Egyre kínosabb a helyzet: előkerült egy dokumentum, ami igazolja, hogy hazudott Magyar Péter (VIDEÓ)
Bizonyítékkal állt elő a Fidelitas elnöke.
Melegházasság, népszavazás az alkotmányról, kórház-privatizáció és egekbe szökő energiaárak – összefoglaltuk, hogy az eddig ismertetett tervek alapján mire számíthatunk, amennyiben az ellenzéki összefogás kezdi meg a kormányzást 2022-ben.
Baranya Róbert, Kereki Gergő, Nagy Gábor, Pálfy Dániel Ábel, Szalai Laura, Szalai Piroska, Szilvay Gergely, Veczán Zoltán írása a Mandiner különszámában.
Az egyesült ellenzék, azaz a Demokratikus Koalíció, a Jobbik, az LMP, az MSZP, a Momentum és Párbeszéd 2021 nyarán hozta nyilvánosságra a Közös alapnak nevezett programtervezetet. A szövegben legfőképp általánosságokat, politikai kommunikációs paneleket találunk, így nehéz dolga van annak, aki arra kíváncsi, a konkrétumok szintjén milyen kormányzás vár Magyarországra, ha a baloldal nyeri az április 3-ai választást. A meghatározó politikusok utóbbi évekbeli nyilatkozatai, az eddig ismertetett közös ellenzéki programpontok, valamint a baloldali kormányzással kapcsolatos tapasztalatok alapján mérleget vontunk arról, milyen irányt venne a bel- és a külpolitika az összefogás győzelme esetén. Hogy a kormányoldalhoz viszonyított programbeli különbségek jól kirajzolódhassanak, összehasonlító táblázatot készítettünk a baloldal és a kormányzat programjáról az egyes szak-
politikai területek mentén.
Amióta az ellenzék pártjai a korábban a jogállamiságért aggódó baloldaltól az egykori szélsőjobbig egymás nyakába borultak, visszatérően jelennek meg azok a vélemények, amelyek szerint ellenzéki győzelem esetén akár feles parlamenti többséggel is el kell törölni vagy felül kell írni az Alaptörvényt vagy egyes kétharmados jogszabályokat. Az elszántságra utal, hogy a feladatra Márki-Zay Péter miniszterelnök-jelölt által szakértőként felkért jogászok, például Fleck Zoltán jogszociológus-professzor, Magyar György ügyvéd és Vörös Imre akadémikus, egykori alkotmánybíró is beszállt az „igehirdetésbe”.
Fleck Zoltán a jogállamiság időleges felfüggesztéséről beszélt: „Nagy valószínűséggel egy ’22-es ellenzéki győzelem után időlegesen le kell mondanunk a jogállam tiszta érvényesüléséről. De ez soha nem volt másként rendszerváltáskor, nagy forradalmak után.” Magyar György azt vizionálta, hogyan fognak akár feles többséggel is az alkotmányon és néhány kétharmados szabályon módosítani: „Ha sikerülne az ellenzéknek akár csak egyszerű többséghez is jutnia, azonnal hozzá kell nyúlni négy nagyon fontos jogi felülethez. Az egyik az alkotmánymódosításnak az a része, ami vadhajtás, és le kell nyesegetni, és természetesen egy esetlegesen módosított új alkotmányt népszavazással kell legitimálni. […] Választójogi törvényt kell tisztességesen, kétfordulóst, létrehozni, és nagyon fontos […] a független intézmények függetlenségének visszaadása.” Vörös Imre pedig azt mondta, hogy az új Országgyűlésnek már az első napján ki kell mondania az Alaptörvény és az „önkényuralmat kirívóan biztosító törvények alkotmányellenességét és semmisségét”.
Az ellenzéki pártok vezetői is csatlakoztak a kánonhoz: Gyurcsány Ferenc a történelmi-politikai idő megszakításáról beszélt, Dobrev Klára pedig nemes egyszerűséggel a kukába dobná az ellenzék egy része által illegitimnek tartott Alaptörvényt. Karácsony Gergely sem mulasztotta el illegitimnek nevezni a hatályban lévő alkotmányt, hallgatva arról, hogy 2014-ben minden fenntartás nélkül felesküdött rá polgármesterként. Márki-Zay Péter pedig még az előválasztás során jelentette be, hogy három feltétele van annak, hogy visszalépjen Karácsony Gergely javára, és ezek közül az egyik az Alaptörvény közjogi érvénytelenségének a kimondása. Tanácsadóira hallgatva kijelentette: „Azért kell majd egy demokratikusan megválasztott ellenzéki kormánynak feles többséggel is eltérnie az Alaptörvénytől, mert abban súlyos csapdák vannak elrejtve, amelyek megakadályozzák a normális kormányzást, így át kell írni.”
Az elképzeléseket még a balliberális jogászkörök nagy része is ellenszenvvel fogadta, így aztán politikai számításból vagy szakmai belátásból, de visszavettek a fenyegető hangnemből az MZP-közeli szakértők: a feles alkotmányozást ma már Magyar György sem támogatná. Ezzel együtt nem engedték el a témát, Fleck a múlt év végén az új parlament által megszavazandó „áprilisi törvényekről” beszélt, amelyekkel azonnal félreállítanák a legfőbb ügyészt és az alkotmánybírókat. Egy január végi interjúban pedig azt fejtegette, hogy bár ez túl van a legális kereteken, szükség van a feles alkotmányozásra, hiszen „egy autoriter rendszert nem lehet a saját eszközeivel visszaépíteni”.
A lapunk nyomdába kerülése előtti utolsó közjogi ötlet épp a közös kormányfőjelölttől érkezett. Márki-Zay egy CEU-n tartott beszélgetésen beszélt arról, hogy ő sem feltétlenül akar feles többséggel alkotmányozni, helyette népszavazás útján kell legitimálni az új alaptörvényt. Ezt egy fiatal joghallgatókkal folytatott beszélgetésen újra elmondta. Arról a diákok világosították fel a miniszterelnök-jelöltet, hogy a legfelsőbb szintű jogforrás 8. cikke szerint nem lehet országos népszavazást tartani az Alaptörvény módosítására irányuló kérdésről. Ha tehát bármilyen alkotmányos kérdésről népszavazást akar tartani az ellenzék, ahhoz először az Alaptörvény e pontját kellene megváltoztatni, amihez kétharmadra van szükség. Márki-Zay végül azzal zárta le a kérdést, hogy „ennyi előnyötök van nektek velem szemben: én nem értek a joghoz”. A közjogi rendszer átalakítása kapcsán az egymásnak ellentmondó nyilatkozatok miatt tehát szinte lehetetlen egyértelmű ellenzéki álláspontot azonosítani.
Hogy a baloldal milyen adópolitikát folytatna hatalomra kerülése esetén, azzal kapcsolatban sokféle elképzelés látott már napvilágot, egységes és végleges javaslattal még nem állt elő az egyesült ellenzék. A baloldali politikusok az utóbbi években nem nagyon jutottak túl az „igazságosabb adórendszer” megteremtésének hangoztatásán. Ennek jegyében bedobták már a gazdagokra kivetendő vagyonadót és a Tiborcz-adónak elnevezett ingatlanadót, a többkulcsos személyi jövedelemadó visszavezetését és a Karácsony Gergely által kilátásba helyezett zöldadót.
Legutóbb decemberben álltak elő az ellenzéki pártok közös gazdasági tervvel, s ennek kapcsán azt hangsúlyozták: nem emelnék az adókulcsokat, de átalakítanák az szja-rendszert. Az ígéretek között szerepelt az is, hogy visszahoznák az adójóváírások rendszerét.
Az elképzelések visszatérő eleme az európai minimálbér megteremtése is, amelyre évek óta egyfajta csodafegyverként tekintenek, noha a miniszterelnök-jelölt épp a múlt év végén jelentette ki, hogy tulajdonképpen nincs is szükség a bér legkisebb összegének meghatározására, a mostani emeléssel pedig a magyar szint már elérte az európai minimálbérként ajánlásban meghatározott mértéket. Márki-Zay egyébként az ellenzéki pártok által támogatott többkulcsos adórendszert sem akarja bevezetni, mégpedig azért nem, mert akkor adóemeléssel vádolhatnák a baloldalt. „Nincs a világon olyan párt, amely adóemelésről beszél, amikor meg akar nyerni egy választást. Én könyörögtem az összes pártnak, hogy ez ne kerüljön be a programba, és nagyon mérges vagyok, hogy végül mégis bekerült, és ezzel kockáztatják a rendszerváltást. Ez hülyeség” – jelentette ki egy tavaly júliusi interjújában. Októberben pedig arról beszélt, hogy abszolút elfogadható számára a többkulcsos jövedelemadó, de „most meg akarjuk nyerni a választást”.