Ezek után az, hogy Kornis Gyula antiszemita volt, vagy sem, nem is tűnik annyira fontosnak,
de mivel ez is hozzátartozik a történethez, sőt ez kavarta a port, így ezzel is kénytelenek leszünk foglalkozni. Különben a támadók részéről is észrevehető, hogy Kornist eszközként kezelik, nem foglalkoznak személyével, csak egy mondata érdekli őket, abból vonnak le messzemenő következtetéseket. Számukra is Kornis a két világháború közti keresztény-nemzeti politika ikonja, amitől azonban elválaszthatatlannak tartják az antiszemitizmust. Vagyis nem Kornisról van szó, hanem a keresztény-nemzeti(-antiszemita) politika megbélyegzéséről, mind a két világháború között, mind manapság. Tehát még tovább menve, a jelenlegi kormányt vádolják antiszemitizmussal, még ha nem is nyíltan felvállalt, de burkolt antiszemitizmussal. Amúgy, ha két világháború közti kormánypárti politikusról van szó (vagy akárkiről), biztos, hogy megszólalt a zsidókérdésben. Már csak ki kell keresni az idézetet. Kornis esetén különben nem is olyan egyszerű ennek feltalálása, mert míg Prohászka Ottokárnál úton-útfélen vannak elejtett megjegyzések, addig Kornis szinte csak ezt az egyet jegyzi a Kultúrpolitikánk irányelvei című, 1921-ben megjelent munkájában.
Ráadásul 1928-ban, amikor a mű újra megjelent a Kultúra és politika c. tanulmánykötetében, kihagyta belőle a kérdéses részeket. Ez nem jelenti azt, hogy mintha nem is lett volna, de azért ennek is van mondanivalója. Mint ahogy annak is, hogy amíg az első zsidótörvényt 1938-ban fenntartásokkal, de támogatta Kornis, a másodikat 1939-ben elutasította. Így azok a megállapítások, miszerint Kornis a „holokauszt borzalmait készítette” volna elő, vagy „a magyar élet minél több területéről” el akarta volna „távolítani a zsidó származású vagy zsidó vallású embereket”, egyszerűen hazugságok. Eleve nagyon leegyszerűsítőek a megfogalmazások is: van egy idézetünk (hogy mikor, milyen körülmények közt keletkezett, milyen utóélettel, azzal nem foglalkoznak), abból egy csúsztatással „felvállalt és közismert” antiszemitizmust gyártanak, majd erre alapozva jöhet a holokauszt.
Az ATV-n, az Egyenes beszédben Heisler András, a Mazsihisz elnöke Kornisról Rónai Egonnal beszélgetett. Felkészültségük az idézetből (és az abból logikai bakugrásokkal levonható következtetésekből), illetve a Wikipédia szócikkéből állt, bár abba is belebonyolódtak. Kornis akadémiai elnökségének évszáma rosszul volt a Wikipédián (akkor még), Heisler András amúgy ezt kivételesen jól tudta, de Rónai „kijavította”. Azt sem sikerült kibogozni, hogy Kornisnak melyik volt a pártja, honnan vált ki. Heisler András beszélt több rendeletről, amelyek a vidéki egyetemeken a jó zsidó tanulókat kiszorították, de ilyen rendeleteket nem találtunk, vagy talán a numerus claususra gondolt, ami mellesleg törvény volt 1920-ban, amihez meg Kornisnak nem volt köze. A Mazsihisz elnöke az egészet Horthy időszakának elismerésre méltó vasútépítésével és az érettségi reformjával koronázza, amivel nemcsak Kornisról, hanem a történelemben való teljes tájékozatlanságát is elárulja. De ha ennyire tájékozatlan, akkor miért higgyük el azt, hogy Kornis vagy éppen Horthy masszív antiszemita volt? Talán azért, mert azt, hogy ki az antiszemita, azt ő mondja meg? Szóval – annak ellenére, hogy volt pár elismerő szavuk Kornis oktatáspolitikájával kapcsolatban – életművének ismerete hiányában nem róla, hanem egy elképzelt személyről beszélgettek, akit meg is nevezhetünk: Antiszemita Politikus. Ezek után nem meglepetés, hogy
az Antiszemita Politikus és Kornis Gyula nem hasonlítanak egymásra.