Szakképzési siker: két év alatt 60 diákot óvtak meg a korai iskolaelhagyástól a szaléziak

2022. szeptember 23. 14:33
A Szalézi Rend szakképzőjében bemutatkozott egy kiemelkedően sikeres innováció: a Tedd képessé Don Bosco Szakképzés-fejlesztési Mintaprogram!

A Don Bosco Szakiskolába járó fiatalok szinte kivétel nélkül cigány származásúak, sokan mélyszegénységből, nehéz családi helyzetből érkeznek nap mint nap az iskolába, amely immár 30 éve áll a Don Bosco Szalézi Társaságának fenntartásában. A szerzetesrend az alapító Bosco Szent János szándékának megfelelően a legszegényebb sorsú fiatalokkal foglalkozik, ez a karizmája. Ami itt, ebben az intézményben nem is lehetne nyilvánvalóbb.

Az iskola diákjai az elmúlt 2 tanévben új képzést próbálhattak ki pilótaprogramként, amit műhelyiskolának hívnak.

A képzés sajátossága, hogy a részt vevő diákok amellett, hogy nappali munkarendben a Don Bosco Iskola diákjai, félidős munkaszerződéssel a Szaléziak munkavállalói is. Ez a kombináció jelenti a program egyik sikerét: a diákok a minimálbér felének megfelelő munkabérért kötelesek megfelelni a munkaköri leírásukban foglaltaknak, ellenkező esetben (leginkább igazolatlan hiányzás esetén) bizony levonás van.

További sajátosság, hogy mivel a diákok munkavállalók is, külső munkákra tudnak velük szerződni, így

a képzésük legnagyobb részében terepen vannak,

valódi munka közben sajátítják el a szakma fortélyait úgy, hogy a kezük munkájának gyümölcsét, a megrendelő elégedettségét is meg tudják élni. Így a tapasztalatok azt mutatják, hogy a formális szakképzésben kudarcos, abból menekülni próbáló diákok új sikerélményhez jutnak, „beleszeretnek” a szakmába. Ezt bizonyítja az is, hogy sokan a végzett diákok közül (36-ból 16-an) folytatták a tanulmányaikat, visszatértek a szakképző iskolába.

A műhelyiskola olyan 16 év feletti fiataloknak szól, akik lemorzsolódással veszélyeztetettek, vagy akiknek nincs meg a 8 éves általános iskolai végzettségük, és elvégezték az ún. Dobbantó programot, ami azokat a hiányokat igyekszik pótolni, amik miatt még a tanulók nem lennének alkalmasak a szakmai képzés megkezdésére.

A műhelyiskolai diákok 8 fős csoportokban, csoportonként 2-2 mesterrel dolgoznak és tanulnak a Tedd képessé programban. Kis létszámban, mintegy „brigádokban” tanulhatják meg tehát a szakma fortélyait, mint régen, egyfajta „mester-inas” kapcsolatban.

Nincs tankönyv, nincs csengetés, nincs elmélet, csak gyakorlat, a közös munkavégzés öröme.

És ezen keresztül, a mester fogásait ellesve, szavaiból okulva tanulják meg a szakmájuk fortélyait.

A Tedd képessé program célja, hogy a fiatalok életkezdését, a munkaerőpiacon történő elhelyezkedését, a munka világába történő beilleszkedését segítse, a programban résztvevők versenyképes képzettséghez (részszakmához) juttatásával. A képzésben részt vevők a következő öt részszakmát tanulták: fémipari gyártás előkészítő, falazó kőműves, szobafestő, lakástextil készítő és csőhálózat szerelő.

Sajátossága a programnak még az is, hogy a hét egyik napján nincs tanulás, nincs munka: helyette kompetencia- és készségfejlesztés folyik. Ezen a napon a mesterek helyét a pszichológus, a fejlesztő pedagógus és az életpálya-tanácsadó veszik át, akik azon igyekeznek, hogy a meglévő részképesség-zavarokat, amikkel a legtöbben sajnos rendelkeznek, elhárítsák, a diákok legalapvetőbb kompetenciáit fejlesszék.

A program első évében 36, második évében pedig 24 diák szerzett részszakmai képesítést.

A projekt része volt egy több mint 1100 nm-es műhelycsarnok építése is. A csarnok a Don Bosco Általános Iskola, Szakképző Iskola, Technikum és Kollégium területén került felépítésre, ebben pedig a diákok is részt vettek: a falazási, gépészeti alapszerelési és szobafestői munkálatokat a műhelyiskolás fiatalok és mestereik végezték, sőt: a festők még a szakmai vizsgájukat is a terepen, az építkezésen tették, egyébként remek eredménnyel.

A Tedd Képessé mintaprogram Magyarországon elsőként kezdett műhelyiskolai képzést, az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával: a projektre a szakminisztérium összesen 1,312 milliárd forintot biztosított, ebben benne van a műhelycsarnok kivitelezése és a program összes költsége: a személyi kiadásoktól az anyag- és eszközköltségig minden.

A szervezők büszkén számoltak be arról is, hogy

példaként tudtak szolgálni

mindazon szakképzési centrumok, illetve nem állami szakképzők számára, amelyek ilyen képzést indítanak. Tapasztalataikat nyilvános szakmai anyagokban és két akkreditált képzés (Műhelyiskolai Alapképzés) keretében is átadták az érintett szakoktatóknak: ez utóbbit összesen 42 szakoktató végezte el Magyarország minden részéről.

A program végére még egy „slusszpoén” is maradt: a második évfolyam diákjai mindannyian részt vettek a Máltai Szeretetszolgálat Felzárkózó települések Programjában Balajt községben, ahol a program központjául szolgáló Jelenlét Pont épületét újították fel teljes körűen. Ebben minden szakma részt tudott venni, a festők pedig ismét a terepen vizsgázhattak, mindenki nagy örömére.

Kérdés persze, hogy mennyire tudnak tartósak lenni azok az eredmények, amiket ezekkel a fiatalokkal a Tedd képessé program elért. A szervezők erre is gondoltak, és a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal segítségével az első évfolyamban végzett diákok sorsát két méréssel is követték: az első fél évvel a szakmaszerzésük után történt, a második egy évre rá. A program sikerességét mutatja, hogy a végzett diákok közel 80%-a egy év elteltével is dolgozik vagy tanul.

A pilótaprogram tapaszalatai alapján tehát az derül ki, hogy ez a képzési forma működik: a sikertelenségbe belefáradt, az iskolaelhagyás határáról visszahozott fiatalok nemcsak végzettséghez jutottak, hanem az első évben többségükben meg is ragadtak a munkaerőpiacon, ez pedig nem kis siker.

(Fényképek forrása: www.teddkepesse.hu; videók forrása: SDB Tedd YouTube-csatorna)

Összesen 6 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés