Ez ugyanakkor azt eredményezte, hogy 3,5 százalékuk vett csak részt a voksoláson, így albán nemzetiségű polgármesterei lettek szerb többségű településeknek is. Az újdonsült albán polgármester megsegítésére pedig Pristina karhatalmi erőket vethet be, ami a további eszkaláció melegágya lehet, ilyenformán szerb részről mindez akár öngól is lehet. De ilyen ügyek elég sűrűn akadnak, teszi hozzá Palusek: a legutóbbi ilyen volt a rendszámtáblák ügye még tavaly; koszovói albán biztonságiak benyomulgatnak sokszor szerblakta településekre, onnan elvisznek embereket, fegyveresek vonulgatnak erődemonstrációs céllal.
Az tény, hogy az újabb konfliktus újra a közbeszéd témájává tette Koszovót. A szerb társadalmat az elmúlt években is folyamatosan szondázták a közvélemény-kutatók, és látszott, hogy a gazdaság állapota vagy a bérek emelkedése magasabb prioritást élvezett, mint Koszovó kérdése – mondja lapunknak Palusek. A szociológus hozzáteszi: ennek ellenére
Koszovó ügye korántsem másodlagos kérdés, és nem csak a szerb politikum számára, hanem az átlagszerbnek is,
hiszen a szerb történelemnek egy meghatározó régiójáról beszélünk, egészen az 1389-es rigómezei csatáig visszamenve, ami a szerb történetírás szerint inkább volt hősies helytállás és döntetlen, mint vereség; illetve a szerb ortodoxia, a szerb állam bölcsője is egyben, amire rengeteg műemlék és templom is emlékeztet.
Ugyanakkor a szerbség megfogyatkozott a területen, kétmillió lakosból százezer, ha szerb, akik főleg az északi részen koncentrálódnak. „Ennek ellenére az átlagszerb Koszovót Szerbia részének tekinti, mondani is szokták, amit Djokovic a francia nyílt teniszbajnokságon hétfőn aratott győzelme után írt rá az egyik kamera lencséjére, hogy »Koszovó Szerbia szíve. Állítsátok meg az erőszakot!«” Koszovó a szerbeknek kicsit olyan, mint nekünk Erdély”.