Így állnak a számok, azonban, mint Bakodi Péter már korábban is rámutatott, a győzelem viszonylag sima kivívásához három az egyhez arányban kellene felállniuk az agresszor csapatoknak, ez pedig ebben az esetben több helyen hibádzik; illetve azt is figyelembe kell venni, hogy Moszkva nem tud mozgósítani mindenkit egy határon túli offenzívára (jelenleg Ukrajnában sem harcol több a becslések szerint 150-200 ezer katonájuknál). Így, bár a technikai fölény, az eszközök terén a brutális túlerő adott, legalább a mozgósítható katonák létszámában nem ennyire egyértelmű a helyzet.
És még itt van a földrajz is, amely már a Magyar Királyság elleni offenzíva tekintetében is meglehetősen megnehezítette az orosz túlerő érvényesítését.
Így alakulna egy esetleges konfliktus
A szakértő úgy véli, ha a Monarchia egykori szervezettségében „támadna fel”, az azt jelentené, hogy a V4-eknél technikailag valamivel gyengébb színvonalát kiegyensúlyozná a K und K hadsereg egységessége és szervezettsége. Másrészt a frontvonal ugyan szélesebb lenne, mint az Nagy-Magyarország esetén, ahol csupán a 200 kilométeres kárpátaljai vonalat kellett védeni, de ez csak eleinte lenne igaz; a Monarchia mai Ukrajna és Lengyelország területeit magába foglaló része hamar elesne, lévén sík terep, ahol jobban ki tud bontakozni az orosz fölény; ugyanakkor Lemberg és Ivano-Frankivszk városostromai és a Dnyeszteren való átkelés a mai ukrán városostromokhoz és a Dnyeper-környéki harcokhoz hasonlóan komoly orosz idő- és vérveszteségekkel járna. Ergo, ami a történelmi Magyarország esetében a szerencsés kimenetel – hogy nem tudják meglepetésszerűen áttörni a Kárpátok vonalát –, itt a távolságok miatt biztosan adott lenne, még ha Galícia miatt ki is szélesedne a front a Kárpátok karéja körül, északról is.
Bakodi úgy véli, az orosz légifölény továbbra sem kérdéses, sőt, könnyebben kivívná Moszkva, mint azt a visegrádiak esetében tették előző elemzésünk szerint; a szlovák Sz-300-as légvédelmi rendszer egy darabig kitartana, de az oroszok viszonylag hamar lekapcsolnák azt is.
Vagyis a kettős központ, Budapest és Bécs mindenképpen sűrűn meg lenne szórva bombákkal, rakétákkal, ahogy a cseh (hadi)iparvidék is – ilyen jeleneteket is láttunk eleget mostanság Kijev kapcsán, vagy még durvábbakat a II. világháború idejéből –, hogy demoralizálják a lakosságot, szétverjék az ipari termelést, és megingassák a politikai vezetést. Ugyanakkor annak kevesebb az esélye, hogy az orosz seregek eljussanak a fővárosokig; noha hosszabb a frontvonal a Kárpátok mentén, arányosan nagyobb a haderő, mint a történelmi Magyarország esetében, az áttörés még nehezebb lenne az oroszoknak. Akik hiába foglalják el a Monarchia Kárpátokon túli területeit, Lemberget, Krakkót beleértve, a kemény dióhéjat nem, vagy csak nagyon nehezen tudnák feltörni – összegzi Bakodi.
Fontos leszögeznünk: ez egyáltalán nem egy professzionális elemzés, csupán egy gondolatjáték, igaz, szakértővel. A lehetséges forgatókönyvek felvázolásában segítségünkre volt Bakodi Péter politológus, biztonságpolitikai szakértő, aki néhány évvel ezelőtt még az Azonnali.hu hasábjain hasonló gondolatkísérlet keretében értekezett arról, mely szomszédos állam támadása esetén milyen esélyekkel szállna szembe a Magyar Honvédség.
Vagyis a komoly vérveszteségekkel járó hegyi ostrom után – elvégre hiába a brutális orosz tüzérségi fölény, „a hegyeket nem lehet felrobbantani”, fogalmaz a szakértő, a Moszkva által elérhető maximum nyereség a fővárosok elfoglalása nélkül legfeljebb némi területgyarapodás a mai Ukrajna nyugati területéből, ennél többet ebben a helyzetben nehézkesen tudnának kikényszeríteni. De ott van a megszállt területek pacifikálása: az ellenséges lakosság ellenében a megszállás fenntartása önmagában óriási költség és energia – vagyis egy ilyen támadás éppúgy nem érné meg az oroszoknak, mint a Magyar Királyság elleni.
***
Mint látható, a modellezés során számos egyszerűsítést alkalmaztunk. Az első és legfontosabb kitétel: nem számoltunk a NATO segítő kezével, pedig kollektív biztonságunk fő alapja éppen ez az elrettentés. Érdemes talán hozzátenni, hogy – mint arra Csiki Varga Tamás, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Stratégiai Védelmi Kutatóintézetének munkatársa felhívta lapunknak a figyelmet –, a megtámadott tagállam először saját katonai képességeire támaszkodhat a védekezése során, ezért fontos a nemzeti katonai erő fejlesztése, modernizálása.
„Ha mi feladjuk, az oroszok nem állnak meg, és Magyarország lesz a következő" - fogalmazott Ljubov Nepop távozó budapesti nagykövet, akit nem sokkal korábban, július 9-én rendelt vissza Volodomir Zelenszkij ukrán elnök. Mindezek ellenére az ukrajnai orosz invázió egyáltalán nem biztos, hogy eléri Magyarország (és így a NATO) határát. Sőt.
Az agresszió áldozata – eseteinkben hazánk, „Visegrádia”, Nagy-Magyarország és az Osztrák-Magyar Monarchia – a NATO alapító szerződésének negyedik (konzultációról szóló) és ötödik (a kollektív védelemről szóló) cikkeire hivatkozva kérhet támogatást a szövetségesektől. Amit amúgy nem kap meg automatikusan, hanem konzultációt követően dönt az Észak-atlanti Tanács (politikai lépés) a katonai segítségnyújtásról (katonai lépés) a kollektív védelem keretében. Amennyiben ez a közös döntés megszületik (akár néhány órán belül, de rossz esetben talán csak napok alatt), a NATO teljes védelmi eszköztára rendelkezésre áll.
Mi viszont abból indultunk ki, hogy egyrészt a NATO nem létezik, nem vállal konfliktust, az oroszok meg már a spájzban vannak. Másrészt a jelentős hadipotenciállal bíró államok semleges álláspontot képviselnek, vagyis nem segítenek, de területükön nem engednek át oroszokat sem.
Így marad saját erőnk, és ezen írásban államalakulat ereje, amelyeknél egyébként nem is kellett akkorát egyszerűsíteni, amikor feltételeztük a hézagmentes együttműködés képességét, hiszen NATO-tagokként (Bécs kivételével) sűrűek voltak a közös hadgyakorlatok. Ezért pusztán összeadtuk az egyes számokat: ennyi és ennyi harckocsi, annyi vadászgép, és így tovább; típusok között egyszerűen lehetetlen volt különbséget tenni. De nem vontuk le a korábbi offenzívában elszenvedett veszteségeket, sem az Ukrajnának átadott haditechnikai rendszereket (a szlovák légvédelem például pont ilyen).
Az emberállomány (itt a paramilitáris szervezetekkel együtt – a szerk.) és a tartalékosok létszáma, az adott ország katonai költségvetése; a harckocsik és egyéb harcjárművek száma, a tüzérségi eszközök, és a többi (részletesebb felsorolás fent).
Egyébként a társadalmi, gazdasági helyzetet, országok közötti történelmi ellentéteket sem vettük figyelembe. Mint ahogy a szikár számok mögé a hadimorált sem lehetett beapplikálni.
Korábbi cikkünkben azt vettük górcső alá, hogyan állná a sarat a V4-ek szövetsége, ha magára hagyná a NATO, és egymagának kellene boldogulnia a támadókkal szemben. Most úgy döntöttünk, azt vizsgáljuk meg, mi lenne a történelmi Magyarország sorsa hasonló helyzetben - az egyszerűség kedvéért az 1914-es határokkal, Horvátországgal.
Úgy kalkuláltunk, hogy a hadviselő felek nem spórolnak az eszközökkel, egyszerre próbálják bevetni erőik jelentős részét. Kivettük a karbantartásra, hibaelhárításra vonatkozó eszközöket. Továbbá nem számoltunk logisztikai és helyreállító járművekkel, egészségüggyel, kutatómentéssel, katonai háttérinfrastruktúrával, és a nukleáris elrettentő eszközöket, rakétasilókat, páncéltörő képességeket sem vettük lajstromba részletesen.
Maradt a számháború, amely, mondhatni, klinikai (külső tényezők zavarása nélkül) körülmények között zajlik.
Nem utolsó sorban kiemelendő, ugyancsak, hogy az adatbázisok sem egységesek. Más adatok szerepelnek például a sokak által használt Globalfirepower.com elnevezésű honlapon, mint az 1958-ban alapított International Institute for Strategic Studies kutatóközpont minden évben publikált The Military Balance – The Annual Assessment of Global Military Capabilities and Defence Economics című kiadványában. Mi az utóbbit vettük alapul.
Képek és illusztrációk: Mandiner.hu