Újabb klímaaktivista-performansz: most burgonyapürével öntötték le Monet legdrágább festményét
Leöntötték burgonyapürével Claude Monet francia impresszionista festő legmagasabb piaci értékű alkotását környezetvédő aktivisták vasárnap a Berlin melletti Potsdamban egy magánmúzeumban.
Az alkotás nem sérült meg
A szénaboglyákat ábrázoló világhírű festmény valószínűleg nem sérült meg. Az Utolsó Nemzedék (Letzte Generation) nevű éghajlatvédő csoport közleménye szerint
Nem okoztak kárt, „ellentétben az árvizekkel, viharokkal és aszályokkal, amelyek a közelgő klímakatasztrófa előhírnökeiként már most is mérhetetlen szenvedést okoznak” – áll az akcióról készített videóról szóló közleményben. Az eset a potsdami Barberini Múzeumban (Museum Barberini) történt, amelyben Hasso Platner – a legnagyobb európai szoftvercég, a német SAP társalapítója - magángyűjteményéből szerveznek kiállításokat.
Az üveggel védett festményt a múzeum szakértői vizsgálják. Vasárnap estig nem erősítették meg, hogy nem esett kár benne.
Az aktivisták a sűrű sárga folyadékot rálonccsantották a képre, majd pillanatragasztóval bekenték a tenyerüket és a festmény előtti területhez ragasztották magukat. A két fiatalt rögzítő anyagot „sikerült feloldani” – közölte a Brandenburg tartományi főváros rendőrsége. Az aktivistákat őrizetbe vették és eljárást indítottak ellenük rongálás és birtokháborítás gyanújával.
Claude Monet több mint harminc képet festett szénaboglyákról az 1888-1891-es időszakban. A Barberiniben kiállított darab 1890-ben készült, Hasso Platner 2019-ben vásárolta meg a New York-i Sotheby's aukciósház árverésén. A műgyűjtő 110,7 millió dollárt fizetett a képért, így ez az eddigi legmagasabb áron értékesített Monet-festmény.
Brandenburg tartomány vezetése elítélte az akíciót. Az Utolsó Nemzedék a környezetvédő mozgalmakból kinőtt Zöldektől is éles bírálatot kapott.
– emelte ki Ursula Nonnemacher tartományi környezetvédelmi miniszter, a Zöldek politikusa, hozzátéve, hogy az ilyen akciók helyett inkább a társadalmi közmegegyezés kialakításán kell dolgozni.
A potsdami alig néhány nap alatt a második látványos és jelképes éghajlatvédelmi indíttatású műkincsromboló akció Nyugat-Európában. Előzőleg, október közepén Vincent van Gogh Napraforgók című – üveggel védett – festményét paradicsomlevessel öntötték le aktivisták a londoni Nemzeti Galériában. Nem sokkal korábban pedig egy autókiállítás padlójához ragasztotta oda magát egy csoportnyi aktivista, majd meglepődtek azon, hogy rájuk kapcsolták a villanyt és a fűtést.
(MTI)
Nyitókép: Letzte Generation Facebook-oldala
Összesen 61 komment
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászólás szerkesztése
Múltkor az a szarral locsolkodós fiatal nő, utána az a két másik a Van Gogh képnél, most megint ugyanez. Nem is veszik észre, akik a klímafélelmet gerjesztik, hogy a kamaszokra milyen hatással van a folyamatos életveszéllyel fenyegetés - igazából őket kellene jól fenéken billenteni, nem ezeket a fiatalokat, akik elhiszik, hogy most tesznek valamit a saját lehetőségük határain belül.
Ez olyan, mint egy rossz álom, Keleten háború, Nyugaton a helyzet változóban, a teljesen hülyék már kilépnek a fényre és rombolnak.
Normális társadalomban olyan büntetés jönne, ami az esetleges követők kedvét hosszú időre elveszi.
Bejelentkezés