Letenné a karmesteri pálcát?
Ha az élet rákényszerít, igen. A jég hátán is meg kell élni, ezt hozom a finn mentalitásból. Kamasz voltam, amikor a szüleim zenetanári állást kaptak Finnországban, és az egész Bogányi család kiköltözött. Nővérem, Bernadett fuvolista, Finnországban él, ott is rekedt most. Kossuth-díjas bátyám, Gergely szülővárosunkban, Vácott van otthon, öcsém, Bence fagotton játszik, a Berlin–Bécs–Hannover tengelyen ingázott eddig, most Berlinben vesztegel. Zenészként leginkább finnül szocializálódtunk. Bár a magyar identitásom szilárd, tulajdonképpen félig finn vagyok: tökéletesen értem és magaménak érzem a finn sisumentalitást.
Mit takar a sisu szó?
Ötszáz éve gyökeresedett meg a finn nyelvben. Ebben sűrűsödik össze a finn erő, kurázsi, kitartás. Ez a pozitív életszemlélet mégsem ugyanaz, mint a magyar hétköznapokat átható virtus. A karmesteri pálcára visszatérve: csak néhány dologhoz ragaszkodom az életben végletesen, és számomra is megdöbbentő felismerés, hogy a vezénylés nem tartozik közéjük. A természet közelsége – talán szintén „finnségem” okán – viszont igen. Kényszerű lassulásomban végre igazán felfedezem a nagy bécsi zeneszerzők örök erőforrását, a bécsi erdőt. Családom van, gyerekeim, nem tehetem meg, hogy felemésztem önmagamat az ellehetetlenültségben. A sisu szellemiségében akár az is elképzelhető, hogy kétkezi munkával földet művelek néhány évig. Az eszmélés idejét éljük. Fel kell ismerni, hogy a lehető legegyszerűbben is lehet élni. Kétségkívül tarthatatlan volt a fogyasztói társadalom globális túlpörgetettsége. Nem kell Bécsben thai papajadzsúszt inni brazil mangóval. Nem kell naponta százezer repülőjáratot üzemeltetni. Milliók megreccsenése most az ára, hogy ezek a belátások megszülessenek. Ha őszinte vagyok magamhoz, valójában mindig is szólt bennem egy belső hang, arra figyelmeztetve, hogy az én karmesteri szárnyalásom, világjárásom sem tarthat örökké.