Falu a városban

2021. február 18.
Hiszem, hogy a hazainak nincs párja – vallja Kovács Ádám, a Falu Delikát tulajdonosa. A magyar kézművestermékekben dúskáló üzletben beszélgettünk arról, hogy a termelők miért nem jutnak be a multik polcaira, és a szakmának mi jelenthet kiutat a járvány okozta helyzetből.

Takács Zsolt interjúja a Mandiner hetilapban.

Honnan jött a Falu megnyitásának ötlete?
Mindig is vállalkozó típus voltam, nem szerettem másoknak dolgozni. Folyamatosan azon gondolkodtam, hogyan tudnám létrehozni a saját üzletemet. Korábban dolgoztam a vendéglátásban és a kereskedelemben is, tudtam, hogy ez az én utam.

A vendéglátásban mivel foglalkozott?
Egy Káli-medencében található étteremnek voltam a főpincére, majd a Pannonhalmi Főapátságban dolgoztam értékesítőként.

A Balaton után miért pont Budapest?
Budapesti vagyok, és mindig vidékre vágytam, de végül úgy alakult, hogy a Falu miatt a vidéket hozom a fővárosba.Mi az alapvető filozófia az üzlet mögött?Egy piacteret biztosítok a kisvállalkozóknak és a termelőknek, ahol a budapesti közönség megismerheti és hozzájuthat az őszinte vidéki ízekhez, ezzel támogatva a szereplőket a mostani nehéz helyzetben is. Hiszem, hogy a hazainak tényleg nincs párja. A Falu fő profilja, hogy csak magyar, kézműves- és családi vállalkozások termékei kaphatók.

Milyen volt a bolt fogadtatása?
Nem végeztem előtte piackutatást, mivel hittem az eszmében. Szerencsére mind a szakma, mind a vásárló­közönség jól fogadta. Az idősebb korosztály azért jön, mert újra hozzájuthat a gyerekkor ízeihez, a fiatalokat pedig érdeklik az egyedi kézműves-újdonságok. Úgy érzem, kezd kialakulni egy közösség a Faluban, ahol mindenki jól érzi magát. Fontos, hogy a vevők könnyen találkozhatnak a beszállítókkal, mivel személyesen hozzák az árut; már többször előfordult, hogy ilyenkor értékes beszélgetés vagy teljesen véletlenszerű kóstoló kerekedett ki.

Szeretném, ha a budapesti közönség hozzájutna az őszinte vidéki ízekhez”

Honnan szerzi be az alapanyagokat, mi alapján válogatja a beszállítókat?
Járom az országot, és ha megtetszik egy termék, akkor megegyezünk. Most már a termelők is szép számban keresnek meg. Lényeges kritérium, hogy hazai forrásból származzon az áru, és ne legyen kapható multinál – természetesen mindez kimagasló íz mellett.

Miért kizáró ok, ha a termék kapható multinál?
Mert úgy gondolom, ha valaki képes kiszolgálni egy multit, az már nem tud kellőképpen figyelni a manufakturális jellegre.

Miért képvisel értéket a manufakturális jelleg? Magasabb minőségi színvonalat jelent?
Inkább csak hozzáállásbéli különbségek vannak. Nem feltétlenül a minőségről van szó, hiszen beállított gépekkel mindig ugyanolyan színvonalon lehet gyártani. Többletet jelent, hogy a kézzel gyártott termékeknek egyediségük van.

Fotó: Ficsor Márton

A vásárlók részéről mekkora az igény a kistermelők termékeire?
A termelők egyre jobb minőséget állítanak elő, és a vásárlók is mindinkább keresik a hazai termékeket. Ennek a szakmának jót tett a vírushelyzet, mert a külföldi élelmiszerek egy része elérhetetlenné vált, és célba ért a kommunikáció, hogy támogassuk a hazai termelőket, gazdákat. A pandémia idején induló kezdeményezések, mint a „vegyél hazait” vagy a „csemege a közért”, ugyancsak sokat segítettek. Ezzel együtt még van hová fejlődni. Örülnék, ha tovább csökkenne azon termékcsoportok importja, amelyeket itthon sokkal jobb minőségben tudunk előállítani.

Nyitókép: Ficsor Márton 

Ez a cikk csak előfizetéssel rendelkező olvasóink számára elérhető. Ha van érvényes előfizetése, jelentkezzen be!

Bejelentkezés