Dolgozott a Vígszínházban is, amiről azt nyilatkozta, olyan, mint egy gyár.
Ez törvényszerű, ez a nagy színpad sajátja. Bár még mindig jobb a helyzet, mint a külföldi nagy színházakban, ahol a színészek heti nyolc előadást játszanak zsinórban. Harminc évig nyomják ugyanazt a darabot. Az aztán fel tudja őrölni az embert. Minden este meg kell tölteni az óriási teret, nyomni kell ezerrel. Mentálisan és fizikálisan is baromi fárasztó. Amikor már nem ad örömöt, hogy másoknak örömöt adsz, akkor el kell gondolkodni. Hála Istennek, itt még nem tartok.
Visszatérve Marton Lászlóhoz, mit szólt
a botrányához?
Rettentő nehéz dolog ez. Nekünk Marton főiskolai tanárként az „atyaúristen” volt. A mentor. Boldog az az ember, aki a bűneiért még életében megfizet, a jó cselekedetei pedig a gyermekeit „gazdagítják”. Az is biztos, hogy az Úristen ikszre játszik, és ez mindannyiunkra érvényes…
Azt mondta a #metoo-ról, hogy olyan, mint egy rendszerváltás a színházban. Ekkora gondok vannak?
Mindenhol vannak problémák. Ha mélyebben beleásnánk magunkat bármelyik szektor mindennapjaiba, látnánk, hogy őrület, mi folyik itt-ott. A színház is ilyen terület, igen, vannak bajok ott is. Ezért lenne fontos a bérrendezés, az etikai kódex, a felelősségvállalás, a szakszervezet és a kamara. De a legnagyobb probléma a külső nyomás mindkét oldalról. Azt azért szeretném tudatni mindenkivel, hogy az alkotók szeretik és tisztelik egymást, ők nem húznak szét, még ha megvan is a véleményük.
Korábban azt nyilatkozta, már megtanult nem törődni a visszajelzésekkel. Milyen utat járt be?
Ha százan ülnek be egy előadásra, és egyvalaki azt mondja, hogy nem jó, akkor hiába tapsol kilencvenkilenc, rosszul érzi magát az ember. Azt gondolja, annak az egynek van igaza. Ha száz emberből kilencvenkilencnek nem tetszik, de egynek igen, az boldogság, mert találtál egy embert, akit megérintett. Olyan sosem lesz, hogy valami mindenkinek tetsszen, ilyen értelemben a folyamatos megfelelési kényszer fel tudja őrölni a színészt. Szóval felváltottam a kényszert egy másik dologgal. Ma már úgy gondolom, egyetlenegy visszajelzés van: megveszik-e a jegyet másodszorra is. A néző nyilván nem azért ad ki több ezer forintot és két órát az életéből, hogy rosszul érezze magát, így ez a tökéletes visszajelzés.
Egyetlenegy visszajelzés van: megveszik-e a jegyet másodszorra is”
A jó házasságról az embernek óhatatlanul is eszébe jutnak a feleségével, hiszen nagyon sokat nyilatkoznak a témában. Milyen érzés ez, nem ró nagy terhet önökre?
Őszintén? De. Zavar kicsit. Mondjuk az is igaz, hogy huszonegy éve vagyunk házasok, és a baráti társaságunkból senki sem tudta tartani a lépést. Az biztos, hogy nagyon jó, ahogyan élünk, nincs benne hűtlenség. Önmagában sem a férfi, sem a nő nem bonyolult. A kettejük kapcsolata bonyolult. Viták és meccsek természetesen nálunk is vannak, a csatákat mi is megvívjuk. Nincs titok – vigyázunk egymásra, és a Jóisten vigyáz ránk. Nehogy azt gondolja egyébként, hogy a sajtó részéről ez őszinte érdeklődés egy „mintaházasság” iránt. Ugyan! Bizonyos lapok, mint a keselyűk, úgy várják a végét, hiszen az lenne csak az igazi sztori! Egy bulvármagazinnál a születés és a halál között nincs különbség.
Szívügyük, hogy a környezetükben házasságokat, kapcsolatokat mentsenek meg.
Mert volt két nagyon közeli barátunk, akinek a házassága hasonlóan ért véget. Modelleztük, hogy hol lehetett a baj, és próbáltunk segíteni. Végül nem sikerült, pedig nagyon sok energiát feccöltünk bele mindketten. Vannak dolgok, amiket el kell fogadni, és tisztelni kell az emberek döntését, még ha sajnáljuk is.
Nem igazán találtam infót arról, hogy apósával, Verebes Istvánnal milyen a viszonya. Kerüli a témát?
Nem kerülöm. Jól megvagyunk, dolgoztunk is együtt. Volt, ami jól sikerült, volt, ami nem. Nagyon büszke ránk és az unokáira, és mi is rá. Rendkívül tetszett az az interjú is, amit Gulyás Mártonnak adott. Le a kalappal!
A feleségével együtt is játszik. Hogy élik meg a közös munkát?
Csodálatos utazásként. A kellemesnek a hasznossal való tökéletes keverése, minden színészházaspárt próbálok rábeszélni erre. Azokon a napokon, amikor előadás van, már három órával korábban elkezdünk készülődni, olyan, mintha bálba mennénk. Viszont amikor a színpadon állunk, nem férj és feleség vagyunk, hanem partnerek.
Mi van akkor, ha úgy kell színpadra állni, hogy a magánéletükben éppen mélypont van?
Abban a pillanatban, hogy játszani kezdünk, félre tudjuk tenni, sőt a színpad megszünteti a mélypontot is. Megtörténik a közös feloldozás.
A gyermekeiket gondosan óvják a nyilvánosságtól, miközben egyre inkább az a tendencia látszik, hogy sok művész, sztár vagy celeb számára vált szinte természetessé, hogy a gyermekei a népszerűségének kiszolgálóivá váltak. Mit gondol erről a jelenségről?
Lelkük rajta, mindenki maga dönt erről. Én a vallásosságomat valamilyen szinten kirakatba tettem azzal a céllal, hogy bátorítsam az embereket. De a gyerekeimet vagy a családomat sosem használnám fel bulvárcélokra. A párom egy híres ember lányaként nőtt fel. Ezek a gyerekek kétféleképpen élik meg ezt a helyzetet: vagy meglovagolják a szelet, vagy harcolnak ellene, de akkor kétszer annyit kell bizonyítani és melózni. Ettől szeretnénk a saját gyermekeinket megóvni. Akármennyire dicsekednénk is velük – mert gyönyörűek és okosak –, nem tesszük. Két gyerekemmel egyébként már játszottam együtt egy gyerekdarabban, és sajnos kiderült, hogy tehetségesek. Nem örültem neki… (Nevet)
Félti őket a pályától?
Igen, mert látom, hogy ebben a hivatásban egy csomó olyan akadály van, amely megnehezíti az ember életét, és boldogtalanná is teheti. Ettől a boldogtalanságtól próbálom megóvni őket. Én határtalan boldogságokat és boldogtalanságokat éltem meg, de akkora amplitúdóval, ami nem biztos, hogy jó. Egyáltalán nem vagyok benne biztos, hogy ha újrakezdeném, akkor újra ezt választanám.
Pindroch Csaba
Salgótarjánban született 1972-ben. Az esztergomi Temesvári Pelbárt Ferences Gimnáziumban érettségizett, majd a Színház- és Filmművészeti Főiskolán szerzett színészi diplomát 1997-ben. 1997 és 2002 között a Budapesti Kamaraszínház tagja, 2002 és 2006 között a Vígszínház színésze volt. Az igazi hírnevet a Valami Amerika és a Kontroll című film hozta meg neki. 2012-től a Thália Színház művésze volt.
Salgótarjánban született 1972-ben. Az esztergomi Temesvári Pelbárt Ferences Gimnáziumban érettségizett, majd a Színház- és Filmművészeti Főiskolán szerzett színészi diplomát 1997-ben. 1997 és 2002 között a Budapesti Kamaraszínház tagja, 2002 és 2006 között a Vígszínház színésze volt. Az igazi hírnevet a Valami Amerika és a Kontroll című film hozta meg neki. 2012-től a Thália Színház művésze volt.***
Az eucharisztia hírnöke
„Nagy megtiszteltetés ez a felkérés. A faji, nemi, vallási hovatartozás magánügy, de a hit kérdésében, úgy gondolom, kötelessége az embernek kiállni, ha van mersze hozzá, meg lelki ereje, mert nagy szükség van rá – mondta Pindroch Csaba azzal kapcsolatban, hogy Erdő Péter bíboros, prímás, esztergom–budapesti érsek felkérte a színművészt az 52. Nemzetközi eucharisztikus kongresszus hírnöki feladataira. – Talán ahogy rám annak idején ferences gimnazisatként hatással voltak a vagány csajok a taizéi találkozón, most mi, hírnökök is hozzásegíthetjük az embereket, hogy közelebb kerüljenek a hit világához.”
Nyitókép: Földházi Árpád