A közgazdász elismerte, hogy a kereskedők által tartott több ezer áru árrésével könnyűszerrel kigazdálkodható a hat befagyasztott áru ára. Ez arra utal, hogy az árstop nem csupán a legnehezebb helyzetű fogyasztóknak kedvező (akiknek az érintett termékek különösen fontosak), de a cégeknek sem kerül szinte semmibe, mert tudják kompenzálni.
Meglepő módon Büttl a lengyel áfacsökkentést hozza példának. „Ott az általános forgalmi adó (áfa) kulcsát szállították le, s bár a különbözetet »elnyelhetik« a kereskedők, lehetőség van arra is, hogy az áfacsökkentés utáni árakat fagyassza be a kormány. Mindenesetre a kedvezményes áfa – ha a verseny adott – a fogyasztók javát szolgálhatja” – írja azzal a szakmai lazasággal, mint amikor a Momentum politikusa ismeri el nyilvánosan, hogy egyébként tényleg nem nézett utána annak, amiről posztolt.
Csakhogy a „verseny” a legritkább esetben adott, még ha a közgazdász azt hajlamos is tankönyvi alapfeltevésnek venni. A lengyel gazdaságot viszonylag jól értő Rafal Benecki, a lengyel ING vezető közgazdásza lényegretörően fogalmazott: ő nincs meggyőzve arról, hogy a cégek átadják az áfacsökkentést a fogyasztóknak, tekintve egyrészt az emelkedő költségeket, másrészt a rendkívül erős keresletet, amit elemzésünk is kiemelt.
És akkor még a menüköltségekről nem is beszéltünk, hiszen minek csökkenteni az árat, ha a cég teljesen bizonytalan abban, hogy hogyan alakulnak költségei a jövőben és ha egyes piacokon naponta változnak az árak, de a legvalószínűbb az, hogy komoly növekedés folytatódik a jövőben is?
Azt is megemlíthetnénk, hogy Lengyelországban egyáltalán nem biztos, hogy az áfacsökkentésből bármi megjelenik majd a fogyasztóknál. Mint a Makronóm arról beszámolt, a lengyel szakírók, ahogy a csehek és a szlovákok is, egyelőre szintén kétkedve figyelik a szabad piacokon valóban nem szokványos magyar árbefagyasztást, de eközben már
kételkednek a saját áfa-csökkentésük hatékonyságában is.
„A kormány olyan könnyítésekkel él, amelynek nem lesz ő a teherviselője”, összegezte a meglátásait Büttl Ferenc, aki szerint a kormánynak az a politikája, hogy ne ő állja a cehhet. Ezt mi kifejezetten üdvözlendőnek tartjuk, a piaci szabályozások lényege sok esetben épp az, hogy szakpolitikai ösztönzéssel érjük el a gazdasági szereplők viselkedésének módosulását ahelyett, hogy egyből adósságnövelő költekezéshez folyamodunk. Nem tudjuk, miért indokolt, hogy a kormányzat legyen minél több gazdasági- és társadalompolitikai intézkedés teherviselője. Ha már itt tartunk: előnyösebb, ha a gazdasági szektorok, a háztartások, a cégek és az állam kiegyenlítettebben viseli a terheket, főleg egy olyan válságban, mint a koronajárvány. (Ez a tehermegosztás a hazai hitelállományok növekedésében is látszott.)
Az árhatás még több tényezőtől függ
Az áfacsökkentés árhatása (hogy az tényleg megjelenik-e az árakban) sokat kutatott téma és legalább egy tucat tényezőtől függ, amiből mi ezúttal a szerintünk fontosakat emeltük ki. Az nagyon valószínű, hogy aki most a témát kutatja, annak az „aszimmetrikus árhatás” témakörében kell elmélyülnie és nem egy idealizált, szabadpiaci utópiában képzelődnie.
(Fotó: MTVA/Bizományosi: Róka László)