A következő hónapok éppen ezért kulcsfontosságúak lesznek az európai mezőgazdaság szempontjából, miközben az látható, hogy Brüsszel – hasonlóan az elmúlt években tanúsított hozzáállásához – akár az európai gazdák érdekeit is képes semmibe venni az ukrán és nemzetközi agrárvállalatok nyeresége érdekében. Ezek a cégek nem mellesleg komoly lobbierővel bírnak a brüsszeli bürokraták körében.
Magyarországnak esélye sincs versenyezni
Az elmúlt esztendőkben már a bőrünkön érezhettük, milyen következményekkel járna, ha Ukrajna immár EU-tagjelölt, majd tagországként hozzáférést kapna az uniós belső piachoz.
Az ukrán gabonafélék és késztermékek 2023-ban és 2024-ben óriási válságot okoztak az EU agrárpiacain. A jelentős termelési önköltség-emelkedést az átmenetileg jelentősen megugró mezőgazdasági árak a kelet-európai piacokon nem tudták ellensúlyozni, sőt, az ukrán import árleszorító hatása mellett a kereslet gyakorlatilag összeomlott. Az elmúlt években a kelet-európai alapanyagok helyett a nyugat-európai élelmiszeripar a sokkal olcsóbb ukrán gabonafélékkel töltötte fel készleteit.
A nyugat-európai agrárium védelmében – elsősorban Franciaország nyomására – Brüsszel néhány termékpályán visszaállította a mennyiségi kvótákat, ám a kelet-európai termelők problémáit ezek az intézkedések nem oldották meg.
Ráadásul az ukrán élelmiszereknek úgy vált Európa a legnagyobb célpiacává, hogy az eredetileg a fekete-tengeri szállítási útvonalak orosz lezárása miatt bevezetett szolidaritási intézkedésekre már régóta nincs semmi szükség, mivel a Fekete-tengeren a tranzitforgalom már a háborút megelőző szintre nőtt, vagyis Ukrajna már több mint egy éve ismét a korábbi exportútvonalait használja.
Ukrajna tehát a korábbi piacai helyett nagyrészt Európára önti a silány minőségű élelmiszert. Közben a korábbi ukrán célpiacokat ma már Oroszország látja el, ezáltal Moszkva is profitált a túlzott uniós szolidaritásból.
GMO-élelmiszer öntheti el Európát
Az ukrán mennyiségi termelésre berendezkedett agrármultik tehát sokkal versenyképesebbek az európai termelőknél. Ráadásul az integrált óriásgazdaságoknak köszönhetően az alapanyagtól a késztermékekig egyetlen kézben összpontosulhat a gyártás. Ezt a versenyelőnyt még a nyugat-európai termelők sem élnék túl, így gyakorlatilag Brüsszel átadná Ukrajnának a teljes európai élelmiszerellátást. Ukrajna a becslések szerint 400 millió ember számára képes élelmiszert előállítani.
Az uniós normákat ráadásul Kijev nem igazán akarja a jövőben sem alkalmazni, több magas rangú ukrán politikus nyilatkozta a közelmúltban, hogy inkább lemondana az uniós agrártámogatásokról, minthogy betartsa a Green Deal előírásait,
amelyek sokkal nagyobb veszteséget okoznának szomszédunknak, ahol a GDP több, mint 10 százalékához a mezőgazdaság járul hozzá, amely rekord magas arányt jelent.
Az élelmiszer-biztonsági előírások betartására gyakorlatilag remény sem lenne. Jó példa erre, hogy Ukrajnában senki sem tudja, valójában milyen arányt képviselnek az egyébként hivatalosan tiltott GMO-növények.
A jóval magasabb hozamokkal kecsegtető génmódosított növények termesztése elviekben tilos Ukrajnában, ám nem csak a háború, hanem az intézményrendszer és a szándék hiánya miatt senki sem tudja, valójában milyen arányban termesztenek ilyen növényeket.
A GMO-szennyezés miatt az ilyen növények alkalmazása hatással van a nem génmódosított termesztésre is.
Összességében látható, hogy Brüsszel ismét Ukrajna pártján áll és egyre több jel utal arra, hogy az Ursula von der Leyen vezette Európai Bizottság nem csak Európa védelmét, de az EU élelmiszer-ellátásának jelentős részét is Kijevre bízná, vagyis Európa jövőjét a harcedzett, korrupt vezetésű ukrán hadsereg és a silány minőségben termelő agráróriások jelentenék.
Bemutatjuk, milyen károkat okozna Ukrajna EU-tagsága
A Mandiner cikksorozatának célja, hogy részletesen bemutassa, milyen következményekkel járna, ha Ukrajna éveken belül felvételt kapna az Európai Unióba. Az előző cikkünkben azt jártuk körbe, hogy mekkora árat kellene fizetnie minden uniós állampolgárnak azért, hogy a világ egyik legkorruptabb, az EU-hoz képest jóval elmaradottabb, háborúban álló országa gyorsított eljárásban a 28. uniós tagállammá váljon, miközben más, jóval fejlettebb európai országok évtizedek óta arra várnak és arra készülnek, hogy az Európai Unió teljes jogú tagjai legyenek, megfelelve az uniós működésnek és a világ legszigorúbb szabályainak.