South Park: botránysorozatból lett a szabadság kis szigete

2022. június 29. 18:00
Egykor botrányairól vált hírhedtté, ma már kifordult korunk legjobb szatíráit szállítja epizódjaiban a hamarosan 25 éves South Park: a sorozat még ma sem fogja be a saját száját, és Matt Stone és Trey Parker még mindig jobban utálja a liberálisokat, mint a konzervatívokat.

Hogyan vált a totális ellenkultúra kultúrává? Hogyan vált az egykor felháborító tiszteletlenség a tisztesség jelévé egy felfordult korban? Hogyan vált egy lázadó punk rajzfilm a normalitás végvárává?

A South Park története ezt mutatja be

– és azt a hihetetlen fordulatot, ahogy a kilencvenes években indult, egykor a legvadabb elképzeléseket is felülmúlni látszó, hol szikrázóan szellemes, hol öncélúan botrányos rajzfilmsztorikon egy negyed évszázaddal később maga a valóság, a korszellem tud túllépni – mert ennyire megváltozott a világ.

Huszonöt év... hihetetlen, hogy ez a szándékoltan dekonstruált megjelenésű, és a kilencvenes évek langymeleg, optimista szoftliberalizmusában szándékoltan dekonstruálni akaró rajzfilm negyed évszázadot élt meg, és nincs is megállás. 

Pár hét múlva, augusztusban lesz a South Park első epizódjának 25. évfordulója,

és nemrég született megállapodás arról is, hogy további hat évadot szállíthat Trey Parker és Matt Stone a ViacomCBS-nek. Mi több, 14 egész estés South Park-filmet is megvalósíthatnak, amelyből a harmadik, a streamingszolgáltatók világát karikírozó The Streaming Wars épp június 1-jén jelent meg. 

A sztorija eleje? Cartman összeveszik anyukájával, erre anyu törli Cartman összes streaming-hozzáférését. A többi innentől akár el is képzelhető, haha.

Stone és Parker a filmekért és az új évadokért nem kevesebb, mint 900 millió dollárt (340 milliárd forintot!) kasszírozhatnak. Elképesztő összeg,

a televíziózás történetének egyik legnagyobb üzlete.

És elképesztő, egész további életüket bebiztosító siker a South Park két alkotójának. 

Matt Stone (balra) és Trey Parker (FREDERIC J. BROWN / AFP)

 

S hogy ki is Matt Stone és Trey Parker? A két, ma már ötven fölött járó alkotó Coloradóban nőtt fel – ahol a történetbeli South Park is fekszik. Stone egy Denver melletti kertvárosban cseperedett fel középosztálybeli családban, apja közgazdászprofesszor volt, ő maga pedig matematikát és filmezést tanult a helyi egyetemen, majd összeakadt Trey Parkerrel, egy geológus apa és biztosítási ügynök anya lázadó hajlamú gyermekével. Parker a Monty Python s Terry Gilliam művein nőtt fel, s arról álmodozott, hogy egyszer ő is filmeket készít majd. Vagy zenél.

A két srác aztán provokatív, alacsony költségvetésű rajzfilmeket kezdett összedobni,

egy időben szinte hetente – egyik műalkotásukban óriás hódok pusztítják Srí Lankát –, amiken bizonyára ők maguk is igen jól szórakoztak, de az áttörés még váratott magára. 

Aztán jött a kötelező Hollywoodba költözés, a további próbálkozások – és végül hosszas próbálkozások után pénzt kaptak arra, hogy összehozzák a South Park pilot epizódját. Nem valószínű, hogy az addig alternatív botrányrajzfilmeket összehegesztő két kölyök azt gondolta volna akkoriban, hogy egykor milliárd dolláros bizniszt hoznak össze Cartman és a többi lökött South Park-lakos sztorijaival – mégis így lett.

Az első epizódot még hagyományos, kézműves technikával készítették, papírból kivágott figurák mozgatásával – hogy aztán rögtön 3 és 5 millió közötti nézettséget hozzon egy addig bukdácsoló kis csatornának, egy bizonyos Comedy Centralnak. 

A South Park rögtön az első évadjaiban, a kilencvenes évek végén (ellen)kulturális jelenség lett,

és nincs megállás: évről évre jöttek és jönnek az újabb évadok. Parker és Stone máig a sorozat fő írói, rendezői és az általuk kitalált karakterek szinkronhangjai. A rajzfilmepizódok végtelen során túl már a South Park-univerzumhoz kapcsolódó zenéket és számítógépes játékokat is kiadtak.

 

Mostanra a South Park – az alkotók eredeti akarata és beállítottsága ellenére – gigantikus intézmény lett. Önmagában is egy kulturális jelenség, amely addig karikírozott egyes társadalmi folyamatokat, közéleti figurákat és történéseket, amíg végül maga lett a referenciapont – amelyhez képest a valóság egyes eseményeit mérhetjük.

És ezekből nem volt hiány az elmúlt egy-két évtizedben sem, pláne az utóbbi tíz évben, ahogy Amerikát és az egész nyugati világot elöntötte az új szélbalos woke járvány,

melynek vadhajtásai túlmutatnak a South Park egykor túlzó szatírának tűnő jelenetein is.

Nem véletlen az se, hogy a South Park politikája – és a politikum South Parkról alkotott képe – is téma lett.

És különösen a jobboldali, konzervatív tábor fiatalabb nemzedékei találják valahogy magukhoz közelebbinek a két coloradói vadócnak a jellemzően a liberális korszellemet kigúnyoló attitűdjét. Több mint húsz éve már annak, hogy Andrew Sullivan megalkotta a „South Park-konzervatív" fogalmát azokra, akik magukra ismernek ebben a hozzáállásban – és akik talán a legfelhőtlenebbül tudnak röhögni a South Park poénjain.

2005 se most volt – akkor jelent meg Brian C. Andersonnak, az urbánus konzervatív City Journal szerkesztőjének a South Park Conservatives: The Revolt Against Liberal Media Bias című könyve, melyben szintén a South Park és a konzervatívok egyfajta egymásra találását, vagy legalábbis összekacsintását taglalta a szerző, az egyre radikálisabb baloldali-liberális korszellemmel szemben.

MIcimackó és Malacka kínai börtönben senyved

 

Maga Parker és Stone kijelentéseik alapján leginkább libertáriusnak mondható – és a libertarianizmus a woke térhódítás idején nem véletlenül áll közelebb a hagyományos, szabadságpárti, amerikai típusú konzervativizmushoz. A szabadszájú Stone egyszer úgy fogalmazott:

„A konzervatívokat utálom, de a liberálisokat aztán tényleg kibaszottul utálom”.

2018-ban aztán Parkerék a szándékaik szerint progresszív és szélsőjobboldal-ellenes People for the American Way nevű alapítvány díját vehették át. A díjátadón a nyilván progresszív közönség előtt állva kijelentették: „Republikánusok vagyunk”. A közönség zavart, ideges nevetgélését hallva még egyszer megerősítették: „Nem, komolyan, mi republikánusok vagyunk”. Mondták azt is, hogy leginkább „az ördög ügyvédjét” szeretik alakítani, és ha már a liberális Hollywood uralta amerikai szórakoztatóiparban dolgoznak, hát szeretnek borsot törni a liberálisok orra alá. 

Mivel most már milliárd dolláros bizniszen ülnek, csak remélni tudjuk, hogy a South Parknak nem is kell befognia száját,

és minden korábbinál élesebb szatírákat fognak készíteni egy minden korábbinál kifordultabb korról.

Felejthetetlen az az epizód, amikor Micimackót bezárják egy kínai börtönbe – utalva ezzel a kínai elnök, Hszi Csin-ping röhejes, betiltogatós érzékenységére, amióta a Disney-figura mackójához hasonlították őt.

Az eredmény: Kínában betiltották ezt a South Park-epizódot is. Trey Parker és Matt Stone a fejleményre a maguk stílusában reagáltak egy „bocsánatkérő” nyilatkozatban:

„Ahogy az NBA, úgy mi is szívesen látjuk a kínai cenzorokat az otthonunkban és a szívünkben. Túlságosan is szeretjük a pénzt, jobban, mint a szabadságot és a demokráciát. Hszi egyáltalán nem hasonlít Micimackóra. Nézzétek meg szerdán 10-kor a 300. részt! Éljen soká a Nagy Kínai Kommunista Párt.”

Amikor megérkezik a transznő a női versenybe

 

De megmaradt az emlékezetben az az epizód is, amikor Miki egér jelenik meg agresszív, beosztottjait terrorizáló cégvezérként.

A 2019-es, transz atléták megjelenéséről és térhódításáról szóló South Park-epizód pedig az egyik legütősebb sztori marad az eposzi hosszúságú rajzfilmsorozatban – mint tudjuk, a valóság azóta utolérte, sőt, túl is szárnyalta az alig pár éve még viccesen vad marhaságnak tűnő szkeccseket.

 

Nyitófotó: 7e Art/Comedy Central / Photo12 via AFP

Összesen 38 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Nagyon kevés részt láttam csak, abból is régieket, most a cikk miatt kedvem támadt elejétől végignézni az összeset, de nem igaz, hogy semmire sincs időm, amit szeretnék...

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés