Gladiátor 2: Az ókori Róma újabb titkára derült fény, de nem mindenki örül majd neki
Gladiátor II filmkritika.
A modern ember mozgástere azért korlátozott, mert az igényei korlátlanok. A kapitalizmus „tinédzserlogikára” épül, amiben a határok a végtelenségig tágulnak, és mindig át is kell lépni őket. Ám az állandó kaland nem kaland. Ideje visszatérni az önkorlátozáshoz, aminek példája az ókori Athén – állítja egy görög politikatudós.
Napjaink baloldali-globalista, kapitalizmusellenes mozgalmai egy 18. századi angol demográfus, Thomas Malthus alapvetésére építik fő üzeneteiket. Ő volt az első gondolkodó, aki könyvet írt a túlnépesedés veszélyéről, az abból következő éhínségről és az ember számára rendelkezésre álló természeti erőforrások kimerüléséről – azaz Földünk korlátairól és arról, hogy a növekedés miért nem tarthat örökké. Malthus híres elmélete szerint „míg az élelmiszer-termelés legfeljebb számtani sorozat szerint tud növekedni (tehát például 1, 2, 3, 4, 5, …), addig a népesség mértani sorozat szerint nő (1, 2, 4, 8, 16, …)”. A nyomor tehát matematikailag elkerülhetetlen, ezért a természet háborúk és járványok „segítségével” gondoskodik a korrekcióról. A posztmodern baloldal ma többek között Malthusra hivatkozva érvel a születésszabályozás mellett és a gyermekvállalás ellen.
Jorgosz Kallisz görög közgazdász egy általa csak „politikai ökológiának” hívott, a politika természeti korlátait vizsgáló szakterület képviselője. Tőrőlmetszett baloldali, akinek meggyőződése, hogy a szívéhez közel álló mozgalmak rosszul választották meg a múzsájukat, s már kétszáz éve hibás kiindulópontból vezetik le ideológiáikat. Szerinte ez az oka, hogy képtelenek megfelelő értelmezési keretet és válaszokat találni korunk kihívásaira.