Mire gondol?
Nem tudták, hogy konzervatívok, mivel nem volt rá szükség, hogy nevén nevezzék az állapotot. Akkor nem lehetett politikai értelemben jobb- vagy baloldalra sem osztani a társadalmakat, tessék csak elolvasni Shakespeare-t, Dantét vagy Homéroszt, a műveikből világosan látszik! Igenis lehet egységben látni és láttatni az emberi életet. Ezáltal pedig másképp tudunk hozzáállni önmagunkhoz, az élethez, a természethez. A kultúránkban mindez benne rejlik, de a progresszívek pont ezt akarják eltüntetni – a hitet, a családot, a közösségeket, a nemzetet. Kierkegaard a 19. század közepén a modern kor emberét bírálta, miként vált szenvedélytelenné, szemben a korábbi idők embereivel, akik még szenvedélyesen éltek. Szerették, akarták az életet. Ehhez képest ma már
tengő-lengő, céltalan, szenvedély nélküli modern embereket látunk.
Nem találjuk az élet értelmét. Valójában nem a pesszimizmus szól belőlem, sőt. Pozitívan is fel lehetne fogni mindazt, amivel rendelkezünk, csak másképpen kellene használni az eszközöket.
Régen még olvastak filozófiát az emberek, ma viszont pszichológushoz járnak – olvassuk a könyvében. Több Platón és Szókratész, kevesebb coach lenne a megoldás?
Javaslom, mindenki olvasson verseket, a legnagyobb szerzők irodalmát. Kétségtelen, hogy ez nagy erőfeszítés, a nyelv miatt is. De az egész azon múlik, hogy az ember hajlandó-e szembenézni a problémáival, vagy úgy gondolja, hogy majd az állam, a pszichológus, a könyvelő megoldja helyette. Képes vagyok-e önmagam erejében bízó egyénné válni anélkül, hogy a hiúság, az önimádat, a harácsolás felzabálja az egyéniségemet? Ez a nagy kérdés. Nem egyszerű, de több haszna van ilyen irodalmat olvasni, mint pirulát pirulára kapkodni, pszichológustól pszichológusig járva próbálni megoldani az életbajokat.
Azt állítja, hogy a modernségben az ideológia kinyírta a filozófiát. Milyen mértékben felelősek ezért a politikusok? Van még köztük, aki a politikai filozófia mentén működik, vagy mindenki ideológia alapján politizál?
A filozófia és a politika nem tejtestvérek. A felvetés tulajdonképpen arra irányul, hogy a politikusnak kell-e olvasni, illetve összeegyeztethető-e a szemlélődő és a cselekvő élet. A válasz lehet az, hogy igen, de azért ez ritka pillanat. A politikusoknak állandóan emberek között kell lenniük, bölcsességük legfőbb forrása az emberi interakciókból ered. Ha ezen túlmenően még igénylik, tudnak rá időt szánni, és értik is, hogy mit olvasnak, az nagyszerű, de ritka. A 20. században talán Churchillnek sikerült egyedül. A modernség korában azok a politikusok váltak igazi államférfivá, akik képesek voltak az emberi kapcsolatrendszerükből és az emberi találkozásaikból eljutni a bölcsességig. Ez valójában az arra való képesség, hogy az élet egészét is látja a politikus a döntései során. Felmerül a kérdés: a politikusnak valójában az igazságot kell követnie, vagy pedig a hasznosságot? Ez a politikusi pálya állandó konfliktusa. Van egy másik dilemma is, mégpedig a politikusi kiválasztódás. A demokratikus berendezkedés nagy mennyiségben igényli a politikusi foglalkozást, de a demokratikus körülmények könnyen vezethetnek kontraszelekcióhoz. Ennek oka az, hogy a demokráciából kiveszett az arisztokratizmus – Magyarországon a politikában utoljára a rendszerváltás utáni időszakban volt rá igény. Sajnos amikor egy demokrácia a normál üzemmenetbe kerül, akkor az arisztokratikus értékvilág és a jó vezető kiválasztásának mechanizmusa elakad, ezt látjuk Amerikában és Európában is. Elég összehasonlítani a korábbi és a mostani generációk életrajzait: jól látszik, hogy túltermelés van diplomásból Amerikában. A nagy amerikai egyetemekről kikerülve jó esély van magas pozícióra szert tenni, de százával vannak egyéb amerikai felsőoktatási intézmények, amelyek ontják magukból a diplomásokat – feleslegesen. Ezek az emberek nem találják a helyüket, megélhetési problémákkal küzdenek, előbb-utóbb pedig rájönnek, igazából nincs is szükség rájuk. Na, közülük sokan mennek politikusnak, és akár elnöki szinten is elképesztő tájékozatlanságról, tudatlanságról, butaságról tesznek tanúbizonyságot. Ez is igazolja, hogy a modern demokrácia nem az emberről, nem a politikusról, hanem a tömegekről, azok manipulációjáról szól.