Was ist los? – Németország béna kacsaként nézi a fejleményeket
Egy nagy német betli krónikája: így bukott meg a baloldali–liberális kormány. Kohán Mátyás írása.
A németek kétharmada unalmasnak tartja a választási kampányt, de a pártok tervei iránt nagyobb az érdeklődés, mint négy éve, különösen az interneten.
Az úgynevezett választási automatát (Wahl-O-Mat) csütörtökig csaknem 10 millióan használták, ami több mint egyharmados növekedés a legutóbbi, 2009-es kampányban regisztrált 6,7 millióhoz képest. Az országos politikai oktatási központ (BPB) internetes alkalmazása a pártprogramokból kiemelt tételmondatokon alapul. A felhasználó az „egyetértek”, „nem értek egyet”, „nincs véleményem” lehetőségekkel reagálhat a 38 kijelentésre, majd a program a válaszok alapján felméri, hogy világlátása melyik párt szemléletéhez áll legközelebb.
A vezető politikusok iránt is jelentős az érdeklődés. Az infokommunikációs ágazat szakmai szervezete, a Bitkom felmérése szerint a Wikipédia online lexikonban az utóbbi egy hónapban csaknem 132 ezerszer – naponta nagyjából 4400-szor – keresték ki németországi internetezők az Angela Merkelről készült szócikket, a konzervatív kancellár szociáldemokrata kihívója, Peer Steinbrück szócikkét pedig csaknem 108 ezerszer olvasták el.
A Twitteren Steinbrück követőinek száma 30 nap alatt 22 százalékkal nőtt, és így elérte az 56 ezret. Merkel nem twitterezik, szóvivője, Steffen Seibert viszont 112 ezer követővel a legsikeresebb német politikai szereplő a mikroblogon.
A Facebookon Angela Merkel rajongótábora 30 nap alatt nagyjából 22 ezer fővel, 6 százalékkal bővült, meghaladta a 360 ezer főt. Peer Steinbrück nagyságrendekkel lemaradt, de tábora jóval nagyobb ütemben bővül, 30 nap alatt 45 százalékot növekedve elérte az 50 ezer főt.
A vasárnapi választással véget érő kampány témái és a fontosnak számító ügyei között a mindenkori kancellár fizetéséről például jóval több szó esett, mint a pénzügyi piacok szabályozásának szigorításáról. Ráadásul a politikusok többet vitáztak a Zöldek „vegetáriánus nap” (Veggie Day) nevű ötletéről, vagyis arról, hogy a közpénzből finanszírozott menzák hetente egyszer húsmentes ételeket kínáljanak, mint arról, hogy miként lehet megfékezni az élelmiszerek drágulását.
A választók elégedetlenek is a kampánnyal. A Forsa közvélemény-kutató intézet felmérése szerint a németek 67 százaléka úgy véli, a kampány nem vagy egyáltalán nem érdekes. A kampányt érdekesnek találók aránya 20 százalékos, és száz megkérdezettből csupán hárman tartják nagyon érdekesnek a pártok harcát a szavazatokért.
A pártok kampánytéma-választásaival a németek szűk többsége elégedett, 46 százalékuk szerint viszont nem sikerült eltalálni az embereket igazán érintő ügyeket, és 62 százalékuk szerint a pártoknak alaposabban kellene tájékoztatni a terveikről a választókat ahhoz, hogy kellően megfontolt döntést hozhassanak.