Lett volna esély valamivel jobb békét kiharcolni?
Talán kicsit, de ahhoz ügyes politikusnak kellett volna lenni. El lehetett volna játszani, ami Sopronban működött a népszavazás kapcsán, hogy van egy fegyveres területvédelemmel kombinált diplomáciai háttéregyezkedés, amely mögé hallgatólagosan odaáll az egyik nagyhatalom. Talán működhetett volna a Felvidék egy részén. Ehhez viszont úgy kellett volna 1918 végén ellenállni a cseheknek, hogy az ne vessen véget a békekonferenciával való kommunikációnak. Az látszik, hogy nem minden szomszédok által elfoglalt, annektált területet kaptak meg az utódállamok automatikusan. Nyilvánvaló előny az egyezkedésben, ha valaki ural egy területet. Úgy megtartani a magyar többségű részeket a Felvidéken, és feltartani a cseheket, hogy ne szakadjon meg a kommunikáció a párizsi békekonferenciával, és meg is hívjanak minket oda: ehhez penge politikai képességekre lett volna szükség. Talán Nyugat-Magyarországon is sor kerülhetett volna ilyesmire, hiszen az osztrák kormány relatíve későn jött rá, hogy Nyugat-Magyarországot akarja, az csak 1919 nyarán kerül be az osztrák békefeltételek közé. Erdélyben az volt a probléma, hogy a magyar haderő végig emberhátrányban volt.
Attól kezdve, hogy a románok kiértek az Alföldre, jelentős létszámú és felszereltségű hadsereget igényelt volna a visszaszorításuk. Ilyen pedig nem volt.
Nem lehetett volna újra sorozni? Vagy senki nem állt volna be?
Amit erről tudok, azt főleg Révész Tamás kollégám Nem akartak katonát látni? című, kitűnő könyvéből tudom. November elején Linder Béla elmondta híres beszédét, az államtitkárai, Friedrich István és Böhm Vilmos néhány nappal később mégis kiadtak egy behívóparancsot az 1895 és 1900 közötti évfolyamoknak. A már megszállt területeken ennek nem nagyon tettek eleget. Magam is találtam a gyulafehérvári levéltárban ezzel kapcsolatos iratokat, a románok már nyilvánvalóan nem engedték át a behívottakat a demarkációs vonalon. De a nem megszállt területeken sem volt nagy tolongás. 1918 végére a harminchétezer fős magyar haderőből összesen kétezren tartózkodtak Erdélyben, rosszul felfegyverezve. A román haderő lényegesen erősebb volt. Az emberek hajlandók fegyvert fogni, ha a saját városuk, falujuk megvédéséről van szó, de távolabb menni nem hajlandók.
S minél közelebb van a frontvonalhoz egy település, annál inkább hajlandók az emberek fegyvert fogni. De ha egy faluban harmincan vagyunk nemzetőrök, a kocsmában még szépen hangzik, hogy megvédjük a falut, de ha a hídon túl megjelenik egy nyolcszáz fős, jól felszerelt román zászlóalj, akkor nem sok értelme van a nemzetőrködésnek és az ellenállásnak.
„Létezik egy közös műveltségkincs, amely a magyar kultúrához köti a határon túli magyar közösségeket”
Mennyire van azóta szétfejlődés a határon túlra került magyar közösségek között?
Trianon azért is katasztrófa, mert egy már kulturálisan többé-kevésbé összeérő nemzetet szakított szét, amelynek viszonylag egységes nemzettudata volt. Magyarul beszélünk, egy nemzethez tartozunk, ezt a szerves egységet zúzta szét a párizsi döntés. Ez nem olyan, mint a német ajkúaknál a svájci németek, az osztrák németek és a bajorok: ők történelmileg külön fejlődtek, és maximum az köti össze őket, hogy itt is, ott is sokan vannak Bayern München-drukkerek. A magyarok esetében van egy egységes nemzeti közösség, amelynek tagjai legalább öt különböző országba kerültek. És ez a magyar kultúra – minden államnemzeti nyomulás ellenére – a mai napig meglepően egységes. Létezik egy közös műveltségkincs, amely a magyar kultúrához köti a határon túli magyar közösségeket. Persze a határon túliaknak számos érintkezési felületük van az ottani többségi kultúrákkal: többnyire beszélik a nyelvet, fogyasztják a többségi nemzet kulturális termékeit. De ez nem feltétlenül szétfejlődés. Ezzel együtt találkoztam én már olyan romániai bánsági magyarral, aki három sör után bevallotta, hogy nem szereti a székelyeket, és semmi köze hozzájuk. Vagyis még a romániai magyarságon belül is érdemes differenciálni. Persze száz év után nyilván van valamekkora szétfejlődés, de ezt harmonikusan be tudják építeni a magyar kulturális identitásukba.