Klementisz Réka interjúja a Mandiner hetilapban.
Bogányi Tibor
Csellóművész, karmester. 1975-ben született Vácott zenész családba. Legidősebb testvére Bogányi Gergely Kossuth-díjas zongoraművész. Magyarországon és Finnországban nevelkedett. Diplomáit a világhírű helsinki Sibelius Akadémián szerezte cselló és karmester szakon.
A finn karmesternemzedék legérdekesebb és legtehetségesebb tagjaként tartják számon.
2011 óta a Pannon Filharmonikusok vezető karmestere, a 2018-19-es évadtól ellátja a finnországi Pori Sinfonietta vezető karmesteri feladatait is. Házas, két gyermek édesapja. Jelenleg Bécsben él.
Az év durranására készült április elején a Pannon Filhamonikusokkal a bécsi Musikvereinban, helyette karanténvideóban Sibeliusra főz a konyhájában. Mindent elengedett?
Naponta hullámzik az erre adható válaszom. A Musikverein a klasszikus zene szentélye, komoly lehetőség lett volna a bemutatkozásra, sokat dolgoztam vele. A történelem felülírta. Történelmi kort élünk, ez bizonyos. A főzős videósorozatom
a mentális túlélésről szól. Két hét depresszió után feltettem otthon egyik zenekari felvételünket, ettől végre megint éreztem magamban kreativitást, igényt arra, hogy létrehozzak valamit. Két hete ezt is abbahagytam. Hullámokban tör rám a lendület és a kilátástalanság bénultsága. A karmesterek kilencven százaléka szabadúszó, a jelenlegi helyzetben fizetés nélkül maradt, ahogyan a színészek, zenészek többsége is. Velem is ez történt. Hirtelen egzisztenciális kérdésekkel kell szembenéznem.
Bécsben rekedt. Milyennek érzékeli a hangulatot az európai kultúra egyik fellegvárában?
Teljes a tanácstalanság. A klasszikus zene éves nagy nyári ünnepei elmaradnak, és még senki nem látja, mi lesz utána. Ami biztos, hogy a zenészek, a külföldi vendégművészek utaztatása jó időre ellehetetlenül. Sorra mondják le már most a még jó eséllyel megtartható őszi eseményekre és a 2021-es évad nemzetközi fellépéseire szóló meghívásokat is. Mindez drámaian előrevetíti, hogy lokális jelleget kell kialakítani a munkánkban. Szerencsém van, hogy Bécsben ragadtam: az itteni zenekarok is gazdátlanul maradtak, hazájukban rekedt külföldi karmestereik nélkül. Adódhatnak nem remélt lehetőségek. Pécsett is az őszi folytatásban reménykedünk, de a helyzetemet nehezíti, hogy Bécsből hazautazva minden alkalommal két hét karantén az első lépés. Ezt egyelőre nem kockáztatom, és azt sem zárhatom ki, hogy ellehetetlenül az otthoni munkám. Sokat beszélek finn, amerikai barátokkal: általános a kilátástalanság. Mi, klasszikus zenészek, akik faltuk a partitúrát, hétről hétre jártuk a világot, az elmúlt egy hónapban ki sem tudtuk nyitni a kottát. Vákuumba kerültünk. A klasszikus zenei szcéna teljesen összeomlott.
A közönség lehet a helyzet nyertese: fantasztikus hazai művészeink vannak és lesznek hirtelen itthon, elérhető kapacitással