Odakint havazik. Semmi különös nincs ebben március első napjaiban. Illetve mégis van, mert már előre látom, ahogy tele lesz a „közösségi média” havas fotókkal, vagy ahogy különféle hírműsorok beszámolnak arról, hogy komoly havazás volt itt vagy ott.
A komoly havazás, az „ítéletidő” jó ideje valami olyasmit jelent, hogy leesett mondjuk hat centiméter hó. Ha leesik hat centiméter hó, a közlekedés hajlamos megbénulni, a vonatok negyven percet késnek, vagy egyszerűen kimaradnak járatok,
az egész ügy olyanformán van tálalva, mintha valami soha nem látott katasztrófa csapott volna le ránk.
Mindez – legalábbis a számomra – valami olyasmit jelent, mintha gyökeresen megváltozott volna az időjáráshoz való viszonyunk. Egyszerűen nem értjük már, mi zajlik körülöttünk. Az időjárás – ezzel a szép kifejezéssel élve – mediatizálódott, vagyis a média hírgyártásának egyik alapkövévé vált. Ami azzal is járt, hogy celebstátuszba került. Az időjárásnak ma már ugyanúgy vannak bulvárhírei, kis színesei, drámai történetei, mint egy popsztárnak vagy egy valóságshow szereplőjének. Ez az egész azzal is jár, hogy közénk és a légköri jelenségek közé beékelődött egy közvetítő elem (a média), ami egyúttal meg is fosztott minket a közvetlen tapasztalatoktól.
Nemrég belenéztem egy rajzfilmbe. Vagyis nem rajzfilm volt, hanem számítógépes animáció. Az ilyesmit nevezik mostanában rajzfilmnek. Gyerekkoromban a rajzfilm a Pom Pom meséi volt, vagy a Mézga család. Azokat a filmeket valóban kézzel rajzolták meg, ezeket már kütyükkel, digitálisan. A legtöbb ilyen film képi világa egyforma vagy legalábbis nagyon hasonló.
Ez egy viszonylag régi film, 2008-ban készült, a címe WALL-E. Egy szemétgyűjtő robot a főszereplője, amely a lakhatatlanná vált Földön tengeti az „életét”. Az egész Föld egyetlen nagy szemétdombbá vált, az emberiség pedig eltűnt. Később kiderül, hová tűnt: egy űrállomásra távozott. Ez az űrben élő emberiség meghízott, lebegő fotelekben száguldozik ide-oda az űrállomáson, robotseregek lesik minden kívánságát, hogy még véletlenül se kelljen megmozdulnia.
Az emberek arca előtt folyamatosan egy áttetsző képernyő lebeg, azon keresztül kommunikálnak egymással,
még akkor is, amikor éppen egymás mellett száguldanak a lebegő foteljeikkel.