Most, hogy kezükben a kormányrúd, de a nemzetközi legitimitás és a kormányzáshoz szükséges pénz hiányzik, a tálibok fűt-fát ígérnek a világnak. De lehet-e hinni a cukiskodó iszlamistáknak? Éberség, takijja a láthatáron! A „titkos tan” nyugati közbeszédben bevett definíciója szerint ugyanis a muszlimok hazudhatnak a „hitetleneknek”, megtéveszthetik őket, amíg kellőképp meg nem erősödnek ahhoz, hogy felülkerekedjenek Allah dicsőségére.
De mi is a takijja? Ha a könyvtárakban és az interneten elérhető muszlim diskurzusoknak hinni lehet, az érintettek egészen mást értenek alatta, mint mi. A tant ugyanis csak az iszlám világ tíz százalékát lefedő síiták körében fogadják el, az ő vallástudóik az időről időre fellángoló üldöztetések miatt olyan értelmezéseket dolgoztak ki, amelyek szerint a hívő életveszély esetén, de csakis akkor látszólag megtagadhatja a hitét. A 13. században az Abbászida Kalifátus vallási és politikai belharcai nyomán a szunnita radikalizmus ősatyja, Ibn Tajmijja épp a takijjára hivatkozva minősítette megbízhatatlannak a síitákat, érvelése pedig máig visszhangzik a síitaellenes szunnita diskurzusokban.
A jellemzően többséget adó szunnita iszlám tanaiból hiányzik a takijja. Persze a sok ezer fontos vallástudó között volt közel egy tucat, aki egyes prófétai hadíszokból kiindulva elfogadhatónak minősítette az életmentő hazugságot. Ezzel együtt a muszlim, pláne a közel-keleti társadalmi és politikai kultúrában a hazugság és megtévesztés, mint bárhol a világon, nagyon is világi célokat szolgál, és nincs vallási köntösbe bújtatva.
Persze Mohamed sem volt szent: Szun-céhez, Machiavellihez vagy Hobbeshoz hasonlóan az iszlám prófétája is elfogadhatónak tartotta az ellenség megtévesztését háború idején. Az első, aki ezt békeidőkben is legitimnek vélte, Oszáma bin Láden volt, így a terroristák, gerillák és partizánok által mindig is használt taktika vallási köntöst kapott. Álláspontját a mértékadó vallástudók válaszra sem méltatták, vagy iszlámellenes újításnak, bidának minősítették.