Oregonban fehér elnyomásnak számít a hagyományos matematika

2021. február 16. 20:29
A fehér felsőbbrendűség megnyilvánulása az osztályozás, a feladatok ellenőrzése, az elképzelés, hogy van jó és rossz eredmény, illetve hogy a matematika objektív.

Egy, a matematika tantárggyal kapcsolatos útmutató, melyet az amerikai Oregon államában küldött szét az iskoláknak a helyi oktatási minisztérium (Oregon Department of Education), arra hívja fel a figyelmet: a diákokat arra kérni, mutassák meg, miként oldották meg a matematikai feladatokat, a fehér felsőbbrendűség kifejeződése – írja a Daily Wire. 

A 82 oldalas útmutató, melynek címe A Pathway to Equitable Math Instruction, úgy fogalmaz: „a fehér felsőbbrendűség kultúrája áthatja a matematikai órákat a mindennapos tanári lépéseknek köszönhetően. Ezek a lépések, együttesen az őket alátámasztó hitekkel, állandósítják a feketéknek, latinx-eknek és többnyelvű diákoknak okozott oktatási károkat, megtagadva tőlük, hogy teljes hozzáféréssel rendelkezzenek a matematika világához.”

Az útmutató egy éves programot ajánl arra, hogy „dekonstruáljuk a matematika rasszizmusát”, és felhív, hogy „tegyük láthatóvá a matematikával kapcsolatban a fehér felsőbbrendűség toxikus jellemzőit”.

És mik a fehér felsőbbrendűség jelei? Ilyen az útmutató szerint, ha a tanár arra kéri a diákot, mutassa meg a munkáját; ha arra fókuszálunk, hogy a diákok helyes választ adjanak; ha nyilvántartjuk, követjük a diákok eredményeit, és ha osztályozzuk őket. 

Arra kérni a diákokat, hogy mutassák meg a munkájukat, at útmutató szerint a tanároknak nyújtott mankó (nem a diákok segítése), amely segítségével megérthetik, hogyan gondolkodnak a diákok. Ez pedig azért a fehér felsőbbrendűség jele, mert úgymond „paternalista”, illetve „az írott szó imádata”. Utóbbi ugyanis a kurrens kritikai elméletek szerint a dokumentáció erőltetésével és az írásbeli készségek erőltetésével működteti a fehér felsőbbrendűséget. 

Ennek eredete Jacques Derrida francia posztmodern filozófus dekonstrukcionista elméletében lelhető fel, mely szerint a nyugati kultúra mindig előnyben részesítette a beszédet az írással szemben, a logika pedig a nyugati kultúra, a fehér ember mítosza. (Minderről Derrida főleg White Mythology című tanulmányában írt.) 

A jó válaszra való koncentrálás azért problémás, mert a jó és rossz megkülönböztetését jelenti, ami az objektivitás állandósítása, az pedig úgyszintén a fehér felsőbbrendűség mítosza. Az útmutató így fogalmaz: „Az elképzelés, hogy a matematika tisztán objektív, teljesen téves”, valamint „fenntartani az elképzelést, hogy mindig vannak jó és rossz válaszok, állandósítja az objektivitást”.

A felfogás, miszerint a felnőttek tudják a helyes választ, paternalizmus és egyben a hatalom fenntartása („powerholding”), az osztályozás pedig az egyenlőtlenség tartósítása, akárcsak a magaviselet értékelése. 

A tanároknak „kulturálisan megfelelő” pedagógiát kell alkalmazniuk, azaz nem várhatják ugyanazt a fehér és a fekete diákoktól.

Ha érdekli, mi áll eme szemlélet mögött, olvassa el alábbi cikkeinket:
Cinikus elméletek: a szélsőbalos akadémiai paranoia és az újbalos aktivizmus látlelete
Kritikai fajelmélet és más kamutudományok: a marxizmus betámadja Amerikát
A strukturális rasszizmus nyomában: mítosz vagy valóság?

Összesen 110 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Oregon Department of Education, azaz a helyi oktatási minisztérium

Hát, pedig így nem lesz könnyű eljutniuk a Marsra...

Jó volt. Nem tudtam röhögni rajta. Félni kezdtem.
:-(

Az ember az sem tudja, hogy sírjon vagy nevessen. Rasszizmus....A "0"-t indiaiak vezették be, a számaink arab eredetűek. A számításokra jól használható "arab" rendszert (helyiérték alkalmazása etc.) Fibonacci vezette be Európában a kora középkorban. Azóta csiszolgatják rasszoktól függetlenül.

Hűha. Hol lesz ennek a vége? Ha a valóság nem alkalmazkodik az ideológiához, például a rossz matektudással kikevert gyógyszer vagy műtrágya mérgező lesz, azért ki lesz a felelős? Vagy akkor már azt is kitalálják, hogy a valóság érzékelése is rasszizmus, tulajdonképpen minden a legnagyobb rendben van, és aki mást érzékel, az eretnek elhajló?
Tulajdonképpen tanulságos lenne a történet a következő generációk számára, csak ne gyűrűzzön be ide, és a komolyabb fegyvereket (mint az atombombákat) zárják el biztonságos helyen.

Vicces módon Derrida épp az írásbeliség elsődlegességét hirdette.

A Simpsons-ban is volt egy epizód részlet ugyanerről. Ott az iskola bevezette a matekot lányoknak, és a ahol arról volt szó, hogy milyen érzelmeket váltanak ki belőlük a számok.

https://www.youtube.com/watch?..

Vissza a barlangba, ott mindenki egyenlő! Illetve, izé, ott meg az volt az egyenlőbb, aki nagyobbat ütött a kőbunkóval. Tele van ez a világ rasszizmussal, elvtársak.

Szerintem ez már kimeríti a szabotázs fogalmát. Putyin keze lehet a dologban!

Gondolom, ez valami új amerikai vicc.

Ennek az őrült szemléletmódnak az egyik gyökere, hogy rögzül egy perspektívára, azt abszolutizálja, sőt, normává teszi/tenné. Azaz, jogilag üldöz/ne/ minden övétől eltérő más perspektívát. És ez állítólag a nagybb szabadság és egyenlőség letéteményese...

Fordítsuk meg. Milyen az a rendszer, amelyik annyira egyértelmű mint a matematika?

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés