„A MÁV-csoporttal megcsináljuk” – Lázár János reagált Szentkirályi Alexandra felhívására
Támogatja a kezdeményezést.
Ahogyan az építésügyben, úgy másik szakterületén, a közlekedéspolitikában sem teketóriázik mostanság Lázár János. Az építési és közlekedési miniszter a MÁV–Volán teljes felső vezetését átszervezte, a bérletrendszert szintén, és a szavaiból úgy tűnik, bőven lát még maga előtt tennivalót.
Helmeczi Zoltán írása a Mandiner hetilapban
Igencsak sűrűre sikerült a május az idén 155. születésnapját ünneplő állami vasúttársaságnál. A MÁV – amely évek óta összevontan működik a Volánbusszal, sőt a héveket is üzemelteti – egy új koncepciójú bérletrendszerrel, valamint egy új összetételű és az ígéretek szerint új szemléletű felső vezetéssel vág neki az elkövetkező időszaknak. A menedzsmentnek garantáltan lesz dolga, hiszen számos megoldandó feladat és kihívás áll a vasúttársaság előtt. Ilyen például a munkaerő-állomány helyzete – május közepén több mint 400, többségében fizikai dolgozót keresett a cég, a meglévő munkavállalók többsége pedig elmúlt 50 éves –, a jármű-korszerűsítés, a Lázár János által szorgalmazott költségracionalizáció, valamint a koronavírus-járvány után megcsappant utasszám újbóli növelése.
Utóbbival kapcsolatban optimizmusra adhat okot, hogy
Az utasszám mellett fontos statisztikai mutató az utaskilométer, amely ugyancsak kedvezően alakult a vasúti közlekedésben 2022 második felében: a harmadik és a negyedik negyedévben egyaránt kétmilliárd kilométer körül volt a vonattal megtett utazások összhossza. Ez úgyszintén többéves rekord, és bár nyilván összefügg az üzemanyagárak alakulásával, a MÁV szempontjából is fontos hír, hiszen azt mutatja, hogy pontos és korszerű szolgáltatással, kiszámítható, például a nyári balatoni szezonra specializált menetrenddel igenis versenyképes a vasút.
Ezt a versenyképességet fokozhatják a május 1-jétől használható bérlettípusok, az ország- és a vármegyebérletek. „Olcsó, egyszerű és korlátlan” – így jellemezte Lázár János az új bérleteket vásárlásra buzdító, a minap közzétett Facebook-videójában. Emlékeztetett, hogy Magyarországon naponta 4-4,5 millióan ingáznak az otthonuk és a munkahelyük között. „Egy nemzeti kormánynak az a kötelessége, hogy ezeknek az embereknek segítséget nyújtson” – mondta a miniszter, s az kétségtelenül igaz, hogy a 9450, diákoknak pedig tizedannyiba, 945 forintba kerülő vármegyebérletre, valamint a 18 900, tanulóknak 1890 forintért kínált országbérletre váltók havi több tízezer forintot spórolhatnak.