Ukrajna lesz a brüsszeli pénzek legnagyobb nyertese még akkor is, ha ebbe belegebed az Európai Unió

2025. május 06. 10:18

Brüsszel óriási bajban van: vissza kell fizetni a 750 milliárd eurós gigahitelt, miközben romokban van a versenyképesség, évtizedes lemaradásban van a kontinens önvédelmi képessége, de Ukrajna már arra is rengeteg uniós felzárkóztatási támogatást kaphat, hogy teljesíteni tudja az EU-s csatlakozás feltételeit.

2025. május 06. 10:18
null
Nagy Kristóf

Súlyos problémákkal szembesülhet az Európai Unió a következő, többéves, 2028 és 2034 közötti költségvetési ciklusban. Az Európai Bizottság ígérete szerint már idén júliusban előterjeszti az unió új költségvetési ciklusának a tervezetét, amelyet utána az Európai Parlamentnek és a tagállamoknak is jóvá kell hagyniuk. A februárban közzétett előzetes dokumentum ugyanakkor világosan rámutat, hogy 

az EU jelenlegi bevételi forrásai közel sem fedezik az új pénzügyi ciklus kiadásait, ráadásul egyelőre senki sem tudja, honnan lehetne előteremteni a jelentősen megugró kiadásokra a költségvetési forrásokat. 

Az előzetes dokumentumból az is kiderül, hogy 

Ukrajna az eddigieknél is jelentősebb pénzügyi támogatást remélhet Brüsszeltől, mivel 2028-tól már nem csak a katonai kiadásokba és az ország működési költségeibe száll be az unió, de külön keretből segítené a háború sújtotta ország felkészülését az uniós csatlakozásra.

Az új pénzügyi ciklus kiadásai jelentős költségvetési reformot vetítenek előre, emellett a nyilvánosan hozzáférhető dokumentumokból és a Brüsszelhez közel álló tanácsadói hálózat elemzéseiből az is kiderül, hogy az Európai Bizottság nagyobb politikai befolyásra is szert tenne, azaz a kohéziós- és a versenyképességet növelő forrásokat szoros ellenőrzés mellett osztaná el a tagállamok és a régiók között.

Ezt is ajánljuk a témában

Brüsszel nem tudja, honnan szerezzen pénzt

Az Európai Unió költségvetésének legnagyobb részét a tagállami hozzájárulások adják, a bruttó nemzeti jövedelem (GNI) alapján a tehetősebb tagállamok többet, míg a felzárkózó országok kevesebbet fizetnek a közös uniós kasszába. Ennek köszönhető, hogy elsősorban a dél-európai, majd a kelet-európai tagállamok – így hazánk is – nettó kedvezményezettek az uniós kifizetésekben. 

Ezt is ajánljuk a témában

Ez ugyanakkor várhatóan nem sokáig marad így, 2028-tól óriási költségvetési nyomás nehezedik az EU-ra, mivel új kötelezettségek és vállalások is megjelennek a kiadási oldalon:

  • a Covid-19 világjárvány következményeinek enyhítésére elfogadott NextGenerationEU program piaci hitelekből finanszírozott forrásainak visszafizetése, ami 2058-ig évente 20-35 milliárd euró,
  • az uniós katonai védelmi képességek és a biztonság csúcsra fejlesztése,
  • Európa versenyképességének növelése
  • és Ukrajna növekvő pénzügyi támogatása, amely magában foglalja a háborús kiadásokat és az uniós csatlakozásra való felkészüléshez nyújtott támogatásokat, később pedig az uniós tagsággal járó költségeket,
  • de Brüsszel növelné a váratlan kiadásokra létrehozott pénzeszközöket is, mivel az elmúlt évek tapasztalatai szerint egyre több olyan helyzetre kell felkészülnie Európának, amelyek kezelése előre nem tervezhető kiadásokkal jár.

Az Európai Bizottság a finanszírozhatóság megteremtésének érdekében már többször figyelmeztetett, 

a 2028-tól kezdődő új uniós pénzügyi ciklus nem finanszírozható a jelenlegi, nagyrészt a nagy pénzügyi alapokra – például kohéziós források, Közös Agrárpolitika – és közvetlen kifizetésekre épülő rendszerben. Előtérbe kerül a kifizetéseknél a teljesítményértékelés és az európai közjavak, mint prioritások támogatása.

Brüsszel azt szeretné, ha minden uniós forrás szigorúan olyan tagállami- és uniós szintű beruházásokra és más kiadásokra lenne elköltve, amelyek az európai közjavakat szolgálják. Ez azt jelenti, 

csak abban az esetben kapna egy-egy tagállam vagy régió uniós támogatást, ha az abból megvalósított tagállami célok bizonyítottan az EU érdekeit is szolgálják.

Miért vált szűkössé az uniós büdzsé?

A legnagyobb pluszkiadást 2028-tól a NextGenerationEU (NGEU) elnevezésű, hitelekből finanszírozott, a 2021-2027-es pénzügyi ciklust kiegészítő pénzeszköz tőkerészleteinek visszafizetése jelenti, amely évente 20-35 milliárd euró, azaz 8 ezer-14 ezer milliárd forintnak megfelelő összeg. Ezt egészen 2058-ig kell fizetnie az EU-nak.

A NextGenerationEU program

Az EU 2020-ban döntött arról, hogy a hétéves költségvetési ciklus forrásait kiegészítve további 750 milliárd euró forrást tesz elérhetővé a Covid-19 világjárvány okozta gazdasági és társadalmi károk mérséklésére. 

Ebből az óriási – 300 ezer milliárd forintnak megfelelő – összegből nagyjából nyolc évnyi magyar költségvetést lehetne finanszírozni, beleértve az oktatást, egészségügyet, közlekedést, nyugdíjakat és államadósság-kezelést is.

A rendkívüli uniós keretből a tagállamok előre meghatározott programokat valósíthatnak meg, részben vissza nem térítendő támogatások, részben kedvezményes kamatozású kölcsön igénybevételével. A programok célja a zöld és digitális átállás támogatása, az egészségügy, a közlekedés, az energiahatékonyság és az infrastruktúra fejlesztése, vagyis az NGEU nem az uniós országok működését, hanem a beruházásokat hivatott elősegíteni. A legnagyobb kedvezményezettjei a dél-európai országok: Spanyolország, Portugália, Olaszország és Görögország a teljes keret 78 százalékára jogosultak, ám a beruházások lassan haladnak, így a pénzek lehívása is jócskán elmarad a tervezettől. 

A 750 milliárd eurót – egyéb bevételi források híján – nemzetközi hitelek formájában teremtette elő Brüsszel, a kölcsönnek 2027-ig a kamatát kell megfizetni, ám 2028-tól a tőkerészt is törleszteni kell, egészen 2058-ig.

A NextGenEU legnagyobb programja a Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz (RRF), amelyből Magyarország részére több mint 10 milliárd euró lenne hozzáférhető, ám a Kollár Kinga tiszás EP-képviselő az áprilisi, botrányos felszólalásában méltatott jogállamisági eljárás miatt ezeket a forrásokat Brüsszel mindeddig nem folyósította. Mint ismert, 

a Tisza Párt politikusa bizottsági felszólalásában örömét fejezte ki, amiért Brüsszel felfüggesztette a magyar egészségügy, az oktatás és a közlekedés fejlesztésére is elkülönített források kifizetéseket, aminek köszönhetően – ahogy Kollár fogalmazott – a magyarok életszínvonala csökken, amely növeli az esélyét annak, hogy Magyar Péter pártja 2026-ban megnyerje az országgyűlési választásokat és kormányt alakíthasson. 

Ezt is ajánljuk a témában

Kollár Kinga beszéde arra utal, hogy a Tisza európai pártcsaládja, a magyargyűlölő Manfred Weber vezette Európai Néppárt a háttérben már megállapodott Magyar Péterrel arról, hogy ha megnyerik a 2026-os választást, elindulhat a pénzek folyósítása. 

Nem véletlen, hogy Magyarék az egészségügy, az oktatás és a közösségi közlekedés fejlesztésével kampányolnak, mivel az RRF forrásokat az Orbán Viktor vezette magyar kormány ilyen beruházásokra tervezte, ezeket a terveket pedig Brüsszel korábban már jóváhagyta. 

Ráadásul a válságkezelésre elkülönített forrásokat csak a 2026 augusztusáig megvalósuló célokra fizeti ki az EU.

Ezt is ajánljuk a témában

Az Európai Számvevőszék ugyanakkor korábbi jelentésében megállapította, hogy a tagállamok túlnyomó része a vártnál jóval lassabban halad a megvalósítással, így nem kizárt, hogy a rendkívüli eszközhöz 2026 után is hozzá lehet férni.

Ezeket a fejlesztéseket akadályozza Brüsszel

Az RRF és a RePowerEU támogatásainak felfüggesztése miatt pont azok a beruházások késlekednek, amelyeket Magyar Péter is rendszeresen kifogásol. A Tisza Párt elnöke és politikusai azt ugyanakkor nem teszik hozzá, hogy a beruházásokra szánt keret kifizetésének blokkolását ők is támogatják. A legfontosabb projektek, amelyek egyelőre váratnak magukra:

Oktatás: digitális oktatás, közel 600 ezer notebook kiosztása a tanulóknak és a pedagógusoknak, infrastruktúrafejlesztések és az oktatás színvonalasabbá tétele.

Egészségügy: alapellátás fejlesztése, szolgáltatások bővítése, kórházak felújítása, digitális egészségügyi rendszerek, távmonitorozás.

Energetika, zöld átállás: villamosenergia-hálózatfejlesztés, szél- és napenergiarendszerek fejlesztése, háztartások energetikai korszerűsítése, vízgazdálkodás fejlesztése.

Közlekedés: 300 új elektromos busz, több mint 50 új villamos és troli beszerzése, a HÉV vonalak korszerűsítése és új járművek beszerzése.

Szegénység elleni küzdelem: a 300 legszegényebb település fejlesztése, szociális támogatások a rászoruló háztartásoknak, energetikai korszerűsítések, szociális bérlakásprogram.

Szakképzés, egyetemi képzés: infrastruktúra- és hálózatfejlesztések, digitalizáció, gyakorlatorientált képzésekhez szükséges beruházások.

Fontos, hogy amennyiben elveszítjük ezeket a jelentős fejlesztési forrásokat, az Európai Unió óriáshitelének törlesztése Magyarország számára akkor is terhet jelent a következő, közel 25 évben.

Pénzzel lökdösnék be az EU-ba Ukrajnát

A közelmúltban az Európai Néppárt (EPP) kongresszusán Ursula von der Leyen bizottsági elnök és Manfred Weber újraválasztott pártelnök is kiemelte, Ukrajna háborús erőfeszítései és az ország uniós csatlakozása a Néppárt legfontosabb prioritásai. A többéves költségvetés tervezésénél is kiemelt szempont Ukrajna támogatása, 

Kijev többféle jogcímen is jelentős uniós pénzekre számíthat

  • a háborús kiadások finanszírozására,
  • az európai védelmi beruházásokon keresztüli katonai támogatásra,
  • az uniós integrációhoz szükséges beruházások finanszírozására,
  • az ország gazdaságának működését támogató pénzekre,
  • végül pedig az uniós tagság esetén az EU költségvetéséből járó jelentős összegekre.

Ukrajna – hasonlóan a többi csatlakozásra váró országhoz – fejlettsége jelenleg alig éri el az uniós fejlettségi szint felét, vagyis óriási beruházásokra és a közigazgatás teljes átalakítására, a belső piaccal megegyező szabályok és mechanizmusok kiépítésére lenne szükség, várhatóan ezt is a jelenlegi tagállamoknak kellene majd összedobniuk.

Mindez azt jelenti, hogy Ukrajna már a belépést megelőzően is jelentős szeletet kap az EU költségvetéséből annak érdekében, hogy mielőbb teljesítse az uniós csatlakozás legalapvetőbb feltételeit. A világ egyik legkorruptabb országán pedig Brüsszel sem kéri számon a jogállamiságot.

Orbán Viktor miniszterelnök a napokban világossá tette, az EU nem jó szándékból akarja Ukrajna csatlakozását, a bővítést – hasonlóan a 2004-es, hazánkat is érintő bővítéshez – gazdasági és üzleti érdekek vezérlik. A kormányfő felidézte, csatlakozásunkkor az ideérkező uniós pénzek csaknem egésze visszajutott a nyugat-európai vállalatokhoz és befektetőkhöz.

Ezt is ajánljuk a témában

A következő uniós pénzügyi ciklust előkészítő dokumentum is tesz róla említést, hogy 

Ukrajna védelmi kiadásainak támogatása a jövőbeli európai biztonság egyik záloga. 

Korábban a Mandiner is beszámolt róla, hogy Ukrajna uniós integrációjának egyik legfőbb célja az lehet, hogy a háborús tapasztalatok és a fegyvergyártásra kiépült infrastruktúra Európa védelmét is garantálja. Erre azért lenne szükség, mert Donald Trump amerikai elnök régóta azt hangsúlyozza, hogy Amerika a jövőben nem kívánja finanszírozni Európa biztonságát. A NATO és az európai védelmi politika ugyanakkor évtizedek óta az amerikai felszerelésekre és technológiákra alapoz, vagyis Európa elmulasztotta kiépíteni saját védelmi és biztonsági rendszereit.

Az európai védelemre szintén óriási összeget szán az EU, Brüsszel a tervek szerint a mintegy 800 milliárd eurós védelmi keret egy jelentős részét is hitelből teremtené elő.

Ezt is ajánljuk a témában

Von der Leyenék a fogukhoz verik a garast

Az új uniós pénzügyi ciklusban tehát minden egyes eurocentnek tervezetten meglesz a helye. Brüsszel részben ezért, részben a politikai befolyásának növelése érdekében a jelenlegi, széttöredezett, eltérő alapokból finanszírozott területeket egyetlen, közös kasszába tenné.

A tagállamok közti fejlettségi különbségek csökkentését célzó kohéziós forrásokat pedig az európai közösségi javak szolgálatába állítaná. Ez azt jelentené, hogy az uniós intézmények minden egyes fillér odaítélésénél arra figyelnének, hogy a megvalósuló célok mennyire támogatják az uniós prioritásokat. 

Ha egy beruházás tagállami szinten kimondottan kedvezőnek bizonyulna, de nem lenne határokon átnyúló hatása, akkor Brüsszel nem adna rá támogatást.

Szintén új elem lenne a teljesítményértékelés alapján kifizetett támogatási rendszer. Jelenleg – főleg az agrártámogatások esetén – a közvetlen kifizetések a meghatározók, például idetartozik a területalapú támogatás, vagy a termeléshez kötött támogatások. A nagyüzemi élelmiszer-előállítás szempontjából ezek a kifizetések nélkülözhetetlenek, mivel évtizedek óta az uniós gazdaságok meghatározó forrásai. Az agrárkassza tartalmazza a legtöbb támogatást a nagy uniós alapok közül.

A források jelentős részének átirányítása az alacsonyabb hatékonyságú, kis- és családi gazdaságokhoz vélhetően jelentősen csökkentené a mezőgazdasági kibocsátást, így végső soron magasabb élelmiszerárakhoz vezetne.

Nincs bevételi forrása az EU-nak

Az unió finanszírozási problémáinak súlyát jól szemlélteti, hogy az előkészítő szakmai anyag szerzői arra szólítják fel a döntéshozókat, találjanak bevonható forrásokat. Jelenleg a tagállamok hozzájárulása (GNI) mellett a műanyag-csomagolások után fizetendő adó és a hozzáadottérték-adó (héa) jelent önálló bevételi forrást. Ez a bevétel ugyanakkor szinte semmire sem elegendő. A jelentés rámutat, hogy 

a jelenlegi, éves uniós költségvetés 20 százalékát teszi ki 2028-tól csak a közös hitel törlesztése. 

Ráadásul Brüsszel ígérete szerint a versenyképesség javítását szolgáló, uniós szintű programokat is bővítené.

A versenyképesség marad utoljára?

Míg a kötelezettségek és Ukrajna legvégsőkig kitartó támogatása bevételt nem hoz, az EU komoly versenyképességi hátránnyal is küzd, ráadásul a szabályozás sem kedvez a beruházásoknak és az innovációs képessége is csökkent az EU-nak.

Az új technológiai kutatásokhoz és a digitális nagyhatalmi szerep visszaszerzéséhez rengeteg forrásra van szükség. Brüsszel ezt részben a szabályok egyszerűsítésével és bürokráciacsökkentéssel szeretné elérni, ugyanakkor fontos, hogy a kockázati tőke is megjelenjen a beruházások mögött. A magánszektor támogatására pedig további jelentős összegekre van szükség.

Ráadásul az EU nem tett le a zöldmegállapodás végrehajtásáról sem, vagyis a klímacélok és a biológiai sokféleség megőrzése továbbra is komoly összeget emésztenek fel. 

A zöld átmenet mellől ráadásul mindeddig hiányzott a gyakran hangoztatott igazságosság, vagyis a szociális Európa vívmányai szorultak vissza, miközben a versenyképesség tovább romlott, az Oroszországgal szemben bevezetett szankciók miatt pedig az energiaköltségek jóval magasabbak, mint a globális versenytársaknál. Brüsszel ezeket a hátrányokat szintén központosított forráselosztással és a tagállami mozgástér szűkítésével kívánja orvosolni.

A részletekre már nem kell sokat várni, az új pénzügyi keretre tett javaslatot júliusban terjeszti elő az Európai Bizottság, ígéretük szerint azért ilyen korán, hogy széleskörű szakmai párbeszédet lehessen lefolytatni az Európai Unió megreformált, központosított és már most heves tiltakozást kiváltó költségvetési tervezetéről.

Ezt is ajánljuk a témában

Nyitókép: Roman PILIPEY / AFP

Összesen 13 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
survivor
2025. május 06. 12:17
Eddig MINDEN tényező az EU bomlása felé mutat. IMHO... Ha nem sikerült az Ottó császároknak ,a Német -Római Birodalomnak,Napóleonnak, Vilmos császárnak és Adolfnak.... Ellenérdekelt felek: USA/ RUS/ (Kína) Kb. mint mindig. NIL NOVUS SUB SOLE.
survivor
2025. május 06. 12:05
Ahogy a SZU felbomlott, úgy bomlik az EU is. Az ok a kevés PÉNZ.
survivor
2025. május 06. 12:03 Szerkesztve
Ha ez az ára az EU annihilációjának..... A mostani kedvezményezettek a Lajtán innen mind kiszállnak. Kezdhetnénk azzal , hogy a "tagdíjat " nem fizetjük, ha elveszik a szavazati jogot (Ez de facto = KIZÁRÁS. És kérem , drága szélbal/széljobb és lipschik: a Poloska hatalomra jutása ezt a bomlási folyamatot csak GYORSÍTANI fogja. A FIDESZ adta támogatások VISSZAVÉTELE csak ártani fog. (L: Bokrosch - csomag...)
neszteklipschik
2025. május 06. 11:45
Semmilyen pénzt nem szabad Ukrajnának adni, boldoguljanak csak, ahogy tudnak!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!