Az igazságszolgáltatás ezért politikailag semleges hatalmi ág, és annak is kell lennie.
Természetesen nem kétséges, hogy a bíróknak van és lehet világnézete, akár politikai preferenciáik is lehetnek, de azt várjuk el tőlük, hogy preferenciáik ne tükröződjön közvetlenül az ítéleteikben, és hasonló visszafogottságra kell számítanunk nyilvános tevékenységükben is. Nehéz elképzelni, hogy a bírák függetlensége olyan mértékben kiterjeszthető lenne, hogy az megengedné a bíróságoknak az alkotmány vagy az állam törvényeinek, az alkotmányos intézmények legitimitásának vagy általában a többi bíróság függetlenségének kétségbe vonását. Azt hiszem, az sem összeegyeztethető a bírói függetlenséggel, ha az igazságügyi szervezetek vagy informális csoportok más társadalmi csoportok vagy más országok bírói segítségét kérik, vagy legalább elfogadják nyilvános (és politikailag érzékeny) mozgalmaik támogatását, vagy ha a bírók részt vesz ilyen cselekményekben más országokban. Márpedig ez is megtörtént Lengyelországban és Lengyelország „érdekében”.
Ezért veszélyes az EUB döntése, amelyet lengyel bírák kezdeményezésére indult ügyben hoztak. Amikor ugyanis a bírói függetlenség megsértésének minősítik, ha a törvényhozás olyan törvényt fogad el, amivel a bírák nem értenek egyet, akkor ez nem a függetlenség erősítését, hanem éppen a függetlenségről lemondást jelenti. A függetlenség aszimmetrikus értelmezése, amelynek eredményeként a bírók vagy még inkább bírói szervezetek nem vállalják a politikai megmérettetést (mert nem is vállalhatják), ugyanakkor megkísérelhetik a közvéleményt, sőt a törvényhozó hatalmat befolyásolni, abszurdum.
Az EUB álláspontja olyan kihívás, amellyel szemben halaszthatatlan feladat a bírói függetlenség természetes korlátainak újra-felfedezése és érvényesítése.
A feltétlen korlátok közé tartoznak a jogszabályok, amelyektől nem szakadhatnak el a bíróságok. Ha elszakadnának, akkor a saját függetlenségük alapját kérdőjeleznék meg, amint erre Magyarországon az Alkotmánybíróság többször rámutatott. Belső korlátként a politikai tevékenységtől tartózkodást a bírák számra Magyarországon az 1989. évi alkotmányrevízió írta elő, mégpedig a Nyugat-Európában szokásosnál szigorúbban. Ezt a szöveget vette át az Alaptörvény is, mindenféle „puhítás” nélkül. A bírák tehát közvetlen politikai tevékenységet nem folytathatnak, sem mozgalmi formában (magánéletükben), sem – sőt, még kevésbé – az ítélkezésben. Sőt, ez még egy dimenzióban megfogalmazható: a bírói függetlenség nemcsak a saját állam másik két hatalmi ágával szemben, és nemcsak más államokkal, nemzetközi intézményekkel, de a bírói önérdekvédelmi befolyással szemben is. Talán nem túlzás hozzátenni ehhez – mivel az összeférhetetlenségi és kizárási szabályok egyértelműen erre utalnak –, hogy a személyes önérdekkel szemben is kell egyfajta függetlenség.