Ha az írászavarral küzdő gyermek nem kap segítséget, azt a személyisége egy életre megsínyli.
A diszgráfia okai
A tanulási zavarok gyakran együtt jelennek meg egy kisgyereknél. A legtöbb olvasási zavarban szenvedőnek írászavara is van. Nem ritka, hogy mindezek mellé pedig számolási nehézség társul. Ugyanakkor a diszgráfia megjelenhet egyedül, a diszlexia írásbeli megnyilvánulásaként. A diszgráfia kialakulásának oka lehet az észlelés zavara, beszédértési vagy beszédfejlődési nehézség, egyensúlytévesztés, megkésett mozgásfejlődés, idegrendszeri elmaradás, testtartási problémák, bizonytalan téri és időbeli tájékozódás, látási vagy hallási folyamatok fejletlensége. Az írászavar-veszélyeztetettség már óvodáskorban kimutatható különféle tesztekkel. Ezeket általában a nagycsoportosokkal töltik ki az iskolaérettség felmérése céljából.
Sokféle tünet
A diszgráfiának rengeteg tünete lehet, és minden érintettnél más-más jelezheti a zavart. Megkülönböztetünk formai és tartalmi diszgráfiát. Előbbi főként a görcsös ceruzafogásban, a szem-kéz koordinációjának zavarában, kusza betűkben, csúnya és lassú tempójú írásban, a hiányosan leírt szavakban, mondatokban nyilvánul meg, utóbbi a gyenge helyesírásban, magánhangzók és mássalhangzók tévesztésében, helytelen toldalékolásban, nyelvtani feladatok megértésének és gondolatainak írásbeli kifejezési nehézségében. Ha a kettő együtt jelentkezik, az írásképtelenséget eredményez, így a gyermek felmentést kaphat az írástanulás alól.
Diszgráfia egy életen át
Az írászavar időben felismerve jól korrigálható, de vannak, akiknél a fejlesztés csekély eredményeket hoz, sőt, időnként visszaesés tapasztalható. Egyeseknél pedig hiába a kitartás, az akarat és a szorgalom: ügyetlenségük miatt folyamatosan kudarcélményük lesz, ami rombolja motivációjukat, önértékelésüket és önképüket. Ha mindez kezeletlenül marad, az egy életre megbélyegezheti a személyiséget. Ezért is fontos a szülő és a pedagógus összmunkája, a lelki támogatás megadása. Ha beigazolódik a diszgráfiagyanú, kapjon szakszerű fejlesztést a gyermek (logopédustól), otthon pedig fontos lenne, hogy biztassák, dicsérjék, motiválják és legfőképpen fogadják el őt ezzel együtt. Keressék meg, miben kreatív és tehetséges a diák, és azon a területen segítsék, irányítsák.