ez a mai napig dilemmát okoz a világpolitikában. 1941 júliusában még nem lehetett tudni, hogy Magyarország területéről kitoloncolt zsidókat néhány hét múlva meggyilkolják. Az európai zsidóság sorsát alapvetően meghatározó wannsee-i konferencia egy évvel később volt. S az ottani dolgokról sem értesült azonnal a világ közvéleménye. Vannak, akik azt mondják, hogy a magyar vezetésnek tudnia kellett volna, tudhatta volna, és ezért bűnös és felelős. Magam úgy látom, hogy egy vezető politikusnak mindig van felelőssége, tehát felelősséggel tartozik mindazért, ami az ő tevékenysége ideje alatt történt. A politikai felelősség azonban nem azonos a bűnösséggel.
A szeptember elején, egy Horthy-megemlékezésen mondott beszéde okozott újra némi vihart zsidó körökben. A sajtó egy része úgy interpretálta az ön által mondottakat, hogy ön szerint, Magyarországon a zsidókat csak jogkorlátozás érte, nem pedig jogfosztás a Horthy-rendszerben.
Ez a történet is már régebbre tekint vissza, 2016-ban a Budapest Beaconnak adott interjúmban elmondtam, hogy vannak Magyarországon, akik azt mondják, hogy a numerus clausus az első zsidó törvény. Pedig, ha megnézzük a törvény szövegét, abban nincs benne, hogy az intézkedés a zsidókra vonatkozott volna. Azt írja elő, hogy a Magyarországon élő nemzetiségek és népfajok, százalékos arányuknak megfelelően nyerhetnek felvételt egyes egyetemekre. Ennek a törvénynek a hatálya nem terjedt ki minden felsőoktatási intézményre, csak egyes intézményekre. Az emancipálódott zsidóság, meglátásom szerint, azt sérelmezte joggal, hogy őket nemzetiségnek vagy népfajnak tekintik, pedig ők magukat magyarnak tartották. Egyébként akkor a zsidó az izraelita hitű személyeket jelentette. Ezzel együtt én a numerus clausust jogkorlátozásnak tartom. Amikor azt mondja egy törvény, hogy nem mehet mindenki egyetemre, mondjuk 100-ból csak az a 10 vagy 15 kiválasztott, az korlátozás. A jogfosztás az – legalábbis szerintem –, amit a németek megtettek az általuk megszállt Lengyelországban, ahol egyetlen lengyel sem mehetett egyetemre. Az volt a jogfosztás. Egy bejegyzésben a MAZSIHISZ honlapján, a numerus clausus kapcsán szintén az szerepel, hogy jogkorlátozás. Amikor a MAZSIHISZ használja, akkor rendben van, amikor én, akkor nem. A Horthy-megemlékezésen tartott előadásomban azt mondtam, hogy a magyarországi zsidó férfilakosság 1941 áprilisától a magyar királyi honvédségben csak fegyver nélküli katonai szolgálatot, munkaszolgálatot teljesíthetett. Ez is jogkorlátozás volt, mert sok magát magyarnak valló zsidó volt, aki szívesen fegyvert fogott volna a hazájáért. Megalázó volt számukra ez a megkülönböztetés.