Jó hír a családoknak: változik a Babaváró támogatás igénylési korhatára!
Fontosnak tartjuk, hogy minden élethelyzetben segítsük a magyar családokat.
Az ombudsman szerint további garanciákat kell illeszteni az iskolai fegyelmi eljárás jogi szabályozásába, a bizonytalanságok ugyanis könnyen vezethetnek visszás esetekhez – közölte az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala.
Az alapjogi biztos egy, a makói katolikus iskolából kizárt, nyolcéves tanuló esetével kapcsolatban ismertette álláspontját. Székely László ombudsman vizsgálata súlyos visszásságokat mutatott ki: az elsős gyerekkel szemben többször jogszerűtlenül kezdeményeztek fegyelmi eljárást, majd zárták ki az iskolából.
A biztos jelentése szerint nem tárták fel, mi váltott ki agresszivitást a gyerekből, és nem derült ki, hogy iskolapszichológus hiányában milyen segítséget nyújtottak neki magatartásának megváltoztatásához. A dokumentum sorolja és elemzi az iskola nyomásgyakorlásának módozatait a szabálytalanul lefolytatott egyeztető eljárástól kezdve a fegyelmi eljárás jogszerűtlen körülményein át egészen a kizáró fegyelmi büntetés azonnali hatályba léptetéséig. Az iskola fenntartója, a Szent Gellért Katolikus Iskolai Főhatóság tovább súlyosbította a hibák és mulasztások miatt kialakult helyzetet a jogi szabályozás figyelmen kívül hagyásával – tették hozzá.
Az ombudsmani jelentésében felhívták a figyelmet arra: a feltárt jogsérelmek egy része már a jogalkotás szintjén megelőzhető lett volna. Ezért az ombudsman szerint összhangba kell hozni a fegyelmi határozat kihirdetésének jogintézményét a törvénnyel, és meg kellene alkotni a diákönkormányzat véleményezési jogával kapcsolatos szabályozást. A tényállás megfelelő tisztázása érdekében pótolni kellene a sértettek és a tanúk meghallgatására vonatkozó külön szabályokat is – sorolták.
Mindezek miatt a biztos – amellett, hogy az iskola igazgatójának és fenntartójának megküldte javaslatait – azt kérte Balog Zoltántól, az emberi erőforrások miniszterétől, hogy kezdeményezze a fegyelmi eljárás jogi szabályozásának kiegészítését, az iskolapszichológusok kötelező létszámáról szóló szabályok felülvizsgálatát, valamint a tanulók magatartási problémáinak kezelésével kapcsolatos kurzus elvégzésének kötelező beillesztését a pedagógusok képzésébe, továbbképzésébe.
(MTI)