Karinthy Frigyes négy nappal a halála előtt adott, soha meg nem jelent interjúja bukkant fel 86 év elteltével
A 22 éves, kezdő újságíró cikke az író halála miatt nem került nyomtatásba.
Ez volt az első mesterséges intelligencia által készített műalkotás, amelyet aukciósház árverésre vitt.
Négyszázharminckétezer dollárért kelt el egy számítógépes algoritmus által készített kép a Chirstie's aukciósház csütörtöki New York-i árverésén. Ez volt az első mesterséges intelligencia által készített műalkotás, amelyet aukciósház árverésre vitt.
A kép árát hétezer-tízezer euróra becsülték az aukciósház szakértői. Öt licitáló egy perc alatt a magasba röpítette az árat, és végül egy telefonos ajánlattevő nyerte a licitet – közölte a Christie's.
A képzeletbeli Edmond de Belamyról készült portré egy férfit ábrázol sötét csuhában fehér gallérral, aki egy francia papra emlékeztet a 17. vagy 18. századból.
A mű létrehozása a párizsi Obvius kollektíva munkája, Hugo Caselles-Dupre számítógépmérnök gyerekkori barátaival, Gauthier Vernier-vel és Pierre Fautrellel közösen írta meg az algoritmust és hozta létre a kollektívát.
A Generative Adversarial Network (GAN) nevű algoritmus már létező festmények adatbázisát „bekebelezve" hoz létre új képeket. Az Edomd de Belamyt ábrázoló képnek és a Belamy-sorozat többi alkotásainak elkészítéséhez például 15 ezer portrét tanulmányozott.
Pierre Fautrel szerint az algoritmus még nem tökéletes, a vászonra nyomtatott és bekeretezett portrék elmosódottak, ám – mint fogalmazott – a technológia nagyon új, és az igazán jó eredmények eléréséhez olyan jelentős fejlesztésekre van szükség, amelyek egyelőre még nem elérhetőek a számukra.
A francia trió egy képét korábban már megvásárolta egy párizsi gyűjtő, Nicolas Laugero-Lasserre, aki 10 ezer euró fizetett az alkotásért. „Ami igazán megdöbbentő volt az az, hogy fogalmuk sincsen a művészetről" – mondta Laugero-Lasserre. Hozzátette: „az elején azt hittem, őrültek. De, hogy végül is őrültek-e, vagy zsenik? Majd meglátjuk".
Néhány művész ugyanakkor kétli, hogy a gépek valóban képesek lennének igazi műalkotások létrehozására. „Egy festmény mögött mindig érzelem van, legyen az düh, sóvárgás, vágyakozás. A mesterséges intelligenciában pedig benne van a mesterséges, és ezzel meg is válaszoltuk a kérdést" – hangoztatta Robert Prestigiacomo festő.
(MTI)