Szalai Laura interjúja a Mandiner hetilapban.
Hazánk nem számít vezető divatipari országnak, mégis megjelenik az állami szerepvállalás. Miért van szükség a Magyar Divat & Design Ügynökségre?
A magyar divatipar jelentős múlttal bír. Az 1900-as évek elején kiváló pozícióban volt, azonban a második világháború miatt megtört a fejlődése, és hanyatlani kezdett. Az ügynökség három évvel ezelőtti színre lépése az utolsó pillanat volt az iparág számára. Most óriási lehetőségek előtt áll az ország. A járvány a teljes értékesítési láncra hatással volt, például a nemzetközi szinten rangos márkák, amelyek eddig többségükben Ázsiában készíttették termékeiket, visszahozzák a gyártást Európába, ezzel is csökkentve a nemzetközi kitettséget. Magyarországon rengeteg gyártó működik, így nagy szerephez juthat a folyamatban.
Divatipari nagyhatalom leszünk – van ennek realitása?
Olaszország azért tudta kivívni magának a vezető pozícióját a divatvilágban, mert az elmúlt évtizedekben folyamatos volt a támogatás az állami szereplőktől, és jelentős összefogás valósult meg az iparág tagjai között, ráadásul hatvanöt éve működik egy olyan szervezetük, mint itthon az MDDÜ. Azt kezdtük el tehát építeni kicsiben, amit a nagyok jóval korábban. A nemzetközi szinten is első számú divatkamarának számító Camera Nazionale della Moda Italiana, a legnagyobb partnerünk privát cégként működik, de állami forrásból. Néhány évvel ezelőtt tetemes összeget kapott arra, hogy visszaállítsa a „Made in Italy” presztízsét. Több országban, például az Egyesült Államokban, Portugáliában, Németországban is hasonló elvek mentén fejlesztik a divatipart. Mi még csak három éve működünk, de már most rengeteg sikert tudhatunk magunk mögött: divat- és formatervezőink rangos nemzetközi díjakat nyertek el, a Milan Fashion Weekre kijutó magyar márkáknak pedig a tengerentúlon is hírük ment. Közösen, gyártókkal, tervezőkkel, oktatási intézményekkel együtt haladunk előre. A realitások talaján állunk: nyilvánvalóan nem fogunk és nem is kell Milánóval versenyeznünk, az viszont elérhető cél, hogy a közép-európai régió központi szereplői legyünk, és felkerüljünk a divattérképre. El kell érnünk, hogy a szakemberek itt akarjanak tehetségeket keresni.
El kell érnünk, hogy a szakemberek Magyarországon akarjanak tehetségeket keresni”