Ekkor következett azonban a korai Horthy-kor legsúlyosabb református-ellenes atrocitása: 1921. január 22-e virradóra – azaz napra pontosan száz éve – kilenc helyre írták fel a nagytemplomban a feliratot, hogy „üsd a reformátust!”, illetve
emberi székletet kentek Baltazár – s korábban maga Kossuth Lajos – székére és az azon heverő zsoltároskönyvre.
Az ablakokat sárral kenték be, hogy betörésükkor ne keltsenek zajt. Bár az utcán volt rendőrőrszem, az utcavilágítás hiánya miatt nem vett észre semmit. Válaszképp a debreceni Szent Anna utcai görögkatolikus templom kertjébe néhány nappal később több megnyúzott rókát hajítottak be. Ezt követően újabb sérelem volt, hogy a március 11-i ORLE-gyűlést a rendőrség feloszlatta. A Lelkészegyesület válogatott siralmakkal írta le a helyzetet: „a kálvinizmus rettenetes küzdelmei”, ostromállapot”, „hánytorgó gonoszságok”, „nagy rothadás, a férgek erőre kaptak”, „magyar református Sionunk megszakadt”, „katasztrófa”, „megkövezés”. A templomgyalázást Baltazár következetesen „pogány gonoszságnak” nevezte, és ígéretet tett a templom újraszentelésére.
A tettesek kilétét máig homály fedi. Ecsedi István debreceni történész, Baltazár barátja naplójában rögtön „az ébredőkre” gyanakodott, és a legtöbb, a témát kutató történész is ezt gyanítja. Az ügy felgöngyölítésére külön budapesti nyomozóbizottságot bíztak meg Czövek Sándor rendőrtanácsos vezetésével, aki néhány nap alatt a helyi egyetemi ifjúság szélsőjobboldali tagjait nevezte meg a sajtóban fő gyanúsítottként, azonban a források eltérnek azzal kapcsolatban, hogy végül jutott-e bármire a nyomozás. Az esetet követően viszont a lapok rögtön találgatásba kezdtek a tettesek kiléte kapcsán
Az országos sajtóban egyértelmű utalások történtek arra, hogy mivel „lényegbeli” különbség „nincs keresztényeknél”, ezért nyilván egy „kívülálló harmadik” érdekében állt a templomgyalázás.
A vasvármegyei evangélikusok lapja pedig a határon átszivárgott románokra gyanakodott, mások viszont a zsidóságot vádolták. A Huberthez köthető Debreczeni Újság kimondatlanul a zsidókat okolta a „merényletért”. Nem sokkal a templomgyalázást követően látszólag református szemszögből íródott, ám látványosan zsidó fogalmakat használó röplapokat osztogattak a debreceni utcákon. A pamflet felszólította a reformátusokat, hogy „üsd […] az álkeresztény tiszti bitangokat”, ám látványosan a „hitközség” szót használta a református egyházra. Az indulatok tetőfokra hágtak, a mezőladányi református egyházközség presbitériuma valamivel korábban jegyzőkönyvbe foglalta, hogy „nem engedi[k], hogy még egy Tisza Istvánt veszítsen kálvinista egyházunk”, azaz Baltazár életéért aggódtak.
Igen tanulságos olvasmányok az ország belrendjét védő honvédelmi minisztériumi elnöki C osztály – melynek feladatai a belpolitikai megfigyeléstől a kémelhárításon át a „vörösvédelemig” és azon túl terjedtek – debreceni eseményekre vonatkozó jelentései, melyeket egy vastag kék mappa tartalmaz „A debreceni református nagytemplom meggyalázása ismeretlen személyek által” címmel a Hadtörténelmi Levéltárban. A rendszerre igen jellemző módon a katonai nyomozók Baltazár ellen nyomoztak, noha egyesek szerint a városi rendőrség is Baltazárt gyanúsította. Megállapították róla, hogy „segítségével a szabadkőműves és zsidó erők ismét hatalomra óhajtatának jutni”, s ennek bizonyítására magánleveleit lefoglalták, elkobozták pásztorleveleit és vegzálták híveit. Elkobzott leveleiből arra próbáltak következtetni, hogy az amerikai zsidóság támogatja a lelkészt, azonban csak Nagy Hugó louisianai zsidó levelét találták meg, aki a püspök könyveit rendelte meg 1000 korona értékben. Mint írta, Baltazár „világosságot derít abban a nagy sötétségben, melyben szeretett hazánk most van”. A levél egyaránt megtalálható Baltazár elnöki iratai közt, illetve a róla a honvédelmi minisztériumban vezetett mappában.
A nyomozás egyszer arra jutott, hogy kommunisták, másszor pedig arra, hogy „zsidó ébredők” követték el a templomgyalázást, „hogy a különösen most könnyen félrevezethető reformátusságot a katolikusok ellen ingerelve a zsidókérdésről eltereljék a figyelmet”. A nyomozati anyagban nyíltan szerepelt, hogy Baltazár „határozottan . . . kurzus-ellenfél”. A debreceni körletparancsnokság javasolta, hogy az irányító parancsnokság tartóztassa le Baltazárt, ugyanis „rettenetes” lenne, ha „a legnagyobb református egyházkerület a zsidósággal szövetkeznék”. A legárulkodóbb azonban az, a nyomozati anyagban szereplő távirat volt, miszerint „nem is vagyunk kíváncsiak reá, hogy kik voltak”. Érdekesség, hogy Ecsedi már január 23-án tudott róla, hogy a katonai nyomozók a püspök közvetlen környezetét gyanúsították. Valószínűleg erre utalt a debreceni körletparancsnokság azon dühös jelentése, miszerint „a zsidók” hamarabb jutnak a rendőrség nyomozati anyagaihoz, mint ők. „Titoktartásról szó sincs”.
Az antant Debrecenben állomásozó katonai bizottsága szintúgy kivizsgálta az ügyet, és Philip Trotter brit százados jelentésében képes volt éppen annyira antiszemitának bizonyulni, mint a magyar katonai nyomozók.
A „templombotrány[t okozó] csoport” vezetőjeként (!) Sághy Lajos debreceni rendőrfőtanácsost nevezte meg, akit kikeresztelkedett zsidóként azonosított. Felrótta neki, hogy protestáns gyűléseket tört fel embereivel, s végül levonta a konklúziót, hogy „Sághy kapitány [sic!] megbízható források szerint a debreceni hithű zsidókhoz kötődik, és olyasfajta kitért zsidó, aki a más vallások és csoportok ellentétjeit használja fel, hogy aztán a zavaros vizekben társai boldogan halászhassanak”. (A szöveg Sághyra kapitányként utalt, valójában a debreceni rendőrkapitány ekkor Ghyczy Tihamér volt). Jellemző, hogy a magyar nyomozók szerint Sághy azért volt zsidóbérenc, mert a reformátusok pártját fogta, a britek szerint pedig azért, mert református gyűléseket zavart meg.
Szükséges megjegyezni, hogy református oldalról országos szolidaritásról alig lehetett beszélni az ügyben. Bár sok tiszántúli gyülekezet, köztük Hódmezővásárhely kiállt a püspök mellett, kérdéses, hogy mennyire értették meg a konfliktus lényegét. A berekböszörményi református egyházközség presbitériuma például „Rómát” és a „zsidók világuralmát” gyanította a Baltazár elleni lejárató kampány mögött. A tiszaszalkai presbitérium pedig lojálisan jegyzőkönyvbe vette: azért álltak ki püspökük mellett, mert az esperes részéről nyílt kérés érkezett, hogy „Baltazár Dezsőnek . . . legmesszebb menő bizalmunkat . . . fejezzük ki”. Petri Elek, ekkor már nagybeteg dunamelléki református püspök nem adott ki nyilatkozatot az ügyben. A pozícióját rövidesen megpályázó – és Ravasz Lászlóval szemben 1921 nyarán alulmaradó – Kováts J. ugyan felszólalt, ám beszédében a debreceni liberálisokat és a zsidóságot okolta.
Szücs Dezső református lelkész, pápai kormánypárti képviselő azt nyilatkozta, hogy a debreceni katolikusok és reformátusok együtt gyűlölik a liberális Baltazárt, és „helytelen dolognak tartom, ha valaki [Baltazár] személyét ért támadásokat úgy fogja fel, mint [az] egyház ellen indított küzdelmet”. A Ráday Gedeon későbbi belügyminiszterhez köthető Protestánsok Országos Szövetsége néhány nappal a templomgyalázást követően nyilatkozatot adott ki – a szabadkőművesség ellen. Sajtóhírek szerint budapesti református vezetők – nem világos, hogy kik – egyenesen arra törekedtek 1921 áprilisában, hogy nyomást gyakoroljanak Baltazár politikai tevékenységének beszüntetésére. Nagy Sándor neves református teológus és lapszerkesztő egy bekezdésben elítélte az „ördögi” templomgyalázást, majd négy bekezdésben kritizálta Baltazárt, Isten intő jelének nevezve az esetet. Evangélikus részről a már citált Jeszenszky arra jutott, hogy „személyes bosszú” történt Baltazár ellen, és hogy a valódi protestáns sérelem Hubert katolikus mivolta. (Érdemes megjegyezni, hogy a fő evangélikus lapnak közel negyedévébe telt, hogy reagáljon az ügyre.). Sebestyén Jenő lapja deklaráltan „távolságot” tartott az eseményektől, kiemelve, hogy „a helyzet kulcsa ott teljesen [Baltazár] kezében van”.
Ennél durvább reakciók is születtek.
A református író, Szabó Dezső sietve vezércikkben magyarázta meg az eseményeket: mint írta, bár az incidens „durva merénylet” volt hitével szemben, Baltazár a magyarságra „halálos veszedelmet” jelent.
„Püspök úr! Az a piszok, ami most az Ön templomi helyén van, az nem annak az ostoba merénylőnek a műve, aki ezt a durvaságot elkövette. Az a szenny az Ön végzetes tévedéseinek kikerülhetetlen, logikus következménye, azt a foltot Ön juttatta oda” – írta nyílt levéllé kanyarodó cikkében. Véleményét érdemes összehasonlítani a kurzussal szemben álló, ekkor kvázi éhezve élő bátyjának, Szabó Jenő református lelkésznek véleményével, aki a templomgyalázást követően levelezésbe fogott Baltazárral. „Lutherhez látlak hasonlónak, mikor a történeti szavakat mondod: ’Itt állok’” – írta válaszában neki a másik Szabó.
Igaz, a Kálvinista Szemlétől Szabó Dezső is megkapta a magáét: a lap felidézte, hogy az író volt már szociáldemokrata, katolikus (keresztényszocialista) és most lelkes kálvinista is, „a negyedik fordulóról sem mondunk le”. Hasonlóan a gyulai református egyházközség presbitériuma jegyzőkönyvbe foglalta tiltakozását Szabó ellen. A legegyértelműbb szolidaritási nyilatkozatot jellemző módon a Szegedi Katolikus Kör adta ki, melyet támogatásáról biztosította a debreceni református egyházközséget. A Lelkészegyesület külön cikket szentelt a budapesti jobboldali lapok gúnyolódó kommentárjai bemutatásának.
Hubert Ottó botrányt követő sorsával kapcsolatban ellentmondásosak a források. A debreceni törvényhatóság bizalmatlansági szavazását követően a kormány felmentette állásából, ennek ellenére februárban már arról szóltak a hírek, hogy Hubert visszautasította a neki felkínált zalai főispánságot, és a debreceni nagytemplom újraavatására látogató országgyűlési delegációt az év márciusában Hubert főispánként fogadta. (A látogatáson részt vettek olyan ismert kormánypárti és ellenzéki politikusok, mint Bernolák Nándor, Drozdy Győző, Kováts J., Orbók Attila és P. Ábrahám Dezső). Kováts J. néhány nappal később a parlamentben szólalt fel ismét a főispán eltávolításának ügyében. Hubertet a lapok szerint az év júniusának végén váltotta mezőtelegdi Miskolczy Lajos, aki végre református, Tisza egykori bizalmasa volt, s így alábbhagyhattak a heves indulatok a kálvinista Rómában.
Nyitókép: Fortepan / Hirschler Károly