Szilvay Gergely interjúja a Mandiner hetilapban.
Mi ismeretlen, elfeledett még Trianonnal kapcsolatban?
Azt igyekszem elmondani a könyvben, ami eddig kevésbé került szóba. Azaz kevesebb benne a politika- és diplomáciatörténet, és több teret szántam a helyi eseményeknek, annak, hogy alulnézetből hogyan nézett ki Trianon. Társadalom- és művelődéstörténeti irányból közelítek: erőszak, menekültek, impériumváltás. Számos jó könyv van, amely az eseménysort mutatja be, de ezek a történetek nincsenek még elmondva, vagy csak töredékesen. A kötet végén arról is írok, vajon miben van még mindig velünk Trianon.
A borítón egy vonat robog el egy hídon, a híd alatt egy család ücsörög bőröndökön. Miért pont ez lett a borítókép?
Valami hétköznapi történetet szerettem volna, ahol emberek is vannak, de van rajta valami fura, idegen dolog. Egy darabig egy másik kép is versenyben volt: egy román páncélkocsi, amely az Oktogonon áll. Úgy néz ki, mint egy űrhajó, emberek állnak és nézik. Végül a vonatos mellett döntöttünk, a Fortepantól. A szerkesztő, Nemes Krisztián megnézte a kép kreditjét, és kiderült, hogy a tulajdonos általános iskolai osztálytársa volt. Az ő dédapjáé volt a kép, aki Aradon volt tanító, majd kirúgták az állásából, és egy helyiérdekű vasútnál lett tisztviselő, aztán menekültként átjött Magyarországra, és a MÁV-hoz került. Jászberényben élt, és a fotó akkor készült, amikor a családja egyszer átjött hozzá meglátogatni. Még rá is írta a fotóra a dátumot, hogy mikor készült: valamikor 1925 nyarán, amikor a Jászberényből Hatvan felé tartó vonat átment a hídon. Minket eredetileg a mozdony és a család ragadott meg, de kiderült, hogy ez a kép is egy trianoni történet része. Ez a béke itt van velünk mindenütt.
„Trianon azért is katasztrófa, mert egy már kulturálisan többé-kevésbé összeérő nemzetet szakított szét”
A sztorikon és a nézőponton kívül miben új az Ismeretlen Trianon annak, aki érdeklődőként falja a Trianon-irodalmat?
Amikor megjelennek a román vagy a csehszlovák katonák egy kisváros utcáin, az egyszerre valaminek a lezárása és a kezdete. Az új uralom katonái eleinte idegenül mozognak ebben a közegben, pláne, ha nincs helyi segítségük, és a katonai közigazgatás logikája határozza meg a mindennapjaikat: legyen ellátmány, ne sztrájkoljon a vasút, a posta, letörjék az ellenállást. Aztán beindul a gépezet, s elindul az impériumváltás folyamata. Meg is szoktam kérdezni a diákjaimat: hogyan kezelték volna az átmenetet, mit kell ilyenkor csinálni? Ennek lehetséges technikája: hűségesküt veszünk ki a tisztviselőkből, lecseréljük a hivatalnokokat, átnevezzük az utcákat, felülbélyegezzük a pénzt. De vannak hosszabb ideig elnyúló történetek. Máramarosszigeten működött egy református jogakadémia, és még 1921-ben is megvolt, miközben már az összes hasonló intézményt elüldözték, vagy átjöttek maguktól a csonka országba. Ők is áttelepültek később Hódmezővásárhelyre, és beolvasztották őket a kecskeméti református jogakadémiába, de még jó ideig elműködtek Máramarosszigeten. Eleinte tehát a román hatóságok nem vették annyira komolyan a nyelvvizsgát és a hűségesküt, aztán mégis kikerülhetetlenné vált. Egy darabig még mondhatták a városi polgárok, hogy hiába vannak itt a csehszlovákok vagy a románok, mert nálunk, magyaroknál van a gazdasági erő, de a harmincas évekre ez is megváltozott. Az egyik nagy tanulság, hogy nem lesz gazember valaki attól, hogy leteszi a hűségesküt. Gyerekei vannak, egzisztenciája… húsba vágó történetek ezek.