Fleck Zoltán a jogállamiság időleges felfüggesztéséről beszélt: „Nagy valószínűséggel egy ’22-es ellenzéki győzelem után időlegesen le kell mondanunk a jogállam tiszta érvényesüléséről. De ez soha nem volt másként rendszerváltáskor, nagy forradalmak után.” Magyar György azt vizionálta, hogyan fognak akár feles többséggel is az alkotmányon és néhány kétharmados szabályon módosítani: „Ha sikerülne az ellenzéknek akár csak egyszerű többséghez is jutnia, azonnal hozzá kell nyúlni négy nagyon fontos jogi felülethez. Az egyik az alkotmánymódosításnak az a része, ami vadhajtás, és le kell nyesegetni, és természetesen egy esetlegesen módosított új alkotmányt népszavazással kell legitimálni. […] Választójogi törvényt kell tisztességesen, kétfordulóst, létrehozni, és nagyon fontos […] a független intézmények függetlenségének visszaadása.” Vörös Imre pedig azt mondta, hogy az új Országgyűlésnek már az első napján ki kell mondania az Alaptörvény és az „önkényuralmat kirívóan biztosító törvények alkotmányellenességét és semmisségét”.
Időlegesen felfüggesztenék a jogállamiságot, félreállítanák a legfőbb ügyészt és az alkotmánybírókat”
Az ellenzéki pártok vezetői is csatlakoztak a kánonhoz: Gyurcsány Ferenc a történelmi-politikai idő megszakításáról beszélt, Dobrev Klára pedig nemes egyszerűséggel a kukába dobná az ellenzék egy része által illegitimnek tartott Alaptörvényt. Karácsony Gergely sem mulasztotta el illegitimnek nevezni a hatályban lévő alkotmányt, hallgatva arról, hogy 2014-ben minden fenntartás nélkül felesküdött rá polgármesterként. Márki-Zay Péter pedig még az előválasztás során jelentette be, hogy három feltétele van annak, hogy visszalépjen Karácsony Gergely javára, és ezek közül az egyik az Alaptörvény közjogi érvénytelenségének a kimondása. Tanácsadóira hallgatva kijelentette: „Azért kell majd egy demokratikusan megválasztott ellenzéki kormánynak feles többséggel is eltérnie az Alaptörvénytől, mert abban súlyos csapdák vannak elrejtve, amelyek megakadályozzák a normális kormányzást, így át kell írni.”
Az elképzeléseket még a balliberális jogászkörök nagy része is ellenszenvvel fogadta, így aztán politikai számításból vagy szakmai belátásból, de visszavettek a fenyegető hangnemből az MZP-közeli szakértők: a feles alkotmányozást ma már Magyar György sem támogatná. Ezzel együtt nem engedték el a témát, Fleck a múlt év végén az új parlament által megszavazandó „áprilisi törvényekről” beszélt, amelyekkel azonnal félreállítanák a legfőbb ügyészt és az alkotmánybírókat. Egy január végi interjúban pedig azt fejtegette, hogy bár ez túl van a legális kereteken, szükség van a feles alkotmányozásra, hiszen „egy autoriter rendszert nem lehet a saját eszközeivel visszaépíteni”.
A lapunk nyomdába kerülése előtti utolsó közjogi ötlet épp a közös kormányfőjelölttől érkezett. Márki-Zay egy CEU-n tartott beszélgetésen beszélt arról, hogy ő sem feltétlenül akar feles többséggel alkotmányozni, helyette népszavazás útján kell legitimálni az új alaptörvényt. Ezt egy fiatal joghallgatókkal folytatott beszélgetésen újra elmondta. Arról a diákok világosították fel a miniszterelnök-jelöltet, hogy a legfelsőbb szintű jogforrás 8. cikke szerint nem lehet országos népszavazást tartani az Alaptörvény módosítására irányuló kérdésről. Ha tehát bármilyen alkotmányos kérdésről népszavazást akar tartani az ellenzék, ahhoz először az Alaptörvény e pontját kellene megváltoztatni, amihez kétharmadra van szükség. Márki-Zay végül azzal zárta le a kérdést, hogy „ennyi előnyötök van nektek velem szemben: én nem értek a joghoz”. A közjogi rendszer átalakítása kapcsán az egymásnak ellentmondó nyilatkozatok miatt tehát szinte lehetetlen egyértelmű ellenzéki álláspontot azonosítani.