„Bárhol a világon, ha lehetősége van egy pártnak egyedül belenyúlni a választási rendszerbe, akkor ezt megteszi. Ez alapvetően normális, hiszen a politikusok sok mindennek ellen tudnak állni, kivéve a kísértésnek” – kezdte László Róbert, az egyetlen politológus a sok alkotmányjogász között. A Political Capital elemzője rámutatott: ugyan az a közvélekedés, hogy az új választási szabályok a Fidesznek kedveznek, ezt egyáltalán nem lehet általában a rendszer egészére és a jövőre nézve is kijelenteni. László szerint vannak olyan szabályok, amelyek a mindenkori legnagyobb pártnak kedveznek, ilyen például a győztesnek járó töredékszavazat, vagy a második forduló eltörlése. A mindenkori kormánypártot segíti az a szabály – amellyel él is a Fidesz –, miszerint a kormányra nem vonatkoznak a kampánykorlátozások. Ezek a szabályok tehát adott esetben idővel más pártnak is hasznára válhatnak, ha már nem a Fidesz lesz a legnagyobb, kormányzó párt. Kifejezetten a jobboldal jár jól viszont a kerülettérképek átrajzolásával és a határon túli magyarok választójogával – szögezte le a politológus.
Halmai Gábor alkotmányjogász azt mondta: önmagában nem baj, hogy szavazhatnak a határon túli magyarok, és a kisebb parlament sem kifogásolható, viszont a választókerületi felosztást legalább akkora hiba volt kétharmadba vésni, mint amekkora törvényhozói mulasztás volt a választókerületek korábbi rendeleti szintű szabályozása. Halmai szerint ugyanakkor a legnagyobb probléma, hogy a kétharmados kormánytöbbség egyedül fogadta el, mindenfajta konszenzus nélkül. Kifejtette: a kétharmadosság pont azért lett kitalálva, hogy egyfajta intézményesített konszenzuskényszer legyen. „Amikor ezt kitalálták nem gondolták, hogy ezt egy párt egyedül megszerzi, de ez még nem jelenti azt, hogy legalább az ellenfél minimális meghallgatása ne lenne követelmény. Ha meg a konszenzus nem követelmény, akkor a kétharmadosságot ássuk el úgy ahogy van” – vélekedett.
A határon túli magyarok választójogával kapcsolatban abban egyetértettek a résztvevők: sérti a szavazatok egyenlőségének elvét, hogy a határon túli választóknak a magyarországiakhoz képest csak fél szavazatuk van, mert egyéni jelöltre nem szavazhatnak, csak listára. A külhoni magyarok választójogát az új alkotmány akként tette lehetővé, hogy eszerint a lakhely már nem, hanem csak az állampolgárság konstans eleme a választójognak – magyarázta az alkotmányjogász Dezső Márta, aki szerint viszont értelmezhetetlen az Alaptörvény azon fordulata, miszerint sarkalatos törvény „a választójogot vagy annak teljességét magyarországi lakóhelyhez kötheti”. Mint mondta, nincs olyan, hogy teljes vagy nem teljes választójog: választójog vagy van, vagy nincs.