Sokan úgy vélik, hogy éppen a magyar pedofilellenesnek nevezett törvénycsomag élezte ki a konfliktusokat.
Nem vette ki jól magát még az én baráti-ismerősi köreimben sem, mert arculcsapásnak érezték, nem értik, hogy nem a melegeket mosták össze a pedofilokkal, hanem egyszerűen húztak egy határvonalat, hogy meddig terjedhet az úgynevezett érzékenyítés. Ezt valahogyan jobban el kellene magyarázni, persze, ez kockázatos, mert szavazóként mi nem hozunk annyit, mint mondjuk a gyermekek védelmére riadóztatott átlagvoksoló. Ugyanakkor meg azt is látjuk a nyugati példákból, hogy egyáltalán nem álproblémáról van szó. De valahogyan akkor is differenciáltabban kéne kommunikálni. Meg eleve ez a hülyeség, hogy elnyomott kisebbség vagyunk…
Ön nem érzi magát elnyomva?
Nem. Olyan szinten van megkülönböztetés, hogy Szerbiában például nem házasodhatok össze a párommal, de őszintén szólva nem házasságra vágyom, mint szimbolikus valami, hanem jogbiztonságra – ha történik egyikünkkel vagy másikunkkal valami, eljárhassunk a másik ügyében, és így tovább. Erre viszont teljesen jó a Magyarországon elérhető bejegyzett élettársi kapcsolat. Ott van a másik, a gyermekvállalás: az is hazugság, hogy Magyarországon el lett lehetetlenítve az örökbefogadás az egynemű szülőknek. Meg lett nehezítve, az tény, ennek szintén nem örülünk, de ugyanakkor feltenném azt a kérdést, vajon a tejes LMBTQ-közösségből vajon hányan akarnak tényleg gyereket? Szerintem nagyon kevés, éppen a liberális mindset miatt, mert a meleg csoportokban is folyamatosan megy ez a klímaidiotizmus, hogy a gyerek bolygógyilkos, és a többi – közben szerintem inkább kényelmi kérdés, hogy nem akarnak, inkább vesznek egy kutyát, aztán annak majd vásárolnak pulcsit – teszem hozzá, van kutyám, és nincs pulcsija, van neki saját szőre (nevet).
Érte valaha atrocitás amiatt, hogy a saját neméhez vonzódik?
Nem, soha. Legfeljebb visszahalok valami kommentárt, de az sosem érdekelt. Ami nekem fontos, hogy az én mikroközösségem hogyan áll ehhez a kérdéskörhöz. Ahogy a nagymamám mondta, az emberek, akiket beengedek a házba. Az én mikroközösségem egyébként 99 százalékban konzervatív – reformátusok, katolikusok, zsidók, de egyébként van egy muszlim és egy cigány barátom is –, amúgy a párom sem idevalósi. Mégsem fordult elő soha, hogy a „melegfaló” konzervatívok részéről olyan szituációba kerültem volna, amiben nem tudtam volna megvédeni magam, csak azért, mert leszbikus vagyok, az LMBTQ harcosabb részéről viszont annál gyakrabban hordtak el mindenfélének, ha nem értettem egyet velük bizonyos kérdésekben. De megint ez a homofóbozás… nézze, homofóbia mindenhol előfordul, és most nem az annak hazudott, jogos undorról vagy felháborodásról beszélek, hanem tényleg arról, amikor azért gyűlölnek valakit, mert mondjuk a saját neméhez vonzódik. De ezt nem oldja meg semmilyen törvény, ezzel együtt kell tudni élni, nincs olyan, hogy safe space, nincs olyan, hogy az egész burkot, amiben élni akarunk, ráhúzzuk a komplett emberiségre, hogy én vagyok az áldozat, a kirekesztett engem fogadjon el mindenki. Az élet nem erről szól, hogy mindenki hozzád alkalmazkodik: hanem arról, hogy alkalmazkodsz, és igyekszel elkerülni azokat a szituációkat, ahol esetleg veszélyben lehetsz, magyarán megteszel minden tőled telhetőt azért, hogy lecsökkentsd az attrocitás lehetőségét. Csak ez nem népszerű vélemény, mert azzal jönnek ilyenkor, hogy akkor rejtőzködsz. Sosem rejtőzködtem, mindig vállaltam azt, hogy ki vagyok, ha ilyen jellegű kérdésre került a sor, de egyébként meg a szexualitás magánügy és nem vagyok hajlandó munkahelyen ilyenekről beszélni, mert a munka az munka, a magánélet pedig magánélet.
S „a család az család”.
Nem tartom alapvetően rossznak a kampány eredeti üzenetét, szerintem is család minden család, akár hagyományos, akár mozaik-, csonka- vagy szivárvány, mint érzelmi közösség, és ezt fontos kimondani. De azt is hozzá kell tenni, hogy ezek a családok nem egyformák. Ki kell mondani, hogy a legjobb, legstabilabb – és hahó, a legdiverzebb, legsokszínűbb! – a hagyományos család, ahol a két szülő ellenkező nemű, együtt él szeretetben, és nevelik a gyereket. Az nem járja, hogy előveszünk egy diszfunkcionális hagyományos vagy csonkacsaládot, és összehasonlítjuk egy jól működő szivárványcsaláddal, hogy bebizonyítsuk, nem, hogy egyformán jók, de a szivárvány még jobb is. Ilyenkor nem, hogy almát hasonlítunk körtéhez, hanem ráadásul kukacos almát a körtéhez, egyértelmű szándékkal. Meggyőződésem, hogy az én, és az általam ismert – konzervatív – homoszexuálisok érzelmi, értékrendbeli stabilitásának alapja a hagyományos, jól működő család, amelyben felnőttek.