Karantén Benedek módra

2020. március 25. 23:13

Assisi Szent Ferenc egyetlen hiteles portréja akkor készült, amikor nagyjából hét évszázaddal Benedek után egy másik ifjú is hátrahagyta gazdag családját, és a Ferenc nevet felvéve, a romlott világot kizárva nyugalomra talált Subiacóban.

2020. március 25. 23:13

Az egész úgy indult, hogy két héttel ezelőtt ugyanezen rovatban megjelent egy írásom, amelyre Szánthó Miklós barátom válaszolt egy héttel később ugyanitt. Az én szövegem arról szólt, hogy bár a modern technológiát sokan rosszra használják, mi próbáljunk meg jót tenni a segítségével; Miklós replikáját pedig úgy tudnám összefoglalni, hogy a digitalizáció alapvetően rossz, és pont. A látszatát is szeretném elkerülni az olyanfajta „értelmiségi” vitának, amelynek értelme nincs, pusztán arról szól, hogy ki-ki saját műveltségét fitogtatja, a végén pedig büszkén hátba veregetjük egymást, tudván, hogy „ma is előrébb vittük a világot”. De nem csak eme szép SZDSZ-es hagyomány elkerülése végett döntöttem úgy, hogy nem kezdek vitába Miklóssal. Sokkal inkább azért, mert az írásában foglaltakkal magam is egyetértek. Nekem sem teszik, hogy milyenné formálja társadalmunkat a modern technológia, sőt tudatában vagyok, hogy ez még csak a kezdet.

Ugyanakkor azt is ódzkodom elfogadni, hogy a technicizált disztópia elkerülhetetlen lenne. Ha pedig mégis, az ezen való kesergés akkor sem visz előre. Okosabbnak lenni az embereknél, és azon lamentálni, hogy a tömegek még nem értek meg bölcsességünkre, ősi liberális kiváltság. Feltételezve, hogy a technikai fejlődés irányát megváltoztatni nem tudjuk, cselekedni viszont mindenképpen szeretnénk, összesen két opciónk marad. Az egyik természetesen, hogy függetlenítjük magunkat a modern technológiától: kivonulunk a társadalomból. Némiképp eltérő kiindulási pontból, de hasonló eredményre jut Rod Dreher is The Benedict Option című könyvében. A protestánsból előbb katolikussá, később ortodox kereszténnyé lett amerikai szerző alaptézise, hogy a Nyugat menthetetlen, ezért nem a megmentésén kell fáradozni, hanem a társadalomból kivonuló kisközösségeken keresztül megőrizni, ami hajdan jó volt. A cím természetesen Nursiai Szent Benedekre, a bencés rend alapítójára utal. Benedek zűrzavaros korban élt: a Nyugatrómai Birodalom éppen megbukott, helyén bizonytalan gót államszervezet, tombol a dekadencia. Ebben a káoszban a Benedek által alapított kolostorok lakói az igazi tudás őrzői voltak: kivonultak a romlott társadalomból, és az igazán fontos dolgoknak szentelték életüket. A sötét középkor végével aztán az általuk megőrzött tudás alapjain épült újjá Európa, ezért pedig Szent Benedeket a kontinens védőszentjeként tiszteljük. Persze ez csak a végkifejlet, merthogy a történet úgy indult, hogy Benedek valóban, a szó szoros értelmében ki akart vonulni a társadalomból, és gazdag családját hátrahagyva felvonult a hegyekbe, hogy remeteként éljen. Később az általa alapított rend első kolostora éppen ott épült, Subiacóban, ahol a nagy szent három évig élte a remeték életét, sőt sziklába vájt cellája a mai napig megtekinthető. Néhány méterrel odébb pedig Assisi Szent Ferenc egyetlen hiteles portréja található. A kép akkor készült, amikor nagyjából hét évszázaddal Benedek után egy másik ifjú is hátrahagyta gazdag családját, és a Ferenc nevet felvéve, a romlott világot kizárva nyugalomra talált Subiacóban.

Egyre kevesebbenválasztják a modern életünkkel való szakítást, miközben egyre többen hangoztatják, hogy mennyire rossz is technicizált világunk
Ez a tartalom csak előfizetők részére elérhető.
Már előfizetőnk?

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!