A Színművészeti Főiskola évei alatt a televízióban dolgozott asszisztensként. Ott ismerte meg Fehér Györgyöt, Málnay Leventét, Esztergályos Károlyt, akik szintén asszisztensek voltak. Ekkor már rég együtt dolgozott Fábri Zoltánnal, tegeződött jóformán az egész magyar filmszakmával. Ezt az időszakot így jellemezte: „Nem sokra rá már közismert fickók lettünk a belvárosi szórakozóhelyeken, a Fészekben meg a Rátkai Klubban. Mi voltunk a tévések. Huszonhárom éves koromban már státuszos adásrendező voltam. Róttuk a várost éjszakánként, éjjel-nappal filmeket néztünk, beszélgettünk róluk, egy bűvös világban éltünk.”
Szintén ebben az időszakban tagja volt a Balázs Béla Stúdiónak, amelyet „multikulturális ellenzéki hálózat”-ként emlegetett. Kedd esténként oda járt mindenki, aki fontos volt abban az időben, a festőktől az írókon át a filozófusokig. „Bejártak az előadásokra, beszélgettek művészetről, politikáról, jegyzeteltek – meg nyilván jelentettek is, de működött. Olyanok is megfordultak ott, akik aztán híres politikusok, miniszterek lettek – a fél SZDSZ, MDF…
Nagy szellemi bázis volt, nyugodt alkotói hely, ahol Magyar Bálinttól Magyar Dezsőig mindenki megfért”
”– mesélte korábban lapunknak.
Veri az ördög a feleségét
A Veri az ördög a feleségét azonnal a nemzetközi színtérre röpítette András Ferencet. A csehek és lengyelek is odáig voltak érte, miután Karlovy Varyban minden díjat megnyert. „Nekem ez igazi szerelemgyerek. Ahogy a szerelemgyerekben is minden benne van, amit az ember imád, az számomra ebben a filmben benne volt. Sokan azt mondták rá, hogy zseniális, szóval valamit eltaláltam vele. Valaki egyszer úgy fogalmazott: ez a kádárizmus. Minden benne van, ami jellemezte a szocializmust ” – nyilatkozta lapunknak a film kapcsán.
Filmjei zöme egyébként arról szól, hogy a magyar értelmiség milyen kitaszított helyzetben van, hogy az ész trónfosztása történt meg. Későbbi filmjei, a Dögkeselyű, a Végkiárusítás vagy A nagy generáció mind erről szólnak – ahogy ő maga fogalmaz: „hogy miként leszünk záróra utáni emberek”.
Később, a Charta 77 aláírása után perifériára került.
Azzal büntettek, hogy öt évig nem készíthetett játékfilmet.
Kemény időszakként emlékszik vissza erre. Úgy bekkelte ki ezeket az éveket, hogy közben készített két filmet a televízióban: a Végkiárusítás elképesztő siker lett, A legnagyobb sűrűség közepét viszont elmeszelték. Ezekről az évekről így mesélt:„Onnantól végképp feketeseggű lettem, mert a proli életformáról akkoriban ugye senki nem készített filmet. Ez a mű egy téglagyári öreg fickóról szól, aki alkoholista lesz, de az öngyilkossághoz nincs ereje. Jöttek az elvtársak, hogy ezt mégis hogyan gondolom, nincs is szegénység. A szocializmusban nem létezhetett ez a fogalom.”
Tanári évek
Jelenleg a Színház- és Filmművészeti egyetem rendezőosztályát vezeti. Egy régebbi interjúban azt nyilatkozta nekünk, hogy egy sor olyan kiváló magyar filmrendező van, aki még soha nem tanított az SZFE-n.
„Vannak klánok, akik rátelepedtek a tanításra. Volt hat színházrendező, aki évtizedekig uralta a főiskolát, csak rajtuk múlt, kik kerülnek be. Most ennek a korszaknak lett egy másodvonulata, néhányan jöttek az ő helyükre, de még maradtak belőlük is páran. Óhatatlanul szükség volt karaktert, gondolatiságot és ízlést frissíteni.
Ők pedig védték magukat, s nem engedték a rendszerváltást”
– mondta akkor.
Legutóbb pedig hozzátette: „Ahogy a diákjaimat nézem, bizakodó vagyok. Vannak időszakok, amikor lendület van. Most van lendület. A filmek mindig hullámokban jönnek. Ilyen volt a francia, a cseh, az orosz, az angol, a magyar új hullám vagy az új Hollywood. Úgy látom, most összegyűlt egy meghatározó csapat, van támogatás, és persze azon is múlik, hogy most újra van miről beszélni. Van téma, konfliktus, feszültség.”
András Ferenc 1942-ben született Budapesten. Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer. A nemzet művésze. 1962 és 1966 között a Magyar Televízió ügyelője és rendezőasszisztense volt, 1965-től 1968-ig a Mafilm I. Stúdiójánál rendezőasszisztens. 1969 és 1973 között a Színház- és Filmművészeti Főiskolára járt. 1973 óta rendező, a Dialóg Filmstúdió igazgatója. 1998-tól a Duna Televízió szinkronstúdiójának vezetője volt. Az SZFE filmrendezői osztályvezetője. Kővágóőrsön él.
Fotó: Ficsor Márton és Mátrai Dávid