Ezt nem láttuk jönni: egy friss nemzetközi felmérés szerint a diákok egyre kevésbé tudják használni a számítógépet (!)
A magyar nebulók ugyanakkor jóval az EU-s átlag fölött teljesítenek. Csehország pedig szárnyal. Francesca Rivafinoli szemlecikke.
A felsőoktatási kerekasztal mintájára köznevelési kerekasztal alakul, hogy áttekintsék a köznevelés aktuális kérdéseit. Ezt az után jelentette be Balog Zoltán emberi erőforrás miniszter, miután tárgyalt a pedagógus szakszervezetekkel. Fizetésemelést és egyszerűbb adminisztrációt is ígért.
Köznevelési kerekasztal alakul a felsőoktatási kerekasztal mintájára, amelyen a köznevelés aktuális kérdéseit tekintik majd át – jelentette be Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere szombaton Budapesten, miután a Nemzeti Pedagógus Karral és szakmai szervezetekkel tárgyalt. Balog Zoltán kiemelte: hónapok óta folyik a munka a köznevelési rendszer átalakítása érdekében. Két teljes év van az intézményfenntartó rendszer mögött, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központnak (Klik) 122 ezer alkalmazottja van, a szervezet nem működhet belső korrekciók nélkül. Hozzátette: a vonatkozó miniszteri rendeletmódosítást jövő héten írja majd alá.
Összegzése szerint jobb színvonalú, versenyképes képzettséget nyújtó oktatást szeretnének, amely kapcsolódik a magyar oktatás hagyományaihoz is. Megjegyezte: tudták, hogy az átalakítás a pedagógusokra nagyobb munkaterhet ró és többletfeladatokat ad, ezért gondolták, hogy ezt jelentős béremeléssel együtt lehet csak megtenni. A megkezdett béremelést folytatják, utolsó üteme 2017 szeptemberében lesz. Az intézkedés eddig plusz 200 milliárd forintot jelentett, idén is folytatódik, és újabb 34 milliárdot fordítanak erre – jegyezte meg.
A bürokráciacsökkentő csomag keretében megszüntetésre ítélt Oktatási Hivatal jövőjéről azt mondta: nem szűnik meg egyetlen olyan funkció sem, amelyre a köznevelésnek szüksége van. A változásokból pedig a tanároknak és diákoknak semmit nem szabad érezniük – rögzítette.
Czunyiné Bertalan Judit köznevelési államtitkár kiemelte: a tanfelügyeleti, értékelési és minősítési terheket egyaránt felülvizsgálták, illetve felülvizsgálják. A pedagógus kar szakmai tagozatai, a szakértők és a szakszervezetek javaslatai alapján közel harmadára csökkenthető az adminisztráció. Abban is konszenzusra jutottak, hogy nem két, hanem ötévente kell az értékelési folyamatot elvégezni az intézményeknél, illetve a pedagógusoknál. Akik tavaly vagy idén átesnek minősítési eljáráson, azoknak nem kell tanfelügyeleti látogatásra készülni, ezen látogatások száma is harmadára csökkenhet.
Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke jelezte: gyakorlati tapasztalatokkal igyekeznek segíteni az ágazat átalakítását. Javaslatokat kívánnak tenni az intézményfenntartó központtal összefüggésben is, hogy milyen módon lehetne javítani a működését. Szerinte van remény arra, hogy a Klik működését jobbá tegyék. Kitért arra is: a nyugdíjba vonuló pedagógusok álláshelyének betöltése jelenleg nem megoldott, ezen is szeretnének változtatni. Szorgalmazta a tananyagtartalom felülvizsgálatát, többek között annak áttekintését, hogy milyen arányban szerepeljen a tananyagban a kompetenciafejlesztése, illetve hogyan jelenjenek meg a munkaerőpiaci elvárások. Ha ezt elvégzik, akkor van lehetőség akár a diákok óraszámának csökkentésére is – mondta Horváth.