A jellemzően többséget adó szunnita iszlám tanaiból hiányzik a takijja. Persze a sok ezer fontos vallástudó között volt közel egy tucat, aki egyes prófétai hadíszokból kiindulva elfogadhatónak minősítette az életmentő hazugságot. Ezzel együtt a muszlim, pláne a közel-keleti társadalmi és politikai kultúrában a hazugság és megtévesztés, mint bárhol a világon, nagyon is világi célokat szolgál, és nincs vallási köntösbe bújtatva.
Persze Mohamed sem volt szent: Szun-céhez, Machiavellihez vagy Hobbeshoz hasonlóan az iszlám prófétája is elfogadhatónak tartotta az ellenség megtévesztését háború idején. Az első, aki ezt békeidőkben is legitimnek vélte, Oszáma bin Láden volt, így a terroristák, gerillák és partizánok által mindig is használt taktika vallási köntöst kapott. Álláspontját a mértékadó vallástudók válaszra sem méltatták, vagy iszlámellenes újításnak, bidának minősítették.
A Nyugatot 2001. szeptember 11-e után ismertették meg a takijja mára elterjedt definíciójával olyan amerikai gondolkodók, mint a hivatásos apokalipszisváró Joel Richardson, a blogger-újságíró Robert Spencer vagy az Oszáma bin Ládenhez hasonlóan műszaki értelmiségi Bill Warner. Ők a „titkos tanra” hivatkozva minősítettek minden muszlimot potenciális veszélyforrásnak. Általuk jutott el a gondolat az integrációs kudarcoktól és terrortámadásoktól tépázott Európába, ahol a náci és rasszista bélyeget lemosni kívánó politikai erők a bevándorlás kulturális és etnikai vonatkozásait figyelmen kívül hagyva immár egyre inkább a vallási, ideológiai vetületre kezdtek koncentrálni, felélesztve a régi toposzt, amely szerint egy bizonyos csoport a vallási tanai miatt alkalmatlan a párbeszédre, pláne az együttélésre. Mert a kérdés tényleg életbe vágó: lehet-e bízni az Európai Unió immár húszmillió polgárának lojalitásában, vagy előbb vagy utóbb eljön a pillanat, amikor a takijjázó tömegek levetik álarcukat, és Szauron seregeként özönlenek ki a no-go zónákból, hogy rabigába hajtsák a naiv gyaurokat?