Később, már 27 évesen, 2002 nyarán láttam legközelebb személyesen. A választásokat pár hónappal korábban elveszítő volt miniszterelnök művészekkel találkozott egy szabadtéri, sátoros rendezvényen, ahol tudósítottam és fotóztam. Cseh Tamás nem beszélt, különösen nem szónokolt, csak beszélgetett, nézelődött. Nem osztotta az észt, ugyanis ez a ráokoskodó, mindent jobban tudó, mindenben állást foglaló vagy azt követelő értelmiségi attitűd soha nem volt rá jellemző. Én szólítottam meg azzal, hogy küldjek-e fotókat neki a rendezvényről. Nem különösebben izgatta, de azonnal elővette a névjegyét és a kezembe adta.
Nem azért ment el ilyen találkozókra, mert stallumra, dicsérő cikkekre vagy politikusi elismerésre éhezett. Oda ment, ahol jól érezte magát. Nem szerepeket játszott, ő volt „a” dalnok, a magyar élet egyik legjobb krónikása a huszadik század végén.
Természetesen a közönségével érezte a legjobban magát.
Ezt láthattam sokszor közelről, a beleélést, a művészeknél amúgy nem feltétlenül általános őszinte erőt, tiszta és mély gondolkodást, és mivel a közvetlenségét át is élhettem, úgy tekintek rá, mint a magyar kultúra olyan nagy alakjára, akit érthettem talán – de a szellemét megéreztem mindenképpen.
A névjegye, amely valójában persze nem az a kis papír volt, hanem a lenyűgözően sokoldalú és számomra mindig is otthonos művészete, harmincnégy éves koromig, 2009-es haláláig élőben, szinkronban kísérte utamat az életben. Harmincnégy év talán egy élet fele.
Az életünk egyik fele.
Fotó: Névai Gábor