Hasonló következtetést lehetett levonni annak idején a 2008-as világgazdasági válság félrekezelése kapcsán, melynek következtében odáig fajult a helyzet, hogy végeredményben az átlaghoz képest csóró szlovákok voltak kénytelenek részben fizetni a relatív jólétben „tengődő” görögök adósságkonszolidációját.
Ha a nemzeti önrendelkezés rovására még inkább valami európai szuperállam formálódna, ezeket az ellentéteket ugyan el lehetne leplezni, ám inkább előbb, mint utóbb a felszínre törnének. Elementárisan.
Egy biztos: a magyar társadalom sem kér a további brüsszeli központosításból, amelyről a DK potenciális miniszterelnök-jelölt-jelöltje annyit álmodik, akárcsak felmenői tehették a KGST-vel kapcsolatban. Nem meglepő, a baloldalon valahogy mindig csak a nemzettől elrugaszkodott, idealizált internacionalista megoldásban tudnak gondolkodni, megfertőzve újabban az LMBTQI és hasonló ultraliberális mozgalmak ideológiájával.
A gyakorlatban azonban éppen azt mutatták meg az elmúlt évek, évtizedek válságai, hogy a szuverenitást megcsonkító elképzelések nem működnek. Igaz ez legújabban a vakcina-beszerzésekre is, ami mint cseppben a tenger jelképezi az Európai Unió impotenciáját és inkompetenciáját.
Jelen állás szerint a Dobrev pártja által finoman szólva is lesajnált keleti oltóanyagok nélkül se Magyarország, se Európa nem tudna záros határidőn belül kikeveredni a koronavírus-járványból. A „több Brüsszel, kevesebb Budapest” jegyében a hazai ellenzék reprezentánsai előszeretettel intették türelemre a magyar lakosságot a közös oltóanyag-vásárlás akadozása miatt, mondván, ez így „európai”, ezt diktálja a szolidaritás parancsa, ráadásul