Foglalkozol tanulásmódszertannal is. Miért fontos ez a terület, és hogy lehet a közoktatásban megjeleníteni?
A 21. században az egyik legfontosabb terület szerintem a tanulás megtanulása! Egy jó tanuló esetében is felmerülhet, hogy jól tanuló-e? Az iskolákban – ha óraszám engedi – tartanak tanulásmódszertan órákat. Oroszlány Péter kitűnően megírt könyveit használják a diákok. Sajnos nincs mindenhol ilyen óra, pedig úgy gondolom, az egyik legfontosabb lenne.
Ha nem tanulja meg a diák, hogyan lehet és kell tanulni, akkor nem szereti meg magát a folyamatot.
Nem beszélünk arról a gyerekekkel, hogy miként működik az agyunk, pedig mindenki azt használja a tanuláshoz. Fontos, hogy érdekesen, élvezetesen elmondjuk a tanulási folyamatok működését. A tanulásmódszertan elméletét a gyakorlatban, az egyes órákon azonnal alkalmazni is lehet, ki lehet próbálni az egyes lehetőségeket; mi segít és mi nem. Úgy veszem észre, hogy a diákok ezeket az információkat örömmel fogadják, vagy legalábbis érdekesnek találják, hiszen róluk szól. Ez a célkitűzés az új NAT-tervezetben a tanulás kompetenciái közt jelenik meg, úgy mint a tanuló tanulási célokat tűz ki, tanulási stratégiákat és útvonalakat választ, tanulási terv szerint halad. E mellett történetekkel, rövid kis beszúrásokkal segítem a gyerekeket egy adott kérdéskör megértéséhez. A történetmesélés (storytelling) módszere a coach munkában is jelen van, minden korosztály számára érdekes. Alkalmazok még az órák elején gerincátmozgató gyakorlatokat is, egy kis felfrissülést vagy lazítást, hogy érezzék a testmozgás előnyeit.
Hogyan fogadják kollégáid az újításokat? Egyáltalán mennyire nyitott ma a továbbképzésre és folyamatos fejlődésre a pedagógustársadalom?
Úgy tapasztalom, hogy érdeklődéssel fogadják, sőt be is kacsolódnak egy-egy beszélgetésbe. Ahol tanítok, jellemző ez a jó gyakorlat. Köszönhető ez a felszereltségnek és annak, hogy a kollégák maguk is rengeteg ötlettel valósítják meg az óráikat.
Milyen szakmai terveken dolgozol jelenleg?
Jelenleg a szülők részére szeretnék minél több olyan alkalmat biztosítani, melyek a tanulást megkönnyítő, azt támogató módszereket, eszközöket mutatja be. A legnagyobb probléma sokszor az idő, vagyis keveset tudnak a szülők foglalkozni a gyermekükkel. Érdemes átgondolni azt is, hogy vajon nevelési kérdés-e, hogy egy gyerek nehezen vehető rá az otthoni tanulásra? Ha segítünk neki megtalálni a motivációját, a tanulás értelmét és eszközöket adunk a kezébe, amivel saját maga számára meg tudja könnyíteni a minőségi felkészülést, meggyőződésem, hogy a gyermekek újra a felfedezést látják a tanulásban, ami alapvető emberi késztetés és általában örömet okoz.
***
Fotók: Keresztfalviné Ilyés Renáta