Ennek ellenére a korabeli zsidó közéletet nehéz lenne „hazafias” és „disszimiláns cionista” elválasztás mentén felosztani. Bár Ligeti kritikusan viszonyult az állami hátszéllel támogatott cionistákhoz, cionista kulturális rendezvényeket igenis látogatott, mint ahogyan az általa méltatott Kecskeméti rabbi is, bár a disszimilációt elvetette, a palesztinai zsidó országépítést – azaz lényegében a cionizmust – támogató mozgalmi adományokat maga is fizette. A korabeli közélet tehát összetett és árnyalt volt, és
bőven megfért benne a liberális és magyar nemzethű, egyben zsidó irodalmár Ligeti is.
A szerző alapos kutatást végzett, a részletes – és online messze nem mind elérhető! – sajtóforrások, illetve a szakirodalmi hivatkozások mellett a Petőfi Irodalmi Múzeum gyűjteményeivel is találkozunk. A kötet a tudományos igényesség kritériumainak maradéktalan teljesítése mellett továbbá nehezen letehető, a változatos és tragikus életutat annak színeivel és fordulataival tárgyaló munka. Filep könyve igazán büszkesége lehet az Magyar Művészeti Akadémia kiadójának, és elengedhetetlen szakkönyve az erdélyi magyar – és zsidó – irodalom kutatóinak. Mindössze a kutatás további irányaira mutatva érdemes megjegyezni, hogy a jövőben meg lehet vizsgálni például az Új Kelet erdélyi cionista újság korabeli számait, mely több száz cikkben írt Ligeti előadásairól, beszédeiről, stb.
Filep 1991-es cikkében még azt írta, hogy „nem szerették Ligeti Ernőt a diktatúrák. Az egyik elpusztította” – Ligeti 1945-ben nyilas sortűz előtt vesztette életét –, „a másik arra ügyelt, hogy eszméi maradjanak némák”. 2020-ig kellett tehát várni, hogy munkássága alapos és objektív feldolgozás témája lehessen Magyarországon.